Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 
 
 
 
 
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 471
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 21:49  ·  #11671
Woeh lekkere auto denk ik!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 22:26  ·  #11672
Oftewel, een hele snelle schommelboot :D
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 09.01.2024 - 22:37  ·  #11673
Quote door MTE

Mooie lijst Adriaan 👍. Zit hier zo’n VS blok in ?


Een complete aandrijflijn van een 2007 V70N R is gemonteerd (na revisie en shimmen van de motor natuurlijk). incl K24 turbo e.d.
Met de 3inch downpipe en IPD catback komt dat op +/- 350pk uit.
Standaard tune kan ook, met standaard downpipe en beschaafder geluid en 300pk ook niks te klagen!)
Quote door Jeroen

Oftewel, een hele snelle schommelboot :D


Een hele leuke wagen zo, veel comfort, en toch bijzonder snel, maar helaas kan ik hem er niet meer bij houden..

Ik ga zelf verhuizen en er komen bij het ouderlijk huis 2 elektrische Volvo's, die hebben niks meer van mij nodig dan.

Ik ga naar Wassenaar met mijn viendin, en dan kan ik 1 auto droog + 2 motorfietsen binnen parkeren, meer plek heb ik niet meer dan.. Vriendin lief zal al in de wijk moeten gaan staan met haar Volvo, meer kan ik er niet kwijt zonder asociaal hinderlijk te worden.

Dit zal mogelijk het laatste project zijn wat ik voor nu afrond, en de paar vrije uurtjes die over blijven nog naar de Volvo 850R V8 swap, al overweeg ik ook dat van de hand te doen.. (geen tijd, geen tijd, geen tijd... Het serieuze volwassen leven staat nu toch echt even voor de deur).
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 181
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 17:13  ·  #11674
Vandaag heb ik de nieuwe accu getest. Ik heb er een iets zwaardere in gezet omdat ik problemen had met de boordcomputer. Die ging pas aan bij 3500 toeren (dat is op de snelweg iets van 140 km/u dus dat rij je niet zo vaak). De boordcomputer ging na een minuutje of vijf over een 80 weg heen aan. Super helder en scherp. Erg blij mee. Voor een kwartier, want daarna ging hij weer uit.

Het lijkt dus een spanningsdingetje te zijn maar waar ik nu moet zoeken is me wel een beetje een raadsel. Wordt vervolgd.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 17:33  ·  #11675
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar een grotere accu geeft geen hogere spanning...
Een verse accu in goede staat geeft / houdt waarschijnlijk wel een hogere spanning dan een accu die op z'n einde is. Kan dus zijn dat jouw oude accu pas bij heel hoge toeren de boordspanning voldoende liet worden om de DIM aan te laten gaan (ik neem aan dat je die bedoeld met boordcomputer).
Als alles goed werkt wordt de spanning geleverd door de dynamo afgeregeld op zo'n 14.2V om de accu bij te laden (die heeft een hogere spanning nodig dan 12V om bij te laden), hoger moet niet want dan kan de boordelektronica beschadigen.
Ik zou dus ook maar eens je laadspanning checken met een multimeter, bij stationair en hoge(re) toeren. Die moet stabiel rond de 14.2V zijn dacht ik.
Een goede accu heeft in rust iets boven de 12V. Zakt die onder de 12V dan is het al gauw gebeurd, daar hoeft maar een half volt verschil in te zitten o.i.d.. Bij korte belasting (starten) mag die wel even dalen.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 122
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 17:36  ·  #11676
Quote door JMA1992

Vandaag heb ik de nieuwe accu getest. Ik heb er een iets zwaardere in gezet omdat ik problemen had met de boordcomputer. Die ging pas aan bij 3500 toeren (dat is op de snelweg iets van 140 km/u dus dat rij je niet zo vaak). De boordcomputer ging na een minuutje of vijf over een 80 weg heen aan. Super helder en scherp. Erg blij mee. Voor een kwartier, want daarna ging hij weer uit.

Het lijkt dus een spanningsdingetje te zijn maar waar ik nu moet zoeken is me wel een beetje een raadsel. Wordt vervolgd.


