Quote door Mees
Bij het openen van de achterklep zag ik dat het wisserblad vervangen moet worden, even naar gekeken maar is niet 1 2 3 volgens mij... Al gezocht opt forum, maar helaas.
Ik neem aan dat mijn vorige V70 van 2006 hetzelfde achter wisserblad had als jouw XC.
Wat ik gedaan heb:
Ik had nog een setje oude wisserbladen van mijn Benz liggen, van die ouderwetse met van die armpjes, niet zo'n platte die alle auto's hebben tegenwoordig. Die kan je ook voor een prikkie halen bij de action ofzo.
Ik heb een oude hergebruikt want achter hoeft het toch niet perfect te zijn.
De lengte van het Volvo wissertje achter opgemeten en de juiste lengte afgeknipt van het andere wisserblad. 1 hoek intact laten, dus niet het middenstuk eruit knippen. Je zal dan zien dat het rubber stripje (het eigenlijke wisserblad) in de lengte wordt versterkt door 2 metalen stripjes (je hebt dus een nijptang nodig, geen schaar, of niet alleen).
Op de hoek hebben de metalen stripjes een uitsparing waardoor ze op hun plek blijven tov het wisrubber, tenminste diegene die ik had.
1 kant volstaat dus ook wel.
Het Volvo wisser armpje heeft een paar 'haakjes' die het wisserblad op hun plek houden, en de hoekjes waardoor het blad er niet uitschiet. Met een beetje beleid kan je het wisserblad er wel uit schuiven en dan vervangen door het deel wat je hebt afgeknipt.
Zo ben je goedkoop en snel klaar, beter dan dat hele armpje moeten vervangen.