Wat heb jij vandaag MET je Volvo gedaan?

wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Wat heb jij vandaag MET je Volvo gedaan?

· 
Posted: 03.03.2021 - 19:31  ·  #2971
Quote door trabbit

Quote door Malmö

Goede move van mij om het binnenste deurrubber aan de bestuurderskant te vervangen door één die afkomstig is van de bijrijderskant. Die vind je op demontage auto's nog in een prima toestand terwijl die rubbers aan de bestuurderskant allemaal gescheurd zijn.

Pas dit dan, je zou zeggen dat dit spiegelbeeld is van elkaar?

Nieuw zijn deze geschikt voor links en rechts. Wellicht kan dat omdat je het afdichtingsrubber in zijn geheel gewoon om kan draaien. Voor gebruikte versies geldt dan wel dat ze nog steeds soepel zijn zodat ze inderdaad een andere vorm kunnen aannemen.
JosKorte
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 20:48  ·  #2972
[img][/img]
Quote door brinkie

Quote door JosKorte

- de 7-polige stekkerdoos voorzien van een ‘constante’ (bij draaiende motor) stroom pin.
Voor de voeding van de koelkast in de caravan.

Waarom vervang je de stekkerdoos niet door een 13-polige? Nu ben je de aansluiting van de mistlamp denk ik kwijt en dan ben je bij een eventuele verkeerscontrole het bokkie, kost 100 euro. In het buitenland misschien wel meer.
Ik heb bij mijn V dat wel gedaan om precies dezelfde reden (voeding koelkast in de caravan), zo'n stekker kost misschien een tientje en je bent van het gezeur af.
Waar heb je trouwens de stroom afgetapt zodat deze het alleen bij contact aan de koelkast voedt? Ik kon alleen een constante plus vinden.

Hoi Robert,

Pin 2/54G was nog niet in gebruik in de 7-polige doos en die is naar keuze te gebruiken voor mistachterlicht of ‘charge’ (=constante stroom bij draaiende motor) of achteruitrijlicht.

Ik kon er eenvoudig de ‘charge’-functie van maken door de nog niet aangesloten, getapete blauw/gele draad bij de trailer module (links achterin bij de zekeringkast) in de juiste plek in de stekker in de module te steken.

Alles was dus al voorbereid door Volvo, ik mocht zelf de functie van de vrije 2/54G-pin kiezen en was een kwestie van 5 minuten.
Niets ‘zelf knutselen’, alles officieel.

Dus bij geen contact, contactstand 1 en contactstand 2 geen spanning, maar alleen bij draaiende motor.

Heeft meneer Völvö mooi gemaakt!

Kijk hier maar eens:

https://www.volvoclub.org.uk/pdf/TowbarElectrics7Pin-2.pdf

en een screenprint als bijlage

Jos
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Malmö

Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 21:07  ·  #2973
Quote door wimg

Quote door trabbit

Quote door Malmö

Goede move van mij om het binnenste deurrubber aan de bestuurderskant te vervangen door één die afkomstig is van de bijrijderskant. Die vind je op demontage auto's nog in een prima toestand terwijl die rubbers aan de bestuurderskant allemaal gescheurd zijn.

Nieuw zijn deze geschikt voor links en rechts. Wellicht kan dat omdat je het afdichtingsrubber in zijn geheel gewoon om kan draaien. Voor gebruikte versies geldt dan wel dat ze nog steeds soepel zijn zodat ze inderdaad een andere vorm kunnen aannemen.

