Wat heb jij vandaag MET je Volvo gedaan?

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag MET je Volvo gedaan?

· 
Posted: 22.01.2021 - 18:16  ·  #2911
Maar welke kogels zijn er stuk? De binnenste of de buitenste?
Malmö

Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 18:40  ·  #2912
Quote door Blade

Ik heb toevallig vandaag mijn binnenste en buitenste stuurkogels laten vervangen bij Mensink Denekamp en natuurlijk direct alles weer opnieuw laten uitlijnen.
Laatst de auto op de brug gehad en bemerkte een lichte speling op de wielen aan beide kanten.
Dus met de handen op kwart voor drie en dan rustig het wiel heen en weer bewegen.
Mensink vertelde me dat de speling nog wel mee viel.
Maar ben toch blij dat ik het heb laten doen.
Vooral in Duitsland op de Autobahn bij ons kort over de grens voelde de besturing een beetje onrustig aan. Bij zeer vlak wegdek en hier in Nederland met de lage snelheden trouwens niets aan de hand.
Ze hebben daar in Duitsland van die betonplaten met hier en daar behoorlijk wat oneffenheden erin en het was net alsof het stuur dan wat bonkte. Geen trilling of zo, dat niet. Het zou natuurlijk ook nog aan de veerpoten kunnen liggen maar dat wordt een grotere en duurdere operatie dus eerst maar eens even de stuurkogels laten vervangen en kijken wat het effect is.
Ben overigens nog niet in Duitsland op de Autobahn geweest om te kijken of het stuurgedrag daadwerkelijk is verbeterd. Kom er ook liever niet meer. Nu met die corona en lockdown maatregelen controleren ze behoorlijk aan de grensovergang bij de Poppe en volgens mij zien die Duitsers je nu liever gaan dan komen.

Verder nog een defect dimlichtje vervangen en nog een keer de olie van de stuurbekrachtiging ververst. Doe dat om de zoveel tijd. Gewoon met een pompje het reservoir leegzuigen en dan nieuwe olie erin. Kroon Oil SP Fluid 3013. 2 weken geleden het hele reservoir vervangen en toen de vloeistof al 2 keer ververst. Nu was het alweer aardig donker geworden.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 19:43  ·  #2913
Quote door Blade

Dat is een goede vraag, De monteur zei tegen mij " voel maar " Ik voelde een merkbare speling op de rechtervoorwiel, zijn opmerking was een speling wordt niet kleiner, alleen maar groter.
daar kon ik me eigen wel in vinden.
Ik heb wel bij mijn Volvo 850 toen het stuurhuis werd vervangen de binnenste en buitenste stuurkogels laten vervangen.
deze tip kreeg ik op het 850 forum.
Ik zal as maandag Steverink wel even bellen .
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 19:47  ·  #2914
Zeker even checken. Straks vernieuwen ze de buitenste kogels en dan blijken het toch de binnenste te zijn....

Als het de binnenste zijn, zou ik sowieso de buitenste meenemen, en een nieuwe hoesset. Tip: probeer alles van lemforder te krijgen, of orig volvo.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 20:02  ·  #2915
Quote door Blade

Zeker even checken. Straks vernieuwen ze de buitenste kogels en dan blijken het toch de binnenste te zijn....

Als het de binnenste zijn, zou ik sowieso de buitenste meenemen, en een nieuwe hoesset. Tip: probeer alles van lemforder te krijgen, of orig volvo.

dus, als je het goed wil doen dan moet je de binnenste en de buitenste stuurkogels (links en rechts) vervangen + nieuwe hoesset.

Ik heb die R op 8 januari 2020 gekocht, inmiddels alweer ruim 1 jaar, 12.000 km gereden ( ik noem het pretkilometers).
Ik heb eigenlijk geen klachten of zo, geen trillingen in het stuur, niet naar 1 kant trekken of zo, dus de uitlijning controleren deed ik eigenlijk gewoon preventief, gewoon even checken.
De R werd ook in september 2020 APK goedgekeurd..
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 20:24  ·  #2916
Wat ik bedoel, als je een binnenste doet dan zou ik altijd de buitenste meteen meenemen, en de stuurhoes ook. Als stuurhoes en buitenste kogel recent zijn dan niet natuurlijk. Als het orig spul is dan zit het er al een hele mooie tijd op!

Aan jou of je beiden kanten doet.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 22:26  ·  #2917
Quote door joriz

Ben wel eens benieuwd, waar zit m dat verschil in bij de uitlijners?
Is dat de apparatuur, de ervaring..? Of kijkt de ene ook naar andere zaken in de ophanging waar de ander alleen aan de moertjes draait?

