Op verzoek, hier bij de uitleg voor het vervangen van Xenon peer (V70 fase 2 (als ik het goed heb)).
Indien het om bestuurderskant gaat, heb ik het onmogelijk geacht om het peertje te plaatsen zonder de volledige koplamp unit te verwijderen. Zeker aangezien de prijzen van de peertjes behoorlijk zijn en je daar niet teveel risico mee wil lopen.
Gemakshalve zijn de stappen hieronder omschreven voor de koplamp aan de bestuurderszijde. Voor bijrijders kant natuurlijk gespiegeld interpreteren
Kijk ook eerst even aan de voorzijde van de koplamp hoe het peertje in de lamp geplaatst is. Bij mij zat het staaldraadje aan de onderzijde van de lamp dit maakt het later wat makkelijker met plaatsen.
- Als eerste verwijder de voorbumper. Voor eventuele (de)montage instructies, google even naar de montage-instructie van parkeersensoren. Dan heb je er gelijk duidelijke tekeningen bij. (Het is eenvoudiger dan je denkt, zorg alleen dat je even met z'n 2e bent)
- Stuur gerust degene die geholpen heeft weg. Je hebt geen zin in pottenkijkers als je een peertje á € xx,xx vernield
- Vervolgens zit er onder het spatbord een kunststof 'plaat' voor de bevestiging van de bumper. Deze zit met 2 zeskantbouten en wat schroeven vast. Verwijder alleen de 2 zeskantbouten.
- Je hebt nu voldoende ruimte om de zeskantbout onder de kunststof plaat, welke de koplampunit bevestigd, te kunnen verwijderen.
- Op de bovenzijde van de koplampunit zit de stekker (met een klem) bevestigd. Maak deze stekker los.
- Verwijder de overige zeskantbouten van de unit (1x aan de kant van de grill en 2x aan de bovenzijde)
- De unit kan nu naar voren toe uit de auto geschoven worden.
- Eenmaal de unit gedemonteerd, kun je de kunststof deksel van de achterzijde van de unit halen. Hierin zie je vervolgens achter een springveertje de zilverkleurige ontbrander zitten.
- Maak eerst de stekker van de ontbrander los.
- Maak vervolgens de veer los zodat je de ontbrander met peer (in mijn geval de D2R) uit de unit kunt verwijderen.
- Let even op, op de uitsparing in de houder (zwarte gedeelte aan het einder van het glazen gedeelte van de peer) van het peertje. Het nieuwe peertje moet op de gelijke manier gemonteerd worden in de ontbrander.
- Draai het peertje een stukje tegen de klok in, zodat deze los komt uit de ontbrander.
- Voor montage geld eigenlijk dit volledige stappenplan in omgekeerde volgorde. Dus monteer peer in ontbrander. Plaats ontbrander in unit. Sluit springveer en sluit de stekker aan op de ontbrander. Plaats koplamp in auto en sluit stekker aan. Test of de lamp weer werkt. Schroef alle bouten weer aan. Roep je hulpje om de bumper te plaatsen en plaats de bumper.
Mocht ik stappen vergeten zijn, ik hoor ze uiteraard graag. En anders voor de mensen met de behoefte om de xenon peer te vervangen: Succes!