Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 11.10.2023 - 10:06  ·  #11551
Quote door MaartenS

Ik heb de voorste remschijven proper gedraaid omdat ze serieus trilden wanneer ze warm werden.
Verassend genoeg waren ze helemaal niet krom. Ze hadden wel een roestplek met de vorm van een remblok die tot 0,5mm zichtbaar was als een blinkende plek. Een materiaalverandering door ongelijkmatig afkoelen bij stilstand vermoed ik?
Nu remt het terug goed en de schijf heeft nog de helft van zijn slijtbereik over.

Mijn draaibank was nét groot genoeg voor de 305mm schijf. De montageflens is van een oud wiellager(merci, Hans) met een opgelast verlengstuk. Met dit hulpstuk en de correcte beitel was het best snel en makkelijk werk.

Knap gedaan Maarten. 👍
Gianni1998
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 16.10.2023 - 15:22  ·  #11552
Vandaag was het tijd voor de grote beurt voordat ik vertrek ivm mijn roadtrip. Los van de standaard controles, vloeistoffen en filters ook nog overgegaan tot het vervangen van alle 4 de remblokjes, 2 veren en de draagarmrubbers. Hij is nu weer gereed voor weer een jaar (of 15dkm)
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2023 - 15:57  ·  #11553
De XC70 begint nu aardig op te schieten.. Het motorblok is geflushed en het reservoir van de stuurbekrachtiging is vervangen en ook geflushed. Stuurt meteen stukken beter (er zat rode vloeistof in). Aanstaande woensdag staat de AWD op de planning en het rubber van de tankhals. Zaterdag kreeg ik nog een melding van anti skid-service maar die was weg na contact aan uit. Geen error meldingen te zien in Vida.

Natuurlijk alle filters vervangen en de reparatie set voor de middendemper ligt ook klaar om geinstalleerd te worden.

Nog te doen:
- Leder nog even opfrissen
- Spijkerbanden halen en op de extra velgen op zetten
- Led voor installeren
- Standkachel werkend krijgen. Nieuwe pomp was al goed, gloei wordt warm alleen geen benzine denk ik.

Motor loopt wel weer verschrikkelijk mooi.

Ik heb tot eind december de tijd
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 17.10.2023 - 08:43  ·  #11554
Quote door mrsillywalks

De XC70 begint nu aardig op te schieten.. Het motorblok is geflushed en het reservoir van de stuurbekrachtiging is vervangen en ook geflushed. Stuurt meteen stukken beter (er zat rode vloeistof in). Aanstaande woensdag staat de AWD op de planning en het rubber van de tankhals. Zaterdag kreeg ik nog een melding van anti skid-service maar die was weg na contact aan uit. Geen error meldingen te zien in Vida.

Natuurlijk alle filters vervangen en de reparatie set voor de middendemper ligt ook klaar om geinstalleerd te worden.

Nog te doen:
- Leder nog even opfrissen
- Spijkerbanden halen en op de extra velgen op zetten
- Led voor installeren
- Standkachel werkend krijgen. Nieuwe pomp was al goed, gloei wordt warm alleen geen benzine denk ik.

Motor loopt wel weer verschrikkelijk mooi.

Ik heb tot eind december de tijd

lekker bezig! mbt tot je standkachel; we hoorden je brandstofpompje wel tikken toen we hem testten, dus misschien zit er oude benzine (vernis) in de leiding of is er een terugslagklepje in het pompje een beetje vast. Je kunt proberen om het pompje te demonteren en schoon te maken en de leiding door te blazen?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 17.10.2023 - 09:32  ·  #11555
Leiding van pompje naar de Standkachel loshalen en pomp activeren en kijken of er brandstof uitkomt. Leiding bij pompje en Standkachel loshalen en doorblazen om te kijken of er geen obstructie is..
dan leiding vullen met brandstof met een spuit oid en dan proberen kachel te starten…
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 17.10.2023 - 09:47  ·  #11556
Quote door 1-wiel

Leiding van pompje naar de Standkachel loshalen en pomp activeren en kijken of er brandstof uitkomt. Leiding bij pompje en Standkachel loshalen en doorblazen om te kijken of er geen obstructie is..
dan leiding vullen met brandstof met een spuit oid en dan proberen kachel te starten…

mrsillywalks heeft zelf (nog) geen VIDA dus hij kan dat pompje niet activeren zonder de standkachel aan te zetten. Maar misschien de connector loshalen en handmatig met een andere accu 12 volt op het pompje zetten kan ook?
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2023 - 15:34  ·  #11557
Quote door hetschaap

Quote door 1-wiel

mrsillywalks heeft zelf (nog) geen VIDA dus hij kan dat pompje niet activeren zonder de standkachel aan te zetten. Maar misschien de connector loshalen en handmatig met een andere accu 12 volt op het pompje zetten kan ook?

