Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 07:09  ·  #4981
Quote

uitlijnen is in principe niet nodig als alles zonder speling is wordt je uitlijning alleen bepaald door de spoorstangen, en die zijn niet los geweest.

wel belangrijk is dat je de camber weer hetzelfde gezet hebt als voor die tijd. dat is de stand van de veerpoot in de fusee. daar zit speling op om de camberhoek te stellen.
in de beschrijvingen staat dat je de afstand tussen binnenzijde veerpoot en de buitenkant van de fusee ter hoogte van de bovenste bout vooraf en achteraf moet meten. deze moeten hetzelfde zijn.

ervaring leert dat je de fusee bovenaan zo vermogelijk naar de veerpoot moet drukken en dan vast zetten.

je kunt de camber ook bepalen met een waterpas. het wiel moet iig boven verder naar binnen staan dan buiten. dan staat ie in principe al goed.


Als het camber verandert is MOET de sporing gecontroleerd worden. Camber verandering heeft direct sporing verandering tot gevolg. Als het wiel aan de bovenkant naar binnen gaat en de spoorstang zit achter de naaf zal er meer toespoor ontstaan.
Zit de spoorstang voor de naaf krijg je meer uitspoor.

Simpel zeggen dat het wiel aan de bovenkant naar binnen moet staan is niet genoeg. Meer camber betekent agressiever reageren van de auto tijdens het insturen bij het nemen van een bocht en minder grip tijdens het remmen. De kant aan de binnenzijde van het wiel heeft meer wieldruk en de buiten kant minder.
Als de auto niet waterpas staat is het controleren met een waterpas niets zeggend dus eerst de auto waterpas. Goed camber meten moet overigens gedaan worden als de wielen volledig belast zijn. Dan werkt dit al niet meer.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 07:42  ·  #4982
even over de olie: ik heb inmiddels een Geartronic.

Dus het is geen versnellingsbakolie, maar ATF. Mijn vraag ging erom of je op deze manier de toestand van je ATF kunt controleren. Of komt de ATF niet langs de spiebanen van de aandrijfas bij een automaat. Dat was mijn vraag.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 09:53  ·  #4983
Lijkt mij als er een doorgang is vanuit de bak naar de spiebaan voor je steekas, de as door een keering zou moeten zitten, als je de as uit de bak trekt de bak vervolgens leegloopt.

Ik heb de constructie nog nooit gezien maar ik denk niet dat het ATF is.

Om de conditie van je ATF te kunnen bepalen zul je moeten aftappen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2108
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 10:14  ·  #4984
Gisteren rechterdraagarm plus fuseekogel vervangen. Linkerkant en schokbrekers waren al een paar weken geleden gedaan. Vrijdag nieuwe banden, daarna uitlijnen en dan is de hele voorkant weer superstrak.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 15:54  ·  #4985
Quote door Steve

Quote

uitlijnen is in principe niet nodig als alles zonder speling is wordt je uitlijning alleen bepaald door de spoorstangen, en die zijn niet los geweest.

wel belangrijk is dat je de camber weer hetzelfde gezet hebt als voor die tijd. dat is de stand van de veerpoot in de fusee. daar zit speling op om de camberhoek te stellen.
in de beschrijvingen staat dat je de afstand tussen binnenzijde veerpoot en de buitenkant van de fusee ter hoogte van de bovenste bout vooraf en achteraf moet meten. deze moeten hetzelfde zijn.

ervaring leert dat je de fusee bovenaan zo vermogelijk naar de veerpoot moet drukken en dan vast zetten.

je kunt de camber ook bepalen met een waterpas. het wiel moet iig boven verder naar binnen staan dan buiten. dan staat ie in principe al goed.


Als het camber verandert is MOET de sporing gecontroleerd worden. Als je in principe zelfde camber hebt door zelfde stand fusee in veerpoot, zal de verandering los moeten lopen. Camber verandering heeft direct sporing verandering tot gevolg. Als het wiel aan de bovenkant naar binnen gaat en de spoorstang zit achter de naaf zal er meer toespoor ontstaan.
Zit de spoorstang voor de naaf krijg je meer uitspoor.

Simpel zeggen dat het wiel aan de bovenkant naar binnen moet staan is niet genoeg. Dit hebben we uitgetest in Amsterdam en zorgde daar bij meerder volvo´s voor een goede camber zetting, maar ja het kan altijd afwijken. Maar meten is natuurlijk beter en ja natuurlijk meten tegen een auto die waterpas staat, anders heeft het sowieso geen zin. misschien allemaal wel wat veel gevraagd voor een doe het zelver. in dat geval zou uitlijnen verstandig zijn. sowieso omdat af en toe uitlijnen verstandig is en vanwege de kosten en de veelvuldige verkeerde uitlijningen, doe ik t zelf. Meer camber betekent agressiever reageren van de auto tijdens het insturen bij het nemen van een bocht en minder grip tijdens het remmen. De kant aan de binnenzijde van het wiel heeft meer wieldruk en de buiten kant minder.
Als de auto niet waterpas staat is het controleren met een waterpas niets zeggend dus eerst de auto waterpas. Goed camber meten moet overigens gedaan worden als de wielen volledig belast zijn. Dan werkt dit al niet meer.



