Quote door S80 Kinetic
Quote door Jeroen
Bij een turbomotor zou er nog olie in het gasklephuis kunnen komen, maar bij de 2.4 is dat ook niet zo.
Toch bijzonder dat hij dan zo schoon is, zou er daar voor iets lek geweest zijn dan?
Ik krijg momenteel wel eens de melding MOTORVERMOGEN VERMINDERD, zou ook iets met gasklephuis kunnen zijn.
Binnenkort maar eens los schroeven en bekijken en schoonmaken.
Dan blijft wel de vraag waarom die dingen op den duur allemaal zo smerig worden.
In de onderhoudsboekjes van mijn Volvo staat bij de beurten vermeld dat ze zo'n beetje iedere 60.000km het gasklephuis hebben gereinigd inclusief een nieuwe gasklephuispakking.
Ook bij andere auto's en op internet vind ik veel verhalen over storingen veroorzaakt door vervuilde gasklephuizen.
https://www.youtube.com/watch?v=3B-a8WJtd8w
Er gaat natuurlijk behoorlijk veel lucht langs; per kg benzine heb je 14,7 kg (!) aan lucht nodig. 1 liter lucht weegt ongeveer 1,3 gram en een liter benzine weegt ongeveer 750 gram, dus er moet per liter benzine ongeveer 8,5 m3 lucht worden aangevoerd. . Als je na 60K km zon gasklep moet schoonmaken, dan is er bij een verbruik van 1:10 ongeveer 6000 liter benzine verbrand en grofweg 49800 m3 lucht langs die gasklep gestroomd. Bedenk dan dat de lucht die de motor inademt niet altijd van kuuroordkwaliteit is (bv. in een file etc.), dat het luchtfilter niet 100% alles wegfiltert én dat de gasklep in feite een 'obstructie' in het inlaattraject is (wat wervelingen veroorzaakt), en je hebt een mogelijke oorzaak van waarom de gasklep vervuilt.