Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 05.09.2023 - 20:44  ·  #11506
Mooi! Op swedespeed heeft iemand wel de P3 stoelen uit een polestar werkend gekregen, nieuwe V zal wel een totaal ander platform zijn maar je weet nooit…
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 14:06  ·  #11507
Gisteren even het gasklephuis van mijn Volvo schoon willen maken. Was inmiddels alweer 2 jaar geleden dat ik dat had gedaan.
Echter, er viel weinig schoon te maken. Geen vuiltje te bekennen op de vlinderklep en in het gasklephuis.
Ik tank met deze auto altijd of Shell Vpower of Aral Ultimate 102 in Duitsland. Tja, ik zeg verder niets meer. 3 keer raden waardoor mijn gasklephuis zo mooi schoon blijft.........
Inmiddels begin ik de hele hype om deze 2 klasse brandstoffen in Duitsland te begrijpen. Dit is dus echt premium brandstof in de waarste zin van het woord.
Klasse producten die met geen enkele andere brandstof zijn te vergelijken. Als je dit tankt hoef je ook nooit je carterventilatie te gaan vervangen want die vervuilt simpelweg niet. Na 15000 km is mijn olie nog zo schoon en helder als op de dag nadien ik deze heb vervangen. En de auto rijdt er zo heerlijk stil en vinnig op. Het is alsof je plotseling zomaar 20 pk meer onder je voeten hebt.
Helaas worden deze brandstoffen in Duitsland ook vrij duur. Echter, nog steeds goedkoper als dat je in het Westen betaald voor een liter E10 pleuri bij de Tincq.
Ik blijf mooi bij deze brandstoffen. Voor mij is het bewezen dat het klasse spul is.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 14:21  ·  #11508
Ik tank ook niets anders dan 102. Super spul.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 14:46  ·  #11509
Wat heeft de gasklep met de brandstof te maken dan? De brandstof wordt toch pas ingespoten na de gasklep? Dat je uitlaat/motorolie/katalysator/injectoren etc er schoner van blijven wil ik zeker geloven (ik merk zelf ook verschil in motorloop met premiumbrandstof, de sporadische keren dat ik het tank) maar ik zie niet hoe die resten op de gasklep zouden komen, maar missschien mis ik iets. Hetgeen de inlaatlucht vervuilt (en dus de gasklep) is toch de carterventilatie en (bij diesels?) de EGR, en evt wat olieresten uit de turbo? Of mis ik iets?

@PvL: je verbruikscijfers zijn er zeker ook op vooruit gegaan, met premiumbrandstof 0 liter / 100km met de EQC!! :D
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 19:32  ·  #11510
Quote door Bolbo

Wat heeft de gasklep met de brandstof te maken dan? De brandstof wordt toch pas ingespoten na de gasklep? Dat je uitlaat/motorolie/katalysator/injectoren etc er schoner van blijven wil ik zeker geloven (ik merk zelf ook verschil in motorloop met premiumbrandstof, de sporadische keren dat ik het tank) maar ik zie niet hoe die resten op de gasklep zouden komen, maar missschien mis ik iets. Hetgeen de inlaatlucht vervuilt (en dus de gasklep) is toch de carterventilatie en (bij diesels?) de EGR, en evt wat olieresten uit de turbo? Of mis ik iets?

@PvL: je verbruikscijfers zijn er zeker ook op vooruit gegaan, met premiumbrandstof 0 liter / 100km met de EQC!! :D

Waardoor vervuild de gasklep normaliter wel dan? Toen ik deze 2 jaar geleden schoon maakte zat de klep onder de olie achtige prut. Nog behoorlijk wat werk mee gehad om deze weer schoon te krijgen. Schijnbaar zorgt de EGR werking/carterventilatie dus wel degelijk voor het vervuilen van de gasklep. Deze vervuiling kan namelijk niet ontstaan door de schone aangezogen inlaatlucht.
Tijdens het verbrandingsproces komen er altijd wat uitlaatgassen het carter in langs de zuigerveren. Zou dit niet het geval zijn dan was er niet eens een carterventilatie nodig. Hoe slechtere kwaliteit brandstof je tankt des te eerder vervuilt je motorolie en juist die vervuilde oliedampen komen via de EGR werking en carterventilatie weer terug in het inlaattraject en vervuilen daardoor ook je gasklephuis en je carterventilatie. Hoe beter de kwaliteit brandstof, des te minder vervuiling dus.