Spanning; dat zou inderdaad de oorzaak zijn. Een "zwaardere accu" heeft meer capaciteit, niet meer spanning.
Daarbij: je boordspanning wordt -indien motor loopt uiteraard- afgeregeld door de dynamo met spanningsregelaar.
Ook al is je accu zwak; als hij gestart is (issie zo erg zwak nog niet ;) en kan zeker wel een computertje aan de slag houden) is de spanning hoger dan de 12 volt die per definitie nodig is: zomaar (ligt ook een beetje aan type/bouwjaar ed) tegen de 14 volt tot wel 14,7 volt.
Als je boordcomputer uitvalt door te lage spanning; laadt de dynamo zeker niet bij en is dus je accu zo leeg getrokken (want: is 12 V 'ondergrond') dat die ook nog maar op een paar volt loopt: dat zie je gelijk aan je koplampen ed zie zwak gaan branden en meer nog: hij zou echt niet meer starten de volgende keer!
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 122
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 17:37  ·  #11677
Sorry, @Bolbo was net ff sneller :)
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 181
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 18:01  ·  #11678
Quote door Bolbo

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar een grotere accu geeft geen hogere spanning...
Een verse accu in goede staat geeft / houdt waarschijnlijk wel een hogere spanning dan een accu die op z'n einde is. Kan dus zijn dat jouw oude accu pas bij heel hoge toeren de boordspanning voldoende liet worden om de DIM aan te laten gaan (ik neem aan dat je die bedoeld met boordcomputer).
Als alles goed werkt wordt de spanning geleverd door de dynamo afgeregeld op zo'n 14.2V om de accu bij te laden (die heeft een hogere spanning nodig dan 12V om bij te laden), hoger moet niet want dan kan de boordelektronica beschadigen.
Ik zou dus ook maar eens je laadspanning checken met een multimeter, bij stationair en hoge(re) toeren. Die moet stabiel rond de 14.2V zijn dacht ik.
Een goede accu heeft in rust iets boven de 12V. Zakt die onder de 12V dan is het al gauw gebeurd, daar hoeft maar een half volt verschil in te zitten o.i.d.. Bij korte belasting (starten) mag die wel even dalen.


Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een zwaardere accu geen hogere spanning geeft maar ik heb maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om iets meer capaciteit te krijgen. Waar kan ik die laadspanning meten? Gewoon op de accupolen zelf?

Ik bedoel inderdaad de DIM. Wel raar dat na een kort stukje rijden alles functioneert naar behoren maar dat een kwartier later het schermpje weer op zwart gaat?
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 181
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 18:06  ·  #11679
Quote door Veldweg

Quote door JMA1992

Vandaag heb ik de nieuwe accu getest. Ik heb er een iets zwaardere in gezet omdat ik problemen had met de boordcomputer. Die ging pas aan bij 3500 toeren (dat is op de snelweg iets van 140 km/u dus dat rij je niet zo vaak). De boordcomputer ging na een minuutje of vijf over een 80 weg heen aan. Super helder en scherp. Erg blij mee. Voor een kwartier, want daarna ging hij weer uit.

Het lijkt dus een spanningsdingetje te zijn maar waar ik nu moet zoeken is me wel een beetje een raadsel. Wordt vervolgd.


Spanning; dat zou inderdaad de oorzaak zijn. Een "zwaardere accu" heeft meer capaciteit, niet meer spanning.
Daarbij: je noordspanning wordt -indien motor loopt uiteraard- afgeregeld door de dynamo met spanningsregelaar.
Ook al is je accu zwak; als hij gestart is (issie zo erg zwak nog niet ;) en kan zeker wel een computertje aan de slag houden) is de spanning hoger dan de 12 volt die per definitie nodig is: zomaar (ligt ook een beetje aan type/bouwjaar ed) tegen de 14 volt tot wel 14,7 volt.
Als je boordcomputer uitvalt door te lage spanning; laadt de dynamo zeker niet bij en is dus je accu zo leeg getrokken (want: is 12 V 'ondergrond') dat die ook nog maar op een paar volt loopt: dat zie je gelijk aan je koplampen ed zie zwak gaan branden en meer nog: hij zou echt niet meer starten de volgende keer!


Bedankt voor je duidelijke reactie. Ik snap dat het lijkt alsof ik een zwaardere accu voor mijn boordcomputer heb gekocht maar dat is niet het geval.

