Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

· 
Posted: 02.11.2018 - 07:19  ·  #316
Setje schokkers en veerpootlagers +-rubbers vervangen en tevens weer netjes uitgelijnd. Leuk werk ondanks dat alles goed vast zat qua uitlijnen.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 07:28  ·  #317
Van de week al; de 855 uit '94 van Jos weer gekeurd en al voor de 10e jaar op rij alleen de koplampen aan moeten passen. Voor de rest gewoon hoppa goed. Steekproef erop gehad (kwam mij totaal verkeerd uit qua tijd, maar goed) maar ook hij kon met de beste wil van de wereld niets vinden om af te keuren. Blijf het geweldig vinden een auto uit '94 die er iedere keer weer zo doorheen hobbelt en waar ik ook al behoorlijk wat steekproeven op heb gehad. Goed onderhoud en een hoop preventief onderhoud loont dus gewoon.

IVM de op handen zijnde emigratie per 14 december aanstaande van Jos naar Slovenië heeft de 855 zich afgelopen jaar een aantal keren flink moeten bewijzen, gaf geen enkele krimp, alleen af en toe een beetje motorolie erbij. Dit was voor Jos de laatste Nederlandse APK, de auto gaat naar zijn jongste dochter toe en afgelopen zaterdag hebben we voor een Sloveense XC70 D5 (163PK. handbak) uit 2005 gekeken, dit ook ivm de hogere instap. De XC70 word vandaag gekeurd door een bevriende Sloveens Volvo monteur.

De 855 is in Slovenië niet echt handig want loopt op LPG-G3 en van benzinemotoren hebben ze daar niet echt veel kaas gegeten blijkt. Voor Jos is een diesel daar een betere optie, ook omdat er niet van die maffe milieutoestanden gelden.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.11.2018 - 20:55  ·  #318
Vandaag bij een bevriend Volvo 480 rijder even wat bekende 480 kwalen opgelost, namelijk een snelheidsmeter die niet meer functioneerde en een koplamp die niet meer op wilde klappen. Dat laatste komt omdat die pop-up motoren een intern sleepcontact hebben die over een ronde plaat met onderbreking loopt, op de onderbreking stopt de motor met draaien (er zijn 2 sporen voor de bovenste en onderste stand). Als dat spoor gecorrodeerd is stopt de motor onbedoeld op een andere plek, of komt helemaal niet in beweging. Remedie: contacten 30 en 87 van het koplampmotor relais doorverbinden en de motor een minuut of 10 laten draaien. Daarna is het contact meestal wel hersteld (zo niet moet je de motor vervangen en dan ben ik minstens een uur bezig)
De snelheidsmeter uitbouwen, repareren (pinnen op printplaat opnieuw solderen en een nieuw kilometerteller tandwiel erin, bij de 850 gaat dat ook vaak stuk) en terug inbouwen begint een routineklus voor me te worden.
En omdat ik stomtoevallig een interieurfilter bij me had, deze ook maar vervangen want het was gitzwart.
Afijn, alles werkte weer en daarna een klein stukje getoerd om de weer werkende snelheidsmeter en de weer werkende popups te vieren. Ik ken ze al jaren, zijn vrouw was secretaris van de 480 club en collega van mijn moeder, soms is de wereld ERG klein. Maar zijn vrouw heeft ook MS in een ver gevorderd stadium. Komen we terug, ligt ze op de grond, wilde van de stoel in de rolstoel klimmen maar het lukte niet. Ik schrok me te pletter, zij bleven er laconiek onder. Met z'n tweeën haar weer in de stoel gehesen. Ja op zulke momenten bedenk je hoe gelukkig je mag zijn met je eigen gezondheid.
Ik kreeg nog wat overtollige onderdelen mee die ik goed kon gebruiken dus mijn dag was goed en ik had ook nog een gezellige zaterdag. Zegt ie nog "wat krijg je van mij?". Ik: "Hoofdpijn" :lol: (bij Dirk in Nijmegen zouden ze "pien in de kop" gezegd hebben :P ) Maar zoals vriendelijke oudere mensen dat betamen, krijg ik dan geld voor de spaarpotten van de kinderen, wat mijn kinderen uiteraard in grote dank aanvaardden :D
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 06:01  ·  #319
:) Hoofdpijn en idd 'pien aan de kop' zijn idd bekende uitdrukkingen hier :) :). Ik zelf gisteren met Arjen samen met een XC90 aam het stoeien geweest. Vind het echt schitterende auto's maar ondingen om aan te werken, pfff. Lomp, groot en onbenullig allemaal die zooi. Om een stabilisatorstang te kunnen vervangen achter moet de uitlaat eronder weg, veer weg en draagarm eronderuit. Aangezien die auto in Zweden heeft gelopen zit alles muur vast gerot zodat zelfs de luchttol overal moeite mee had.