Er zijn betweters die beweren dat het allemaal geen donder uit maakt. Echter, hoe kan het dan dat mijn gasklephuis nu zo schoon blijft? Of zitten er soms kaboutertjes in zo'n Volvo die het ding af en toe stiekem schoon maken?
En waarom adviseren experts zoals Die Autodoktoren van het gelijknamige Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Autodoktoren dan deze premium brandstoffen? Zij hebben toch echt geen aandelen in de Shell of Aral. Ook zij zien dankzij het gebruik van deze premium brandstoffen veel minder problemen optreden bij gevoelige motoren zoals de TFSi's van het VAG concern. Vooral de bio rommel maakt je motor stuk. Bekijk maar eens deze video waarin een pomphouder een filter aanlevert uit zijn tankinstallatie gevuld met die bio rommel: https://www.youtube.com/watch?v=foU7zzNqOJI. In dit geval bio diesel maar voor die E10 rommel geldt precies hetzelfde.
Bij mij komt die rommel er in ieder geval nooit meer in.
Trouwens, sinds ik Vpower/Aral Ultimate 102 tank verbruikt mijn Volvo zomaar eventjes 0,4 liter per 100 km minder. Misschien niet veel maar hoe valt dat dan te verklaren? En een deel van de meerkosten voor premium brandstof wordt op die manier wel weer terug verdiend.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 21:49  ·  #11511
Quote door Bolbo

Ik heb meerdere auto’s met benzinemotoren en een tros motorfietsen. Alles op 102.
De motoren worden helaas niet meer bereden, maar zelfs na hele lange stilstand starten ze zonder problemen.
Dat alleen is de meerprijs voor mij meer dan waard.
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 21:53  ·  #11512
Na het eten het dak gewassen, gekleid/geclayed en gepolijst met een DAP.
In de Riwax titan wax gezet. Zo doe ik elke dag een deel van de auto.

Manmanman, wat is dat kleien een uitvinding, lak is spekglad, geen vuiltje meer te voelen/zien.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 22:36  ·  #11513
Zo’n V60 is best wel groot, al zou je dit zo niet zeggen.
De V70 kreeg ik makkelijker in zijn slaapverblijf dan de V60 (ingeklapte spiegels zijn nagenoeg ook de breedte van de auto).
V.w.b. het kleien, je kunt je ruiten er ook mee doen.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2023 - 23:46  ·  #11514
Quote door Bigdog

V.w.b. het kleien, je kunt je ruiten er ook mee doen.

Toevallig vandaag gedaan !
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 07.09.2023 - 11:10  ·  #11515
Quote door S80 Kinetic

Quote door Bolbo

Waardoor vervuild de gasklep normaliter wel dan? Toen ik deze 2 jaar geleden schoon maakte zat de klep onder de olie achtige prut. Nog behoorlijk wat werk mee gehad om deze weer schoon te krijgen. Schijnbaar zorgt de EGR werking/carterventilatie dus wel degelijk voor het vervuilen van de gasklep. Deze vervuiling kan namelijk niet ontstaan door de schone aangezogen inlaatlucht.
Tijdens het verbrandingsproces komen er altijd wat uitlaatgassen het carter in langs de zuigerveren. Zou dit niet het geval zijn dan was er niet eens een carterventilatie nodig. Hoe slechtere kwaliteit brandstof je tankt des te eerder vervuilt je motorolie en juist die vervuilde oliedampen komen via de EGR werking en carterventilatie weer terug in het inlaattraject en vervuilen daardoor ook je gasklephuis en je carterventilatie. Hoe beter de kwaliteit brandstof, des te minder vervuiling dus.

Er zijn betweters die beweren dat het allemaal geen donder uit maakt. Echter, hoe kan het dan dat mijn gasklephuis nu zo schoon blijft? Of zitten er soms kaboutertjes in zo'n Volvo die het ding af en toe stiekem schoon maken?
En waarom adviseren experts zoals Die Autodoktoren van het gelijknamige Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Autodoktoren dan deze premium brandstoffen? Zij hebben toch echt geen aandelen in de Shell of Aral. Ook zij zien dankzij het gebruik van deze premium brandstoffen veel minder problemen optreden bij gevoelige motoren zoals de TFSi's van het VAG concern. Vooral de bio rommel maakt je motor stuk. Bekijk maar eens deze video waarin een pomphouder een filter aanlevert uit zijn tankinstallatie gevuld met die bio rommel: https://www.youtube.com/watch?v=foU7zzNqOJI. In dit geval bio diesel maar voor die E10 rommel geldt precies hetzelfde.
Bij mij komt die rommel er in ieder geval nooit meer in.
Trouwens, sinds ik Vpower/Aral Ultimate 102 tank verbruikt mijn Volvo zomaar eventjes 0,4 liter per 100 km minder. Misschien niet veel maar hoe valt dat dan te verklaren? En een deel van de meerkosten voor premium brandstof wordt op die manier wel weer terug verdiend.

