wat is dit EVAP klep?

vacuum slang en benzinelucht

leehoon
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

wat is dit EVAP klep?

· 
Posted: 25.11.2024 - 18:52  ·  #1
weet iemand wat de unit op de foto is? het zit onder het inlaatspruitstuk op mijn V70 II
heb de slang die op de 2e foto verbonden is met inlaatspruitstuk net vervangen, als je er aan zuigt komt er niks uit, is dat goed of is de unit dan stuk?

ik ruik benzinelucht de laatste tijd als ik gereden heb, er ligt nooit iets onder de auto en heb al op de brug onderkant ge inspecteerd, er is nergens iets van lekkage te vinden.
dus misschien dat deze unit er iets mee te maken heeft, zou dit de EVAP klep kunnen zijn die de koolstoffilter bedient voor terug voer benzine?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Forumlid.
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

· 
Posted: 25.11.2024 - 19:08  ·  #2
De benzinelucht kan ook heel goed van onder de achterbank wegkomen, rechtsachter zit de benzinepomp en bovenop het kunstof komt er heel vaak een scheurtje waardoor er wat lekt. En dat ruik je in de auto. Zelf laatst gehad
leehoon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.11.2024 - 20:29  ·  #3
Hoi Tim daar heb ik al gekeken maar daar is het droog
Groet, Leon
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.11.2024 - 20:42  ·  #4
Heb je alle vacuüm slangen al gecontroleerd? Vanaf het inlaatspruitstuk lopen er een paar die helemaal vergaan en bij het rechter voorwiel zit ook een koppel slangetje die vergaat
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 25.11.2024 - 22:20  ·  #5
Het ziet er op de foto's anders uit dan ik normaal ken. kan een jaartal verschil zijn maar ook in vida zie ik wat verschillende uitvoeringen maar geen die hier direct op lijkt. ik vraag me af hoe zit/ Is dit mischien een amarikaans import?. met extra eisen mbt de damp afzuiging?
zo ben ik gewend dat de evap klep op de koelventilatorbehuizing aan de linker(bestuurder)kant zit. vanaf de evap klep wordt ie met een harde dunne leiding aan de voorkant van het subframe naar de rechterkant geleid. als de rubber leiding vanuit het inlaatspruitstuk komt naar die klep gaat en dan naar de harde dunne leiding gaat is dat wel de evap klep. of je daardoor oeverigens de brandstof lucht ruikt betwijfel ik een beetje. lees even het verhaal van gek-geluid-t29415-2.html
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 25.11.2024 - 22:47  ·  #6
Hebben wij in Europa ook zo'n canister eigenlijk? En waar zou die kunnen zitten?
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.11.2024 - 23:09  ·  #7
Bij mij kwam er geen geur uit, wel een best aardig kabaal uit het pijpje…de rubberen slangen waren wel volledig vergaan, zou in dit geval de benzine retour slang vergaan/ slecht geworden zijn?

Quote door GRUNNS60

Het ziet er op de foto's anders uit dan ik normaal ken. kan een jaartal verschil zijn maar ook in vida zie ik wat verschillende uitvoeringen maar geen die hier direct op lijkt. ik vraag me af hoe zit/ Is dit mischien een amarikaans import?. met extra eisen mbt de damp afzuiging?
zo ben ik gewend dat de evap klep op de koelventilatorbehuizing aan de linker(bestuurder)kant zit. vanaf de evap klep wordt ie met een harde dunne leiding aan de voorkant van het subframe naar de rechterkant geleid. als de rubber leiding vanuit het inlaatspruitstuk komt naar die klep gaat en dan naar de harde dunne leiding gaat is dat wel de evap klep. of je daardoor oeverigens de brandstof lucht ruikt betwijfel ik een beetje. lees even het verhaal van gek-geluid-t29415-2.html
Volvo Peter
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 26.11.2024 - 16:44  ·  #8
Dit is de EVAP klep, zit bij mijn V70 modeljaar 2004 ook onder het inlaatspruitstuk. heb deze net vorige week vervangen, had trouwens geen last van benzine lucht maar alleen een storingsmelding in het beeldscherm. Heb je de auto al uitgelezen? Bij mij bleek via het uitlezen dat de klep vast zat, nieuwe gemonteerd en de melding gereset en blijft mooi weg.