3 kleine tips voor iemand die dit zelf thuis wilt doen;

*doe het niet zelf maar laat iemand het doen :)
*zorg dat je genoeg ruimte onder de auto hebt en dat je met zijn 2-en bent
*slijp de uitlaat door, ongeveer een 30-40 cm voor de achterasconstructie zodat je ruimte krijgt voor die grote stabilisatorstang. Van Bosal zijn er schuifmoffen te koop van 61mm waarmee je de uitlaat later weer lekvrij aan elkaar kunt koppelen
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 09:09  ·  #320
Quote door Dirk342

Aangezien die auto in Zweden heeft gelopen zit alles muur vast gerot zodat zelfs de luchttol overal moeite mee had.

Ik had het al van Poika begrepen dat de Zweedse import er behoorlijk roestig uitziet aan de onderkant, omdat daar in de winter erg veel met pekel wordt gestrooid. De V70 van mij is geen uitzondering.
Je zou toch anders verwachten van een auto die in Zweden is ontwikkeld en gebouwd...
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 11:32  ·  #321
Ik schrok hier eigenlijk best wel van, het is (nogmaals) een schitterend auto om te zien maar ik werd niet vrolijk van die zooi aan de onderkant van de auto....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 22:10  ·  #322
Beetje mosterd na de maaltijd in dit geval, maar er zijn wasstraten waar ook de onderkant van de auto wordt afgespoten. Ik ga daar elke winter iig 2x doorheen, en dat terwijl er hier niet zo heel veel gestrooid wordt. Mijn auto ziet er dan ook nog geheel roestvrij uit aan de onderkant. Nadeel van een Spaanse auto is dat je zijkanten vol putjes van deuren van anderen zitten, en de bumpers gebruikt worden waar ze voor bedacht zijn bij het parkeren... ik weet niet wat ik liever heb maar perfect is t toch nooit :-)
Arjen
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.11.2018 - 23:52  ·  #323
Quote door Dirk342

:) Hoofdpijn en idd 'pien aan de kop' zijn idd bekende uitdrukkingen hier :) :). Ik zelf gisteren met Arjen samen met een XC90 aam het stoeien geweest. Vind het echt schitterende auto's maar ondingen om aan te werken, pfff. Lomp, groot en onbenullig allemaal die zooi. Om een stabilisatorstang te kunnen vervangen achter moet de uitlaat eronder weg, veer weg en draagarm eronderuit. Aangezien die auto in Zweden heeft gelopen zit alles muur vast gerot zodat zelfs de luchttol overal moeite mee had.

3 kleine tips voor iemand die dit zelf thuis wilt doen;

*doe het niet zelf maar laat iemand het doen :)
*zorg dat je genoeg ruimte onder de auto hebt en dat je met zijn 2-en bent
*slijp de uitlaat door, ongeveer een 30-40 cm voor de achterasconstructie zodat je ruimte krijgt voor die grote stabilisatorstang. Van Bosal zijn er schuifmoffen te koop van 61mm waarmee je de uitlaat later weer lekvrij aan elkaar kunt koppelen

Al met al hebben we er een leuke klus aangehad toch😀 maar het was aan het eind van de dag wel mooi geweest idd. Hebben er beide een beetje spierpijn aan over gehouden🤣🤣
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 03:55  ·  #324
Absoluut, het was ook weer ouderwets gezellig sleutelen zo, maar wat een bokkehouding voor ons beide, pfff. Jij spierpijn in je armen en ik in beide bovenbenen ivm de rothouding waarin je ligt / staat.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 06:03  ·  #325
Heb je geen brug dan Dirk?

