Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag aan je Volvo gedaan?

· 
Posted: 12.12.2024 - 13:49  ·  #12061
Ah dan snap ik het verschil inderdaad.
Eigenaardig wat men ook bevestigd dat de melding al komt voordat het min streepje bereikt is.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2024 - 15:39  ·  #12062
Quote door GRUNNS60

Ben dr nog eens ingedoken in Vida: De oliepeilsensor meet 3 dingen: Oliepijl, olietemperatuur en de oliekwaliteit: dit signaal is een PWM dus puls signaal en wordt doorgegeven aan de ECM.

Ik zie geen mogelijkheden bij de ECM om hier iets te resetten (Vida: storing zoeken>autocommunicatie>ECM) of uit te lezen. Jammer.

waarschijnlijk reset hij sowieso bij uit/aan. anders keer accu 10 min los?

Interessant, bedankt Frank!
Ik vraag me dus wel meteen af hoe die pulsen er dan uitzien en hoe de informatie gemeten en doorgegeven wordt... zeker aangezien die sensor dus 3 dingen meet en doorgeeft (oliepeil, olietemperatuur en oliekwaliteit).
Zeker die laatste is wel een interessante aangezien de kwaliteit door verschillende dingen beïnvloed wordt (bijv. water in de olie door veel koude starts, of brandstof vanwege een lekkende injector, of zwarte verbrandingsresten bij een diesel...) maar goed, wellicht wordt 'oliekwaliteit' als verzamelterm gebruikt voor 1 specifieke eigenschap die gemeten wordt.
Zou dat te vinden zijn in vida, of geeft volvo dat niet prijs, zelfs niet in hun eigen software?

@MTE: olietemperatuur kan alsnog best schatting zijn obv een bepaald karakteristiek (druk/uitzetting/geleiding...), ipv direct de temperatuur te meten met een thermometer in de olie. Wellicht bevat die sensor een thermometer, maar wellicht is het ook mogelijk de olietemperatuur af te leiden uit iets als de elektrische geleiding oid; net zoals de kvs temperatuur wordt afgeleid uit een elektrische weerstand vd kvs-temp-sensor die daalt (dus elektrische geleiding toeneemt) naarmate de kvs temperatuur stijgt.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 12.12.2024 - 17:12  ·  #12063
Zou idd kunnen.

Vind het iig best interessant. Van BMW e34 enzo houd er ook een sensor de kwaliteit van de olie in de gaten en past obv die info de noodzaak van een beurt aan , gele groene en rode blokjes , ipv strak obv kilometers.

Die olie temp optie vind ik wel een mooi. De cfe gaf me op hete vakanties in de Italiaanse bergen wel 120-122 aan maar de mate waarin dat klopt en hoe “ernstig” dat dan was is een vraagteken.

Oliepijl niveau krijg ik niet hoger dan 40% in vida . Binnenkort weer verse olie en dan toch eens uitlezen met een leeg Carter.
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 12.12.2024 - 17:17  ·  #12064
Quote door MTE

Zou idd kunnen.

Vind het iig best interessant. Van BMW e34 enzo houd er ook een sensor de kwaliteit van de olie in de gaten en past obv die info de noodzaak van een beurt aan , gele groene en rode blokjes , ipv strak obv kilometers.

Die olie temp optie vind ik wel een mooi. De cfe gaf me op hete vakanties in de Italiaanse bergen wel 120-122 aan maar de mate waarin dat klopt en hoe “ernstig” dat dan was is een vraagteken.
lr
Oliepijl niveau krijg ik niet hoger dan 40% in vida . Binnenkort weer verse olie en dan toch eens uitlezen met een leeg Carter.

Mijn meest 'goede' oliepeil via de CFE+ is 38 à 39% na bijvullen tot net boven de middelste streep op de peilstok bij de 2.5T Michiel... Ik ga toch voor de peilstok 😎
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 12.12.2024 - 17:32  ·  #12065
Meen me te herinneren dat een olie temperatuur van 120 graden nog prima is. Bij 130 graden zit een beetje de max, natuurlijk afhankelijk van de olie en de toepassing.
viermaal
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.12.2024 - 19:26  ·  #12066
Beetje gehobyt met een android scherm ipv de cd RTi
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0