Zonder opmerkingen een verse APK erop, en dat met 470 op de klok en bouwjaar 2002 toch het juiste type gekocht V70 D5 , de volgende zal boven de 500 zijn... :yes:
Vandaag aandrijfassen gewisseld. Bij Rima ex. gehaald met minder dan 150.000km. Ben benieuwd. Ik heb geleerd niet te snel te juichen.
Ook links zelf gedaan. Is met het goede gereedschap een eitje.
Ik heb de veerpoot en fusee los gehad (fusee en draagarm laten zich bij een 2007 model niet zo makkelijk met spanband uiteen halen). Ik denk dat het goed is om een keertje uit te lijnen? Je zet het toch nooit exact terug, lijkt me.
Edit: nog een vraag. Waar de linkeras de bak in gaat, zat er bruinige drap op de spiebanen. Is dat ATF? Zo ja, dan is die aan vervanging toe! Zo niet, dan wacht ik er nog even mee.
Roboer
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Annen (Drenthe) Berichten: 104 Geregistreerd: 07 / 2015
Vandaag het reservoir van de stuurbekrachtiging vervangen.
Volgens de monteur gingen die wel eens stuk en dan wordt er druk opgebouwd in het reservoir.
Dit zag je bij mij aan het zweten bij de vuldop en nattigheid in de naden van het reservoir en op de grote slang die naar de stuurpomp gaat.
Op rotondes voelde je ook het stuur wat zwabberen. Nu geen zwabberen en lekkage meer, en het sturen voelt weer degelijk zoals het hoort.
Vandaag aandrijfassen gewisseld. Bij Rima ex. gehaald met minder dan 150.000km. Ben benieuwd. Ik heb geleerd niet te snel te juichen.
Ook links zelf gedaan. Is met het goede gereedschap een eitje.
Ik heb de veerpoot en fusee los gehad (fusee en draagarm laten zich bij een 2007 model niet zo makkelijk met spanband uiteen halen). Ik denk dat het goed is om een keertje uit te lijnen? Je zet het toch nooit exact terug, lijkt me.
Edit: nog een vraag. Waar de linkeras de bak in gaat, zat er bruinige drap op de spiebanen. Is dat ATF? Zo ja, dan is die aan vervanging toe! Zo niet, dan wacht ik er nog even mee.
Ik meen me te herinneren, dat je een handgeschakelde bak hebt. Daar zit geen ATF in, maar versnellingsbak olie. Maar ook daarvoor geldt, als dat er uit ziet als drap, zou ik nieuwe olie overwegen.
Vandaag mijn Volvo voor de apk gehad..op 2 dingen afgekeurd...wiellager rechtsvoor was hoorbaar,ik vond het wel heel erg mee vallen maar goed... En Ik heb in beide koplampen een doffe plek en er zat geen goed beeld meer in de lamp... Vanmiddag zelf geprobeerd om dit van binnenuit wat op te poetsen,80% is weg... Weet iemand of je de kunstof kappen aan de voorkant van de lamp er af kunt halen? Ik zie wel clips zitten onder de afdekkap....
Mijn steenlagen van mij. Aandrijfas steunlager was ook licht hoorbaar en heb via Mp een zgan org Volvo as gekocht, dus die ook maar gelijk vervangen...
Morgen maar terug om af te melden en dan kan ik er hopelijk weer even tegenaan...
Afgelopen zaterdag bij Raymond(tpr powerflush) geweest om de motor nieuwe olie te geven. Gezellige en vakkundige kerel.
En de auto loopt als een zonnetje.
Vandaag de airco laten vacumeren en vullen. Hij is weer ijskoud de beste.
Op een door de weekse dinsdagavond, normaliter houdt de R dan zijn weekslaapje, de daklijsten lost gepeuterd en de beugeltjes voor de dakdragers gemonteerd.
Alles past als een zonnetje. :thumb:
Nu alleen nog even 8 nieuwe gele clips halen waarmee de sierlijst op de A stijlen zijn vast geklikt en twee zwarte voor halver wege op het dak. Die gele waren schijnbaar al eens kapot gegaan want er zat een dotje kit op elke clip om zo de sierlijst vast te houden
uitlijnen is in principe niet nodig als alles zonder speling is wordt je uitlijning alleen bepaald door de spoorstangen, en die zijn niet los geweest.
wel belangrijk is dat je de camber weer hetzelfde gezet hebt als voor die tijd. dat is de stand van de veerpoot in de fusee. daar zit speling op om de camberhoek te stellen.
in de beschrijvingen staat dat je de afstand tussen binnenzijde veerpoot en de buitenkant van de fusee ter hoogte van de bovenste bout vooraf en achteraf moet meten. deze moeten hetzelfde zijn.
ervaring leert dat je de fusee bovenaan zo vermogelijk naar de veerpoot moet drukken en dan vast zetten.
je kunt de camber ook bepalen met een waterpas. het wiel moet iig boven verder naar binnen staan dan buiten. dan staat ie in principe al goed.
Oja bruine drap aan de aandrijfas in de versnellingsbak is inderdaad bakolie verversen. is geen ATF!!
Quote door Janmulder
Ik heb de veerpoot en fusee los gehad (fusee en draagarm laten zich bij een 2007 model niet zo makkelijk met spanband uiteen halen). Ik denk dat het goed is om een keertje uit te lijnen? Je zet het toch nooit exact terug, lijkt me.