Moet er niet aan denken om nu op een betonvloer te liggen! Brr
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2018 - 06:28  ·  #326
Zowel Arjen als ik hebben beide een zogenaamde poetsbrug waar we eigenlijk alles mee doen (althans Arjen want die brug van mij is al ruim 3 jaar bezet door een T5 waar ik op de een of andere manier geen afscheid van kan nemen :) ). Maar dan nog zit je met de hoogte van het pand en de hoogte van de XC90, dus echt hoog kon dat kreng niet. Ikzelf doe eigenlijk alles praktisch op de krik en goede assteunen eronder. Bij Arjen was het zaterdag lekker warm in het hok, maar op een gegeven moment was dat voor mij weer te warm omdat ik dus altijd buiten werk :)

Maar ben wel benieuwd naar ervaringen met zo'n stabistang achter vervangen van zo'n XC90 omdat ik niet begrijp waarom er in Vida staat dat je de gehele achterasconstructie moet lossen. Ik/wij zie(n) echt het nut daar niet van in want dan komt alles als 1 pakket naar beneden en is gewoon onhandig. Beter is het om de uitlaat door te slijpen (Vida heeft het over demonteren) en de linker veer in te spannen en dan de linker onderste draagarm weg te halen, daarna de veer weg pakken en dan heb je net genoeg ruimte om de nieuwe stang er eerst rechts in cq tussen te frotten en weer naar links te halen en vervolgens alles weer monteren.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 01:04  ·  #327
hhhmm. Als ik jou was dirk, dan zou ik die T5 buiten zetten op de as-steunen. (Dan weet je zeker dat je die niet meer gaat gebruiken)
En dan zelf lekker binnen gaan staan met het sleutelobject op de brug met een goeie lamp erbij.
Dan kun je er altijd nog voor kiezen om de kachel uit te laten. Maar op je rug op het buiten beton, dan ben je in 5 minuten koud. Dat is zo slecht voor je spieren.
(1x moeten doen toen de resonator eronderuit plofte.)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 05:44  ·  #328
Hahaha, weet je wat het is ? Ik sleutel echt al jaren zo en ben het gewend. Al moet ik eerlijk zijn dat ik mij dit ook niet tot mijn 70e zo zie doen hoor, maar voor nu gaat het prima. Sterker nog, ondanks dat ik een vreselijke koukleum ben kan ik hier vrij goed tegen mits goed aangekleed natuurlijk. Arjen heeft een geweldig hok om te sleutelen met een heerlijk kacheltje erin, maar voor mij is / word dat toch altijd te warm en mis ik (op de een of andere manier) het 'buiten'. We hebben het daar al vaker gehad dat ik alleen ergens mee bezig was en de deuren gewoon los stonden midden in de winter :) en iedereen mij voor maf verklaarde :)

Licht is ook zo'n puntje bij mij, merk gewoon dat naarmate je ouder word, je ogen ook minder worden. Werk hier daarom ook altijd met zowel een motorkapled als met 2 sterke looplampen van Snap-On waar ik heel blij mee ben. Ik heb ook nog nooit zulke goede lampen gehad en heb deze al een aantal jaar. Sterker nog, zelfs Arjen heeft er zo eentje gekocht nadat hij die bij mij had gezien en Richard toevallig langs kwam om iets af te geven.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 13:13  ·  #329
Classic 2.5T AWD met de uitlaatspruitstuk pakkingen eruit liggen en de draad op 4 bouten in de kop beschadigd. Dus turbo eraf, pokkewerk omdat je nergens bij kunt door die rottige H.O. dus je moet alles van bovenaf doen, spruitstuk eraf, draad tappen en helicoils zetten en nieuwe tapeinden erin, C30 T5 pakking gebruiken (past op alle 5 cilinder turbo modellen, alleen vaak even een hoekje weg slijpen) want is beter als 5 van die losse pakkingen. Hele spul weer vastzitten incl nieuw waterslangetje voor de turbo, starten en.........

Zit er een ook lek / scheur in de DP net boven het flex gedeelte !#$%% Dat hoorde je eerst niet omdat hij stond te lekken bij de pakkingen omdat het spruitstuk niet vast zat. Wat een drie letter ding zo, pfff.....
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 20.11.2018 - 13:34  ·  #330
Herkenbaar. Exact hetzelfde bij een R gehad!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0