Ik ga zowiezo de leiding doorblazen. Ik zat ook te denken om deze te starten met een accu. AS zondag ga ik er weer onder kruipen.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 24.10.2023 - 11:37  ·  #11558
Hoewel de temperatuur nog in de dubbele cijfers zit, de winterbanden vandaag op de auto's gelegd.
Van de zomer een paar Columba's met winterbanden gevonden.
Nu reed ik met de zomerbanden op 205/55/16. Deze lagen bij aankoop onder de auto. Op zich niks mis mee, hoewel de Classic destijds op 205/50 werd afgeleverd.
Nu hebben de winterbanden maat 205/50/16, en hoewel ik het niet had verwacht, rijdt dit toch merkbaar strakker/beter.
Mochter er nieuwe zomerbanden nodig zijn, zou ik het prijsverschil tussen de 50 en 55 serie toch overwegen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2023 - 16:19  ·  #11559
Zelfde merk banden? En met dezelfde load index (bijv. 91) en speed rating (H of V of...)? Hogere load index = stijver karkas. Hogere speed rating zal normaalgezien ook een stijvere band zijn (minder vervorming op hogere snelheid).
Mocht je hier niet bekend mee zijn: deze 2 cijfers en letter komen meestal na de aanduiding van de bandenmaat (bijv. 205 / 55 / 16 91V)
Zo niet, dan zal het zeker niet alleen door de hoogte van de band komen, maar ook wel door karkasconstructie, rubbersoort, profiel etc. al zal de hoogte ook zeker verschil maken. Een 205/55 is 112.75mm hoog (hoogte is 55% van breedte a 205mm) en een 205/50 102.5, dus daar zit 1cm verschil in (9% lager). Dat is wel zichtbaar / merkbaar, maar moet niet los gezien worden van de load index en speed rating.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.10.2023 - 12:33  ·  #11560
Kleine onderhoudsbeurt aan de v70. In 5 maanden tijd toch weer 15d kilometers afgelegd.
Volgende keer grote beurt en nieuwe distributie riem etc. Zal rond de 555dkm op de klok staan dan…
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
geertpetro
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 28.10.2023 - 20:14  ·  #11561
Schokbrekers voor-, en achterzijde vervangen en daarbij ook de stabilisatorstangen aan de voor-, en achterzijde olie ververst incl filter.
oja ook nog onderste motorsteun vernieuwd.

Lekker productief dagje
SH78
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 29.10.2023 - 11:45  ·  #11562
Niet vandaag, maar eergisteren voorzien van nieuwe winterbanden en is de auto uitgelijnd.
Stuur staat weer netjes recht (stond een beetje scheef) en weer vers rubber er onder.
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2023 - 13:35  ·  #11563
Quote door mrsillywalks

Quote door hetschaap

Quote door 1-wiel

Ik ga zowiezo de leiding doorblazen. Ik zat ook te denken om deze te starten met een accu. AS zondag ga ik er weer onder kruipen.

Iets later dan die zaterdag.

Het koste een nieuwe(tweedehandse) tussenbak en een mof die zo vast zat gedraaid dat het totaal een 7 uurtjes kostte om de AWD te repareren. Maar hij doet het! Wel even wennen aan wat extra geluiden (ik rij al 3 jaar electrisch).

Vandaag eronder gelegen voor de standkachel en ik heb alles los gehad en inderdaad kwam er geen benzine uit de leiding. Losgekoppeld bij het pompje en die laten draaien. Kwamen maar een paar sputters uit. Geen stroompje benzine, echt een paar spetters. Klopt dit, of is de benzine pomp kapot?

Draaien doet die wel.

Leiding is moeilijk door te blazen met de mond. Ik moet eens kijken of ik ergens een passende spuit kan vinden.

Leidingklemmetjes had ik nu niet liggen, dus die bestel ik zodra ik weet wat er met de pomp aan de hand is.
1-wiel
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2023 - 14:13  ·  #11564
Brandstofpompje is geen draaiende pomp maar van het pulserend type, spanning wordt constant in en uitgeschakeld door computer. 12v erop en eraf betekent dat er 1 puls/pomp brandstof geleverd wordt. Zijn erg kleine hoeveelheden iedere keer, hoe sneller hij pulst, hoe meer brandstof….
mrsillywalks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2023 - 15:00  ·  #11565
Quote door 1-wiel

Brandstofpompje is geen draaiende pomp maar van het pulserend type, spanning wordt constant in en uitgeschakeld door computer. 12v erop en eraf betekent dat er 1 puls/pomp brandstof geleverd wordt. Zijn erg kleine hoeveelheden iedere keer, hoe sneller hij pulst, hoe meer brandstof….

Dus er onderuit en kijken wat ik kan schoonmaken. Ik heb ook iets van een grote spuit nodig om de leiding door te blazen. Vanaf de standkachel terug door blazen is niet mogelijk met longkracht.

Leiding bleef droogstaan en ik heb niks om de leiding te vullen met benzine.

Een rare gedachten kronkel: Als ik de uitgang van de benzinepomp van de kachel op het filter uitgang zet (dezelfde klik mechanisme) dan wordt er met een grotere snelheid benzine gepompt als ik een korte startpoging doe?

ik kwam deze ook nog tegen op een Chinese site, dit tegenover 175 euro..
Benzine pomp

Selected quotes for multi-quoting:   0