Oja leuk experiment om eens te kijken hoeveel de sporing veranderd met veranderen fusee in veerpoot. binnenkort in dit theater..
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4918
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 19:29  ·  #4986
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 01.06.2016 - 22:01  ·  #4987
ik had m zondag al goed gewassen en gepoetst (collonite 845! topspul!), maar vandaag was er een vogel die m zo veranderd heeft, ik kon zo meedoen met 101 dalmatiers...... wat erg.... dus nog maar even gauw gewassen, morgen komt de taxateur dus moet hij er toch netjes bij staan!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 05:46  ·  #4988
Ik ben nieuwsgierig wat er uit gaat komen.
Succes.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 10:05  ·  #4989
Vanmiddag naar Martin voor een onderhoudsbeurt.
Olie na 15000 km toch maar weer eens verversen daarnaast de nodig BG producten die de boel weer gaan reinigen als ik Martin een beetje ken :D
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2108
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 20:30  ·  #4990
Eindelijk is dan toch de trekhaak gemonteerd. Dat was nog een aardige bevalling. Afneembare trekhaak (met kabelboom) maanden geleden op de sloop gehaald. Bij bezorging bleek dat ding dermate verroest (de trekhaak en afkoppelmechanisme was overigens nog wel prima en niet verroest) dat ik hem toch even goed met een krabber onderhanden heb genomen en daarna een keer of drie in de tectyl heb gezet. In de tussentijds een afdekkapje opgehaald bij de volvo dealer, de contactpuntjes van de kabelboom weer glimmend gemaakt en dan nu eindelijk erop laten zetten. Was al met al bijna net zoveel geld kwijt als bij een trekhaakcentrum, maar dat was dan geen afneembare geweest. Niet dat dat perse moest, toevallig was dat de enige trekhaak die op dat moment te koop was (bij rima). Maar erg blij mee.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 21:50  ·  #4991
Bij ons komt er nooit een demontabele trekhaak onder auto, heb te veel caravans gezien met de knop nog in de koppeling, en niet meer gekoppeld aan de auto, ook Volvo.

Vandaag wel even 4 Michelin Energy Saver's laten monteren op de zomer set, met die regen van de afgelopen dagen was een winterse ook geen verkeerde keuze geweest. <_<
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 22:10  ·  #4992
Quote

Bij ons komt er nooit een demontabele trekhaak onder auto, heb te veel caravans gezien met de knop nog in de koppeling, en niet meer gekoppeld aan de auto, ook Volvo.


Ligt dat dan aan de trekhaak of aan de gene die 'm "vast gemaakt" heeft.

Ben me er van bewust dat het altijd beter is om menselijk falen uit te schakelen, daarom ben ik het met je eens dat een vaste veiliger is dan een afneembare. Echter als die enkeling z'n haak niet goed vastzet, dan moet je je ook afvragen of die zelfde enkeling z'n caravan/aanhanger ook wel goed aan z'n kogel koppelt.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2108
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 22:22  ·  #4993
Zal er enkel een fietsendrager opzetten. In de toekomst misschien een keer een vouwwagen.
Lijkt me sterk dat de kogel los kan laten. Misschien inderdaad als die niet goed vast is 'geklikt' maar dat zou ook niet zo slim zijn.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 02.06.2016 - 22:24  ·  #4994
Quote door Steve

Quote

Bij ons komt er nooit een demontabele trekhaak onder auto, heb te veel caravans gezien met de knop nog in de koppeling, en niet meer gekoppeld aan de auto, ook Volvo.


Ligt dat dan aan de trekhaak of aan de gene die 'm "vast gemaakt" heeft.

Ben me er van bewust dat het altijd beter is om menselijk falen uit te schakelen, daarom ben ik het met je eens dat een vaste veiliger is dan een afneembare. Echter als die enkeling z'n haak niet goed vastzet, dan moet je je ook afvragen of die zelfde enkeling z'n caravan/aanhanger ook wel goed aan z'n kogel koppelt.


Is zeer zeker waar Steve, echter heb ik net even te vaak gezien, dat de demontabele trekhaken los komen, een factor wat tegenwoordig daar ook in mee speelt zijn de zware elektrische fietsen welke gedurende het hele jaar op de kogel worden vervoerd, en als je dan deze fietsen ook nog even voor op je caravan zet, heb je je kogeldruk te hoog, en dan zijn er verschillende types welke dan speling gaan ontwikkelen.
En ja dat is ook weer een menselijke factor, de mens laat dit gewicht op de knop..., echter als jij deze auto gebruikt overneemt, weet jij niets van deze overbelasting van het systeem.
En die overbelasting van de kogeldruk, is bij een Volvo met niveau-mat slecht te zien, als ik er zelf 2ton zand achter hang, kom ik toch met een recht hangende combinatie thuis.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 03.06.2016 - 07:40  ·  #4995
Kruisbout links zat los op veerpoot. Harde tok tot gevolg met ootrekken en sturen. Kon hem nog 2 rondes aandraaien!
Vrouw reed er al 2 dagen mee....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0