Die premiumbrandstof zal echt wel wat doen met betrekking tot je injectoren, kleppen, zuigers, katalysator, en ik betwijfel de mooiere motorloop en een beter verbruik ook niet.
Echter ben ik het eens met Bolbo; de brandstof wordt inderdaad net boven de kleppen ingespoten (indirecte injectie) en je gasklephuis zit net ná je luchtfilter (en dus een behoorlijk stuk vóórdat er benzine aan te pas komt. Hetzelfde geldt voor je carterventilatie; die ventileert richting het inlaatspruitstuk (wat pas ná je gasklep is), dus zelfs als de carterdampen schoner zijn door premium brandstof, zou dat eigenlijk niets te maken moeten hebben met je gasklep. Het enige wat ik kan bedenken is dat je voor de vorige schoonmaakbeurt misschien valse lucht aanzoog vanuit je motorruimte oid, net na het luchtfilter, en dat je gasklep daardoor snel vies werd?
Enfin, fijn dat ie nog schoon is gebleven! ik tank ook om de zoveel tijd premiumbrandstof (diesel), daar loopt ie gevoelsmatig iets rustiger op.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 07.09.2023 - 23:21  ·  #11516
Bij een turbomotor zou er nog olie in het gasklephuis kunnen komen, maar bij de 2.4 is dat ook niet zo.
Toch bijzonder dat hij dan zo schoon is, zou er daar voor iets lek geweest zijn dan?

Ik krijg momenteel wel eens de melding MOTORVERMOGEN VERMINDERD, zou ook iets met gasklephuis kunnen zijn.
Binnenkort maar eens los schroeven en bekijken en schoonmaken.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 08.09.2023 - 21:56  ·  #11517
De soap versnellingsbak vervangen afgesloten.......

Even 3 weken terug: na een hele forse noodstop maakte mijn versnellingsbak spontaan een lagergeluid. Weet nog steeds niet hoe het kan maar dat terzijde.

Ga dan maar eens op zoek naar een handgeschakelde versneliingsbak voor een xc70 2.5T van 2007.
Met het baknummer op zoek...
458R 7002 bc
Heel Nederland af gebeld en bij Auto Rima raak !!
Bak gehaald en bij de garage waar de reparatie uitgevoerd zou worden afgegeven.
Gelijk afgesproken koppeling en DM vliegwiel te vervangen voor uiteraard het merk Luk (Volvo gebruikt dat ook)
Na een paar dagen een appje dat de bak anders is...
Auto Rima gebeld die dezelfde dag nog een bak uit een XC van 2006 lepelde die ik eind van de dag kon ophalen.
Daar aangekomen kreeg ik precies dezelfde bak die ik eerder ook al kreeg !!!!
Niet dezelfde als in mijn auto zat....
Het blijkt dat Volvo in de laatste XC70 van 2007 een andere bak gemonteerd heeft die ook even in de XC90 gebruikt is.
Uiteraard nergens te krijgen. 😤

Nu moesten we crearief worden.
Het verschil zat vnl in de bedieningsgaffels aan de buitenkant van de bak.
1 gaffel kon zo overgezet worden en de andere.... helaas.
Als we die overzette stond de gaffel 2 cm verkeerd en paste de schakelkabel
niet,
Na wat slijp en laswerk de gaffel zo gemodificeerd dat de kabel nu wel past.

Vandaag de XC weer opgehaald, HEERLIJK !
bartv70
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 09.09.2023 - 00:00  ·  #11518
Balen dat het zo loopt, maar super opgelost en weer rijden!
Alfadragon
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2023 - 11:07  ·  #11519
Even wat lampjes vervangen in de teller bak.

En een andere stuurverstelhendel gemonteerd. (Al zat daar ook alweer een klein scheurtje in). Voorzichtig mee doen dus.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 09.09.2023 - 11:59  ·  #11520
Quote door Jeroen

Bij een turbomotor zou er nog olie in het gasklephuis kunnen komen, maar bij de 2.4 is dat ook niet zo.
Toch bijzonder dat hij dan zo schoon is, zou er daar voor iets lek geweest zijn dan?

Ik krijg momenteel wel eens de melding MOTORVERMOGEN VERMINDERD, zou ook iets met gasklephuis kunnen zijn.
Binnenkort maar eens los schroeven en bekijken en schoonmaken.

Dan blijft wel de vraag waarom die dingen op den duur allemaal zo smerig worden.
In de onderhoudsboekjes van mijn Volvo staat bij de beurten vermeld dat ze zo'n beetje iedere 60.000km het gasklephuis hebben gereinigd inclusief een nieuwe gasklephuispakking.
Ook bij andere auto's en op internet vind ik veel verhalen over storingen veroorzaakt door vervuilde gasklephuizen.
https://www.youtube.com/watch?v=3B-a8WJtd8w

Selected quotes for multi-quoting:   0