De mijne was nog erg soepel. Alhoewel ik deze van een oudere V70 heb afgehaald. Volgens mij een 2003 model.
Ik heb het rubber eerst gereinigd en daarna de inkeping die om het metaal komt wat samengeknepen zodat het rubber er weer strak op gaat. Was bijna iets te strak.
Resultaat is dat je er eigenlijk niets van ziet. Het rubber vormt zich automatisch weer naar de vorm van de deuropening.
Ik vind het erg goed gelukt en de deur klinkt ook weer meer solide bij het sluiten.
Alhoewel, een S60/V70 deur van een facelift model (vanaf 2004) klinkt nog steeds meer solide dan een voor facelift.
Weet iemand of er vanaf die facelift bepaalde verstevigingen aan de deur zijn gedaan? Het lijkt wel of die deuren een stuk zwaarder zijn.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 21:19  ·  #2974
Ga er maar vanuit dat er hier en daar een popnagel los zit in de deur. Ook kan je anti dreun matten erop plakken dit maakte bij mij een enorm verschil.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 21:19  ·  #2975
Ik ben vandaag ook nog even wezen kijken voor een nieuwer model S60.
Ik zag er één bij mij in de buurt staan.
Het is deze: https://www.autowereld.nl/volv…tails.html
Het blijft me toch wel trekken zo'n facelift S60. Mooier afgewerkt, doet meer solide aan. En met de Bosch motor elektronica vind ik de 2.4 beter tot zijn recht komen.
Het is net alsof deze toch mooier rond lopen als de versies met Denso elektronica.
De auto wordt geadverteerd als een Drivers Edition maar vraag mij af of dit zo'n uitvoering is. Volgens mij hadden die een ander leerstiksel.
Verder wel een mooie uitvoering. Alles erop en eraan. Schuifdak, stoelverwarming, volledig leer, navigatie. Ook aantoonbaar goed onderhouden. Zijn al een keer nieuwe schokdempers opgekomen, distributieriem zit er 70.000km op, olie automaatbak is een keer vervangen.
Nadeel, toch wel her en der wat kleine plekjes. Schaafplek op de voorbumper, voorste lichtmetalen velg erg beschadigd. Komen bij aankoop 2 nieuwe banden op en verder geen afleveringskosten.
Wat vinden jullie ervan? Aan de ene kant lijkt het mij wel wat. Maar aan de andere kant, mijn eigen S60 (2002) loopt ook nog prima en ik heb er recent nog veel energie in gestoken. Zowel technisch als optisch. Automaatbak is geflushed, stuurbekrachtigingsvloeistof inclusief reservoir vervangen, grote beurt gehad en zit rondom nog prima in de Michelin banden en nieuwe remmerij.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 21:20  ·  #2976
Quote door trabbit

Ga er maar vanuit dat er hier en daar een popnagel los zit in de deur. Ook kan je anti dreun matten erop plakken dit maakte bij mij een enorm verschil.

Waar zitten die popnagels? Moet ik daarvoor het deurpaneel erafhalen?
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 21:22  ·  #2977
Ja deurpaneel moet los, maar dit is in 5 minuten gedaan. Dan tikken op de deur en 1 voor 1 je vinger op een popnagel totdat je een losse hebt. Even uitboren en nieuwe plaatsen.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 22:18  ·  #2978
Quote door trabbit

Ja deurpaneel moet los, maar dit is in 5 minuten gedaan. Dan tikken op de deur en 1 voor 1 je vinger op een popnagel totdat je een losse hebt. Even uitboren en nieuwe plaatsen.

Bedankt voor de tip!
Maar, waar zitten die popnagels dan precies?
Tussen binnen- en buitenpaneel van de deur?
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 22:25  ·  #2979
Alles is bevestigd met popnagels aan de deur (Deurhendel, raammechanisme, raammotor, speaker, een kunststofblok onderaan weet niet wat de functie is).
S6024@2001
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.03.2021 - 22:47  ·  #2980
Blokje om gereden na een reparatie van vandaag.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 04.03.2021 - 11:02  ·  #2981
Quote door trabbit

Alles is bevestigd met popnagels aan de deur (Deurhendel, raammechanisme, raammotor, speaker, een kunststofblok onderaan weet niet wat de functie is).

