In navolging van mijn domme fout om te vergeten dat de linkerstoel uit een Engelse S80 natuurlijk geen bedrading heeft voor de speaker in de hoofdsteun , wilde ik toch wel mijn af fabriek telefoon kunnen gebruiken bij de "nieuwe" stoel.
Dus even het speaker draadje uit de stoel trekken, ( zoals bij een 2001 V70 zo gemakkelijk gaat ).
Nou nee dus, de 2 speaker draadjes lopen van de multistekker midden door de stoel heen, tussen het frame en schuimdelen door.
Erger nog, hij zit in een dik gewikkeld harnas, samen met andere draadjes die onderweg andere zaken verbinden, ( verwarming, SIPS bag in de stoel, gordelclip etc )
Pff de hele kabelboom af moeten pellen,
uiteindelijk de oude stoel open moeten snijden om de om 7 punten vastgezette kabel er uit te knippen, en een en ander af te pellen tot de 2 draadjes die echt nodig zijn voor de speaker verbinding van de mulistekker onder naar de telefoon speaker in de ( oude ) hoofdsteun...
Toen de kabel er eenmaal uit was kwam de volgende uitdaging, de kabel in de nieuwe stoel zien te krijgen en te verbinden met de multistekker en natuurlijk de speaker in de hoofdsteun.
De enige manier was met een voorgebogen lasdraad, niet heel voorzichtig naar beneden te leiden, zonder door de bekleding heen te steken, na 5 mislukte pogingen was ik er klaar mee, hij liep telkens tegen iets aan in de stoel.... om gek van te worden...
Bijna opgegeven, nou nog 1 keer dan... voordat ik het op zou geven.. ik was al 2 uur bezig en het was inmiddels als 22.00.
De laatste poging lukte, lasdraad ging omlaag, en kon gepakt worden... nu het draadje nog door de stoel omhoog zien te pielen aan de lasdraad...
Ook dat lukte, stekker even in by pass in geplugd, en ja hoor, er was geluid.
De stekker kan je niet in de multistekker friemelen met de stoel in de wagen, dus dat klusje naar morgen worden verplaatst.
Stoel weer losmaken, kantelen, en de stekker, kabel aansluiten en keurig met tie wraps aan het frame vastzetten zodat de kabel niet ergens tussen de rail of zo komt te zitten en kapot gaat.
Wat een klus, maar goed dat ik een brug heb, zo kan ik de werkhoogte regelen, dat is wel zo prettig.
Morgen de klus afmaken en dan genieten van de nieuwe, perfect zittende bestuurdersstoel, wederom met speaker voor de telefoon in de hoofdsteun.