Ik was jullie nog wat plaatjes verschuldigd van de nieuwe downpipe plus uitlaat.
Dit heeft heel even op zich laten wachten omdat de geleverde einddemper niet was zoals besteld, namelijk veel kleiner. Het resultaat van ruim 10 uur laswerk gaf daarna een geluid dat niet naar wens was (in gewoon Nederlands: het ding maakte een pokkenherrie...) Op eerste Paasdag (superservice!) is, na opnieuw 3,5 uur laswerk, de einddemper vervangen door één van een ander kaliber. Nu produceert de T5 een mooi donker maar beschaafd geluid. In samenspraak met René, de bouwer van dit kunstwerk, is de setup als volgt geworden: 3” downpipe met 200 cell sportcat, 2 middendempers en één grote ovalen einddemper, van voor naar achteren handgemaakt uit RVS.
Naast een lange levensduur en een mooi donker geluid is het effect van de grotere diameter ook merkbaar in een beduidend sneller opspoelen van de turbo.
De motor had ik zo'n anderhalve maand geleden al laten tunen door Volvotune en daarna de LPi door Mesman ook laten aanpassen op de tuning: bij 75% of meer van het maximale vermogen schakelt de auto over van gas naar benzine. Een oplossing waar ik prima mee kan leven.
Zeker op nat wegdek is na de tuning en het nieuwe uitlaatsysteem het maximale vermogen wat de voorbanden aankunnen overschreden. Gas geven dient onder die omstandigheden met beleid te gebeuren. Met droog weer is het pas echt lachen geblazen. Naast een veel beter oppakken onderin het toerenbereik, is de auto in het middengebied gewoon beresterk en ook op topsnelheid serieus snel – loopt de teller uit.
Al met al word ik steeds blijer met de T5. Wat nog in de planning staat, zijn nog slechts een paar dingen:
- Nieuwe (grotere) intercooler in combinatie met een aluminium radiator. Hiervoor kan ik in april een afspraak maken met een specialist die dit soort dingen naar wens maakt.
- Upgrade van de achterremschijven naar 330 mm i.c.m. Wilwood klauwen (zoals op de vooras reeds gemonteerd).
Mocht er iemand interesse hebben in de gegevens van de laskunstenaar René, graag even een PM naar mij – hij is geen lid van het forum. Als je het geduld op kunt brengen, hij is erg druk, meer dan de moeite waard!
Dit heeft heel even op zich laten wachten omdat de geleverde einddemper niet was zoals besteld, namelijk veel kleiner. Het resultaat van ruim 10 uur laswerk gaf daarna een geluid dat niet naar wens was (in gewoon Nederlands: het ding maakte een pokkenherrie...) Op eerste Paasdag (superservice!) is, na opnieuw 3,5 uur laswerk, de einddemper vervangen door één van een ander kaliber. Nu produceert de T5 een mooi donker maar beschaafd geluid. In samenspraak met René, de bouwer van dit kunstwerk, is de setup als volgt geworden: 3” downpipe met 200 cell sportcat, 2 middendempers en één grote ovalen einddemper, van voor naar achteren handgemaakt uit RVS.
Naast een lange levensduur en een mooi donker geluid is het effect van de grotere diameter ook merkbaar in een beduidend sneller opspoelen van de turbo.
De motor had ik zo'n anderhalve maand geleden al laten tunen door Volvotune en daarna de LPi door Mesman ook laten aanpassen op de tuning: bij 75% of meer van het maximale vermogen schakelt de auto over van gas naar benzine. Een oplossing waar ik prima mee kan leven.
Zeker op nat wegdek is na de tuning en het nieuwe uitlaatsysteem het maximale vermogen wat de voorbanden aankunnen overschreden. Gas geven dient onder die omstandigheden met beleid te gebeuren. Met droog weer is het pas echt lachen geblazen. Naast een veel beter oppakken onderin het toerenbereik, is de auto in het middengebied gewoon beresterk en ook op topsnelheid serieus snel – loopt de teller uit.
Al met al word ik steeds blijer met de T5. Wat nog in de planning staat, zijn nog slechts een paar dingen:
- Nieuwe (grotere) intercooler in combinatie met een aluminium radiator. Hiervoor kan ik in april een afspraak maken met een specialist die dit soort dingen naar wens maakt.
- Upgrade van de achterremschijven naar 330 mm i.c.m. Wilwood klauwen (zoals op de vooras reeds gemonteerd).
Mocht er iemand interesse hebben in de gegevens van de laskunstenaar René, graag even een PM naar mij – hij is geen lid van het forum. Als je het geduld op kunt brengen, hij is erg druk, meer dan de moeite waard!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).