Gr, Peter
leehoon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.11.2024 - 19:16  ·  #9
ja ga ik laten uitlezen, denk ook dat hij vastzit..

waar heb jij deze gekocht?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.11.2024 - 19:50  ·  #10
Ik had er ook gedoe mee, P0441 had ik als storing. Ik heb ook het klepje vervangen, maar de oude zat niet vast. Bij mij is het dus nog niet opgelost.
De rubber ring van de tankdop bleek ook vergaan, sinds ik die heb vervangen is de melding af en toe een tijdje weg, waarna hij dan weer opduikt.

Hoe loopt de vacuüm leiding verder, voordat hij de tank bereikt?
Bij het rechter voorwiel las ik, maar ik heb nog niet kunnen vinden waar dan een eventueel canister zou moeten zitten.

Ik heb het klepje destijds gekocht bij deze webshop, omdat dit een originele zou zijn, maar er staat geen Volvo op in ieder geval.

https://jendautoonderdelen.nl/…53908.html
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.11.2024 - 11:29  ·  #11
hij loopt langs voorkant subframe naar rechts en dan aan de binnenkant van de rechterkant van het subframe(of daar in de buurt) naar achteren vlak langs rechtsachter beverstigingspunt subframe. bij mij loopt ie deels parralel met de leidingen van de stuurbekrachtiging
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.11.2024 - 12:04  ·  #12
Zit daar dan ook ergens dat canister?
En wordt de leiding nog onderbroken met knietjes of andere koppelingen die kunnen lekken?
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.11.2024 - 12:27  ·  #13
Quote door koennie

En wordt de leiding nog onderbroken met knietjes of andere koppelingen die kunnen lekken?

Het canister zit aan de achterkant bij de tank. Er zitten een aantal vacuüm slang koppelingen:

-Van vacuüm aansluiting inlaatspruitstuk naar EVAP klep is rubber slang
-van EVAP klep naar hard plastic leiding is een rubber slang koppeling
-Bij rechterwiel is een rubber slang koppeling tussen 2 plastic leidingen.

De vacuüm klep zorgt ervoor dat de benzine dampen afgevoerd worden bij stationair toerental, tijdens het rijden is deze klep dicht.

Zo zit het standaard bij een 2.4i 140/170 pk
Volvo Peter
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 27.11.2024 - 15:05  ·  #14
Gekocht bij R&D Car Parts, niet de goedkoopste maar wel origineel Volvo incl. verzenden € 65
Gr
Peter

Quote door leehoon

ja ga ik laten uitlezen, denk ook dat hij vastzit..

waar heb jij deze gekocht?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2024 - 13:10  ·  #15
Quote door Tim Post

Quote door koennie

Het canister zit aan de achterkant bij de tank. Er zitten een aantal vacuüm slang koppelingen:

-Van vacuüm aansluiting inlaatspruitstuk naar EVAP klep is rubber slang
-van EVAP klep naar hard plastic leiding is een rubber slang koppeling
-Bij rechterwiel is een rubber slang koppeling tussen 2 plastic leidingen.

De vacuüm klep zorgt ervoor dat de benzine dampen afgevoerd worden bij stationair toerental, tijdens het rijden is deze klep dicht.

Zo zit het standaard bij een 2.4i 140/170 pk

Bedankt voor de info.
Bij het rechter wiel zit een koppeling dus, maar hoe bereik ik die? Ik heb hem nog niet kunnen spotten. Is die te vinden vanuit de wielkuip, of van bovenaf?

Selected quotes for multi-quoting:   0