Als er popnagels los zouden zijn zou ik toch ook eigenlijk last moeten hebben van rammels in de deur. En daar heeft de mijne geen last van.
Dat kunststof blok onderaan de deur is van het Side Impact Protection System.
wimg
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.03.2021 - 12:07  ·  #2982
Quote door Malmö

Quote door wimg

Quote door trabbit

Quote door Malmö

De mijne was nog erg soepel. Alhoewel ik deze van een oudere V70 heb afgehaald. Volgens mij een 2003 model.
Ik heb het rubber eerst gereinigd en daarna de inkeping die om het metaal komt wat samengeknepen zodat het rubber er weer strak op gaat. Was bijna iets te strak.
Resultaat is dat je er eigenlijk niets van ziet. Het rubber vormt zich automatisch weer naar de vorm van de deuropening.
Ik vind het erg goed gelukt en de deur klinkt ook weer meer solide bij het sluiten.
Alhoewel, een S60/V70 deur van een facelift model (vanaf 2004) klinkt nog steeds meer solide dan een voor facelift.
Weet iemand of er vanaf die facelift bepaalde verstevigingen aan de deur zijn gedaan? Het lijkt wel of die deuren een stuk zwaarder zijn.

Nogmaals dank voor de tip en zojuist ook een afdichtingsrubber binnengekregen. Gisteren besteld bij Hunterparts en vandaag binnen, ziet er perfect uit. Nu nog wachten op de zon om te monteren.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 04.03.2021 - 13:21  ·  #2983
Ik wacht ook op de zon om mijn voorbumper te gaan demonteren.
Mijn hoge tonen claxon werkt niet meer helemaal lekker en die wil ik gaan vervangen. Tevens had ik de afgelopen tijd veel last van vocht in mijn koplampen. Zag dat het bij de lamphouders van de richtingaanwijzers naar binnen komt. Vanmorgen nieuwe lamphouders binnen gekregen via Nordicparts. Alles origineel Volvo en zeer goede kwaliteit. Had ik vanmiddag mooi de tijd om deze te monteren, moet ik vanmiddag naar de kapper.
Naja, dan maar een andere keer.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.03.2021 - 13:39  ·  #2984
Quote door JosKorte

Pin 2/54G was nog niet in gebruik in de 7-polige doos en die is naar keuze te gebruiken voor mistachterlicht of ‘charge’ (=constante stroom bij draaiende motor) of achteruitrijlicht.

Ik kon er eenvoudig de ‘charge’-functie van maken door de nog niet aangesloten, getapete blauw/gele draad bij de trailer module (links achterin bij de zekeringkast) in de juiste plek in de stekker in de module te steken.

Alles was dus al voorbereid door Volvo, ik mocht zelf de functie van de vrije 2/54G-pin kiezen en was een kwestie van 5 minuten.
Niets ‘zelf knutselen’, alles officieel.

Dus bij geen contact, contactstand 1 en contactstand 2 geen spanning, maar alleen bij draaiende motor.

Heeft meneer Völvö mooi gemaakt!

Dat is zeker mooi gemaakt, helaas heeft oom agent daar geen boodschap aan bij een verkeerscontrole (al is de kans daarop erg klein). Heb je geen mistachterlicht op je aanhanger of caravan, dan krijg je een bekeuring.

Er zijn twee uitzonderingen mogelijk.
1. Je auto is voor 1998 in gebruik genomen
2. Je aanhanger heeft een kenteken en is voor 1998 in gebruik genomen

Is je caravan van 2013 of nieuwer, dan moet je ook nog eens een achteruitrijlicht hebben.

Verder moet je niet vergeten deze aansluiting los te trekken als je een keertje een aanhanger leent of huurt, want default is pin 2 doorgelust naar het mistachterlicht, dus die gaat altijd branden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.03.2021 - 17:52  ·  #2985
@malmo: ik heb al een paar keer een claxon gefikst door het stelschroefje te verdraaien. Ik had m in de bankschroef gezet, losse accu er op aangesloten, en gehoorbeschermers opgezet. Die schroef zit geborgd met kit, als je dat weg haalt, even linksom en rechtsom draaien tot je weer iets hoort. En als je twijfelt wanneer hij goed staat, linksom draaien tot hij stil is, dan rechtsom tot hij ook weer stil is en dan de schroef precies in het midden daar tussen zetten.

Selected quotes for multi-quoting:   0