Wat zou de oorzaak dan kunnen zijn? Want ik heb duidelijk verschil ervaren tussen de twee accu’s. Met die andere 1500 km gereden en heeeeel sporadisch de boordcomputer kunnen zien. Vandaag met de nieuwe accu op een stukje van 20 km al meer mijn boordcomputer kunnen zien dan in die andere 1500.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 122
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 19:14  ·  #11680
Quote door JMA1992

Bedankt voor je duidelijke reactie. Ik snap dat het lijkt alsof ik een zwaardere accu voor mijn boordcomputer heb gekocht maar dat is niet het geval.

Wat zou de oorzaak dan kunnen zijn? Want ik heb duidelijk verschil ervaren tussen de twee accu’s. Met die andere 1500 km gereden en heeeeel sporadisch de boordcomputer kunnen zien. Vandaag met de nieuwe accu op een stukje van 20 km al meer mijn boordcomputer kunnen zien dan in die andere 1500.


Graag gedaan.
Tja de oorzaak: dat is moeilijk te zeggen zo. Toeval? Spanningspiekje bij aansluiten polen die -in dit geval- net even wél wat goeds gedaan heeft? De reset?
EEN oorzaak met elektronica -wat nogal een Volvo lijkt te treffen dunkt mij soms wel eens- zijn de weerstanden op printplaten.
De 'grote' worden het warmst en zij zitten aan beide kanten in de soldeer. Warm > uitzetten > soldeer gaat werken en er komt een haarscheurtje in; wel/niet contact.
Heb ik bijvoorbeeld met de lichtschakelaar: alle solderingen nagelopen en opnieuw versmolten en weer nieuw.
Zo denk ik ook bij jou misschien wel, maar dit moet je echt onderzoeken en meten en dat kán vrij ver gaan......
Op het moment ben ik met een BMW 5 serie bezig bomvol met systemen en nog bommerdervol met storingen: ik ben zelfs de canbus signalen aan het meten en binair omnummeren.......belachelijk veel werk.

Dus zo 1, 2, 3 kan ik je niet goed helpen anders dan wat ik schreef.
ries123
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 504
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 19:35  ·  #11681
Volgens mij weinig met je accu te maken. Is een Volvo probleem als ik mij niet vergis. Contact Frans Erich van ETS technical support maar eens. Die repareert dit bijna dagelijks.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 20:06  ·  #11682
Ja, laadvoltage gewoon meten op de accupolen (of liever, de aansluitingen van de accukabels) terwijl de motor loopt. 14,2...14,7... ergens in die buurt moet het wel komen om bij te laden op normale snelheid.

Voor een gare DIM is inderdaad ETS1 het beste adres, die heeft er al velen geholpen van hier.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 181
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 10.01.2024 - 22:00  ·  #11683
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker mee verder. Ik zet het op de lijst. Hij zit op een uurtje rijden van hier, dus dat wordt weer een mooi tochtje.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 11.01.2024 - 09:42  ·  #11684
Ik weet niet hoe oud je auto is, maar bij mij zit er een steeklampje achter de DIM. Als deze bijna kapot is of slecht contact maakt lijkt het alsof het hele scherm kapot is, maar het is alleen dat lampje.
Ik zou er eens in schijnen met een zaklamp om te kijken of je dan heel zwak letters ziet verschijnen.
Dat zou verreweg de goedkoopste oplossing zijn.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 181
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

 · 
Posted: 11.01.2024 - 15:40  ·  #11685
Quote door Musicus

Ik weet niet hoe oud je auto is, maar bij mij zit er een steeklampje achter de DIM. Als deze bijna kapot is of slecht contact maakt lijkt het alsof het hele scherm kapot is, maar het is alleen dat lampje.
Ik zou er eens in schijnen met een zaklamp om te kijken of je dan heel zwak letters ziet verschijnen.
Dat zou verreweg de goedkoopste oplossing zijn.


Hij is van 2005. Maar het lampje doet het wel hoor. Soms stonden de letters er gespiegeld in. Gisterenavond naar het werk toe gereden en toen deed het schermpje het vanaf het starten. Dus ik ga dit even in de gaten houden. Bedankt voor je reactie in elk geval.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0