En goeie kijkt eerst naar de staat van het onderstel en hoe de banden versleten zijn. Met speling op het onderstel is uitlijnen zinloos.
En een goeie vraagt hoe je het hebben wil, gewoon fabrieksstandaard, of veel rechtuitstabiliteit, of juist licht insturen. En wil je wat veiligheidsmarge, of moet het “op scherp” staan.
Sommige zetten alles “in het groen”, maar dan is het nog niet exact goed. En bij de 2000-2007 modellen is er 1 stelmogelijkheid op de achterkant waarmee je sporing en camber verstelt. Zeker als de auto wat ouder is krijg je het niet voor beiden goed, dus moet er een keuze gemaakt worden, of camber goed, of sporing goed, of allebei half. En dan komt de vakkennis om de hoek kijken om het toch goed sturend te krijgen.
Pygmy
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 22.01.2021 - 22:44  ·  #2918
Quote door Walterj

En goeie kijkt eerst naar de staat van het onderstel en hoe de banden versleten zijn. Met speling op het onderstel is uitlijnen zinloos.
En een goeie vraagt hoe je het hebben wil, gewoon fabrieksstandaard, of veel rechtuitstabiliteit, of juist licht insturen. En wil je wat veiligheidsmarge, of moet het “op scherp” staan.
Sommige zetten alles “in het groen”, maar dan is het nog niet exact goed. En bij de 2000-2007 modellen is er 1 stelmogelijkheid op de achterkant waarmee je sporing en camber verstelt. Zeker als de auto wat ouder is krijg je het niet voor beiden goed, dus moet er een keuze gemaakt worden, of camber goed, of sporing goed, of allebei half. En dan komt de vakkennis om de hoek kijken om het toch goed sturend te krijgen.

Oeps.

Ik heb 'm laatst nadat ie bij Poika is geweest laten uitlijnen bij https://www.bandencentrumhaarlem.nl/auto-uitlijnen/

....daar zat 1 gozer van een jaar of 22, neemt m'n auto mee, komt na 15 minuten terug - "Klaar".

"Maar de waardes zijn wel vreemd, volgens deze waardes zou je stuur nu scheef moeten staan..." (????)
"Misschien heb ik het apparaat te vroeg uit gezet ofzo"..
"Nou ja, kijk maar, als ie niet goed rijdt kom je maar terug".

Ik dacht dat uitlijnen gewoon iets was dat ze gewoon *doen*, en dan is het klaar en goed.. :-/

PS. Hij rijdt wat mij betreft prima en m'n stuur staat recht, dat dan weer wel...
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.01.2021 - 08:29  ·  #2919
Dat geeft wel vertrouwen, zulke uitspraken. Ik geloof dat ik daar nooit weer binnen zou lopen...
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.01.2021 - 09:22  ·  #2920
Ik heb goede ervaringen met Oppelaar in Alphen ad rijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 23.01.2021 - 19:35  ·  #2921
De auto goed op de brug zetten, alles opstellen en de meting doen lukt al bijna niet in 15 minuten.
De keren dat er een auto van mij werd uitgelijnd was hij zo een uur bezig.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.01.2021 - 09:24  ·  #2922
Quote door Walterj

De auto goed op de brug zetten, alles opstellen en de meting doen lukt al bijna niet in 15 minuten.
De keren dat er een auto van mij werd uitgelijnd was hij zo een uur bezig.

Precies.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.01.2021 - 16:33  ·  #2923
Quote door Gero

Ik ben vandaag naar Steverink in Apeldoorn geweest om de uitlijning te laten controleren, het een en ander stond niet goed, de monteur wees me op het feit dat er een speling op mijn rechtervoorwiel zat, hij nodigde mij ook uit om het zelf te constateren,
Hij had gelijk, rechtsvoor zat speling op , gelijk een afspraak gemaakt om beide stuurkogels te laten vervangen + uitlijning opnieuw te laten controleren.
Hij maakte nog een opmerking, was de Volvo APK goedgekeurd, ik zei vorig jaar nog (in september bij de Volvo dealer) hij vond het raar dat er toen geen opmerking werd gemaakt.
Het is een eind rijden Breda/ Apeldoorn , zeker met een R , met die 100km/h beperking, ik heb me wel grotendeels aan de snelheid gehouden, ik merkte wel gelijk dat de wegligging strakker was.
mooi bedrijf !

Vandaag weer naar Steverink gereden , de buitenste stuurkogels zijn vervangen, het merk is Lemforder, de monteur liet me de oude stuurkogels nog zien, voel maar zei hij, de rechter voelde duidelijk losser dan de linker.
Uitlijning werd weer gecontroleerd.
mooi bedrijf, ze zien me zeker weer terug.
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

ruimtemonster

· 
Posted: 01.02.2021 - 09:38  ·  #2924
Gisteren voor mijn studerende zoon even een koelkast opgehaald bij een vriend. Bleek ter plaatse niet 1.60 hoog maar 1.80 maar met de zitting vlak en de bank plat en de voorstoel iets naar voren paste het gewoon toch met de klep dicht :-)
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.02.2021 - 11:37  ·  #2925
Gisteren even boodschappen gedaan en toen kwam ik er achter dat de buiten spiegels niet verwarmd worden bij mij s60.

Iemand een idee?

Selected quotes for multi-quoting:   0