wat is een elektrisch boost heater

bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

wat is een elektrisch boost heater

· 
Posted: 07.05.2020 - 21:40  ·  #1
Ik zit in vida naar de airo te kijken en ik kom bij de climate unit een
electrisch booster heater tegen ( 29 ). Ik weet bijna zeker dat ik die in mijn auto heb
maar heb geen flauw idee wat je er mee kunt, of waar hij voor is.

Als ik het onderdeel opzoek op internet lijkt het een electrisch verwarming te zijn die de head exchanger kan opwarmen
Er gaan twee redelijk dikke draden naar toe 8 of 10 quadraat. ( vond het al raar dat daar zulke dikke draden lagen )

waar dient dat ding voor ?
hoe kun je die bedienen ?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

Re: wat is een elektrisch boost heater

· 
Posted: 07.05.2020 - 21:47  ·  #2
Is dat ding er niet om ervoor te zorgen dat het interieur alvast warme lucht krijgt voordat de motor warm is?
Als dat inderdaad zo is, dan valt daar weinig aan te regelen, zou automatisch moeten gaan.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.05.2020 - 21:52  ·  #3
Dat is idd gewoon een soort van elektrische kachel. Zeker met een moderne diesel is dat fijn, voordat die warmte gaan afgeven aan het interieur ben je even verder, dan biedt zo'n elektrische kachel uitkomt!
prins_kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 07.05.2020 - 21:53  ·  #4
Is een PTC heather positiev temperatuur coefficient ( of zoiets )
Hoe kouder de lucht is die er door heen stroomt hoe hoger de weerstand en hoe heter hij word maximaal 1200 WATT 100 amp

Zoek maar eens op PTC heather is een ceramische verwarming. Die het doet onder de 14 graden dacht ik. En ze geven veel storing!
Bij mijn wagen doet ie het heel even als het koud is heb er een thermometer in gehangen buiten -3 in de wagen rond 0 motor gestart en er komt koude lucht naar binnen en vrij rap loopt ie op naar 30 en zakt weer af.....
maar dit kan je dus pas weer testen als je naar een koud land gaat of wachten tot het hier koud word...
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 12:14  ·  #5
Ik verwachte al zo iets maar had er eigenlijk nog nooit van gehoord ( omdat de stroom zo hoog zijn ) .
Wel interessant want met een externe voeding en een pompje is dit dus te gebruiken
als elektrisch motorblok heater en interieur heater.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 13:08  ·  #6
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 13:20  ·  #7
Quote door Bolbo

Pompje wellicht niet eens nodig (maar wel sneller), door warmte gaat vloeistof ook bewegen. Maar zit de elektrische heater voor of na de verwarmingsradiateur?

Ik dacht dat het een geïntegreerde unit was ,
Maar naar het plaatje kijkende is het toch separaat, dan kun je hem niet als motor verwarming gebruiken.
Maar of hij er voor of achter zit weet ik niet. Is niet duidelijk te zien in VIDA

Sluiswachter V70

Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 13:31  ·  #8
Heb je een 220v aansluiting op de auto? dan zou het aangestuurd moeten worden via een snoer vanaf het lichtnet.
Het lijkt me niet dat zoiets volledig geautomatiseerd gaat als je het contact niet hebt aan staan. Of lees ik het bericht verkeerd?
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 13:38  ·  #9
Quote door Sluiswachter V70

Heb je een 220v aansluiting op de auto? dan zou het aangestuurd moeten worden via een snoer vanaf het lichtnet.
Het lijkt me niet dat zoiets volledig geautomatiseerd gaat als je het contact niet hebt aan staan. Of lees ik het bericht verkeerd?

Nee dit zou dan via een force 12V voeding moeten( zijn niet duur, tweedehands server voedingen zijn daar heel geschikt voor ) , maar omdat de heater niet geintegreed zit in de verwarmings-radiator is het niet slim om dit te proberen. de warmte overdracht is gewoon slecht als het niet 1 unit is.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 13:56  ·  #10
Omdat dit een PTC is die alleen lucht verwarming verzorgd, moet je ook de ventilator laten draaien om de warmte uit de PTC te krijgen.
Doe je dit niet, dan komt de PTC waarschijnlijk ergens rond de 130°C in zijn rust temperatuur (niet echt lekker met een hoop kunststof er om heen). Waardbij ook het vermogen weer flink afneemt.

Let dus op dat je er niet zomaar spanning op zet, en verder niets gaat meten aan de temperatuur in de buurt van dit element.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 14:14  ·  #11
Ik heb dat ding ook in mijn Zweedse import V70 op benzine zitten. Zou extra moeten verwarmen maar doet dat niet, foutmelding CEM-B10EA14 Circuit open
Zie ook dit topic: topic.php?t=18756

Er is hier een YouTube filmpje te zien over de hoeveelheid stroom die het ding vreet:
https://youtu.be/1bvCu0GhkfY
(en een mogelijke oorzaak waarom die foutmelding bij mijn auto verschijnt)
Het is een PTC element, dat wil zeggen dat de weerstand hoger wordt als de temperatuur stijgt en daarmee daalt de stroom. Als de binnentemperatuur 14 graden bereikt, wordt het element uitgeschakeld. De CEM regelt dit.

Als je elektrische motorverwarming (block heater) wilt op je D5, die kits kun je nieuw bij Volvo bestellen. Yuri "volvosweden" heeft daar al eens een filmpje over gemaakt. https://youtu.be/32iAEKoZzds
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.05.2020 - 16:07  ·  #12
De motor heater, staat op mijn todo lijstje, dacht dat dit een vervanger kon zijn :-)

Deze heater gaat volgens dat filmpje tot ongeveer 90A, best veel, ( mijn grootst RC kist doet een beetje meer ~200A )
Moet toch eens een service display maken in de car scanner op Android , toch wel handiger dan VIDA

Selected quotes for multi-quoting:   0