Quote door Bolbo
Wat heeft de gasklep met de brandstof te maken dan? De brandstof wordt toch pas ingespoten na de gasklep? Dat je uitlaat/motorolie/katalysator/injectoren etc er schoner van blijven wil ik zeker geloven (ik merk zelf ook verschil in motorloop met premiumbrandstof, de sporadische keren dat ik het tank) maar ik zie niet hoe die resten op de gasklep zouden komen, maar missschien mis ik iets. Hetgeen de inlaatlucht vervuilt (en dus de gasklep) is toch de carterventilatie en (bij diesels?) de EGR, en evt wat olieresten uit de turbo? Of mis ik iets?
@PvL: je verbruikscijfers zijn er zeker ook op vooruit gegaan, met premiumbrandstof 0 liter / 100km met de EQC!!
Waardoor vervuild de gasklep normaliter wel dan? Toen ik deze 2 jaar geleden schoon maakte zat de klep onder de olie achtige prut. Nog behoorlijk wat werk mee gehad om deze weer schoon te krijgen. Schijnbaar zorgt de EGR werking/carterventilatie dus wel degelijk voor het vervuilen van de gasklep. Deze vervuiling kan namelijk niet ontstaan door de schone aangezogen inlaatlucht.
Tijdens het verbrandingsproces komen er altijd wat uitlaatgassen het carter in langs de zuigerveren. Zou dit niet het geval zijn dan was er niet eens een carterventilatie nodig. Hoe slechtere kwaliteit brandstof je tankt des te eerder vervuilt je motorolie en juist die vervuilde oliedampen komen via de EGR werking en carterventilatie weer terug in het inlaattraject en vervuilen daardoor ook je gasklephuis en je carterventilatie. Hoe beter de kwaliteit brandstof, des te minder vervuiling dus.
Er zijn betweters die beweren dat het allemaal geen donder uit maakt. Echter, hoe kan het dan dat mijn gasklephuis nu zo schoon blijft? Of zitten er soms kaboutertjes in zo'n Volvo die het ding af en toe stiekem schoon maken?
En waarom adviseren experts zoals Die Autodoktoren van het gelijknamige Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Autodoktoren dan deze premium brandstoffen? Zij hebben toch echt geen aandelen in de Shell of Aral. Ook zij zien dankzij het gebruik van deze premium brandstoffen veel minder problemen optreden bij gevoelige motoren zoals de TFSi's van het VAG concern. Vooral de bio rommel maakt je motor stuk. Bekijk maar eens deze video waarin een pomphouder een filter aanlevert uit zijn tankinstallatie gevuld met die bio rommel:
https://www.youtube.com/watch?v=foU7zzNqOJI. In dit geval bio diesel maar voor die E10 rommel geldt precies hetzelfde.
Bij mij komt die rommel er in ieder geval nooit meer in.
Trouwens, sinds ik Vpower/Aral Ultimate 102 tank verbruikt mijn Volvo zomaar eventjes 0,4 liter per 100 km minder. Misschien niet veel maar hoe valt dat dan te verklaren? En een deel van de meerkosten voor premium brandstof wordt op die manier wel weer terug verdiend.