Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

· 
Posted: 07.08.2021 - 11:24  ·  #556
Mooi weer !👍🏻
Doe jij ook de koplampen van de NN serie ?
Daar zie ik er ook al behoorlijk veel van, welke er aan toe zijn.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.08.2021 - 21:03  ·  #557
Normaal plaats ik zelden iets over mijn zakelijke avonturen, maar dit vond ik te mooi om niet te delen. Samen met een klant op zoek geweest naar een oplossing voor zijn pas aangekochte C30. Een hele gave wagen, T5 met slechts 46.000km! De auto was uitgerust met High Performance audio en bluetooth telefonie. Klant wilde graag iets CarPlay achtigs in de auto, maar dat bestaat eigenlijk niet. Je kunt het normale display niet vervangen door iets anders, omdat het normale display ook voor de temperatuurregeling is. Oplossing zou een toevoeging van 'iets' zijn, maar dat 'iets' moest er wel geïntegreerd en enigzins origineel uitzien.
We kwamen op een constructie met een 8" tablet, met 4G verbinding en data sim, welke in een met een 3D printer geprint frame wordt geplaatst voor het bestaande display. Het originele randje rond het display wordt dus vervangen door een 3D geprint frame waar de tablet in past. Het tablet frame is aan de binnenkant/achterkant voorzien van openingen voor het oorspronkelijke display en de cd-loader. Deze tablet konden we natuurlijk op de aux aansluiting aansluiten, maar dan had je een kabel in het zicht, het geluid blijft analoog en stuurwielbediening werkt niet. Daarom gekozen voor uitbreiding van de originele radio met een Mr12Volt bluetooth-glasvezel module zodat alle audio van de tablet via bluetooth te horen is op de originele radio. Telefonie blijft gewoon over de bestaande Volvo bluetooth telefoonmodule gaan. Bijkomend verzoek, voedingskabel tablet zoveel mogelijk uit het zicht. Ook had de klant een QI telefoonlader/houder welke in de bekerhouder past. Ook die kabel liever niet in het zicht. Die kabel en die van de tablet beide weggewerkt onder de middenconsole en met behulp van 12-naar-5v USB converters ook onder de middenconsole aangesloten. Een gelikt geheel, als je het mij vraagt :)

PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.08.2021 - 21:06  ·  #558
Dat is wel heel mooi gedaan! Chapeau.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 00:27  ·  #559
Dit moet toch gewoon de toekomst worden? Een "plug hier je favoriete tablet in" systeem.
De digitale componenten hebben een levensduur van 3 jaar (max 5) in een auto die 15-20 jaar mee gaat.
Er is geen enkel scenario waarin dat gaat werken tenzij de digitale hardware gewoon plug en play vervangen kan worden zonder compromissen op audio of stuurbediening.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 20:42  ·  #560
Daar heb je zeker een punt.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 21:05  ·  #561
Errug netjes hoor Doeke! Heel gaaf dat je zulke componenten werkend krijgt en het nog goed werkt ook. Je moet het maar bedenken 😉. Keep up the good work!
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 01.09.2021 - 21:09  ·  #562
Wauw wat een top oplossing!
Dazzle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 19:36  ·  #563
Vandaag bij een collega zijn 850 de wastegate actuator vervangen na problemen turbodruk ( had t zelf ook onlangs dus kon t vrij snel traceren).
Toen ik 2 jaar geleden mijn V70 kocht nul komma nul ervaring met sleutelen in welke vorm dan ook.
Na veel lezen op t 850forum en hier, meekijken bij anderen en uiteindelijk zelf doen, hem nu kunnen helpen alsof t dagelijks werk is ( althans viel t hem niet op dat t niet zo is....:) )
Dus Ff mezelf een schouderklopje gegeven...... Leuk dit ! (en meteen maar supporting member geworden).
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 21:45  ·  #564
Goed hoor! Vanuit 0 naar zoiets.. niet slecht. Kon je er makkelijk bij? Bij de P2 modellen was de bereikbaarheid van dat ding niet zo super :-)
Maar keep up the good work!
Dazzle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 21:51  ·  #565
Bereikbaarheid was prima. Hitteschilden waren al weggehaald. Verder luchtfilterbox , inlaatbuis en drukbuis op de turbo eraf gehaald en daarna pielen met de boutjes.
Dazzle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 21:54  ·  #566
Oja, en goed gereedschap doet heel veel. Ook daar vele wijze lessen door geleerd….
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 06.10.2021 - 20:16  ·  #567
Vanmiddag weer een setje gereviseerde xenon bochtenverlichting koplampen gemonteerd op een V70. Hij had op de V70 van zijn vrouw al een gereviseerde xenon bochtverlichting set koplampen laten monteren door mij en vandaag op zijn eigen V70. Kunnen ze weer goed verlicht de donkere dagen door…
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.10.2021 - 18:33  ·  #568
Hmm vandaag een feestje gehad met het vervangen van de achterremblokken van een V70 uit 2011. ja met elektrische handrem en dus in service stand zetten enzo.

Vida volgen en dus remmen in service stand check , wielen dr af check, blokken en plaatjes dr uit check, schoonmaken check. dan zuiger terugduwen met tooltje (meestal een lijmtang bij mij. maar het ging zwaar dus even een ander soort terugdrukken gemaakt van poelietrekker). en toen begon de ellende dat ging dus gewoon niet. in al mn pissigheid een zwaardere poelietrekker omgebouwd en jawel de zuiger stuk. gvd..... dat wordt duis een mieuwe klauw of.... aha er zijn reparatiesetjes met oa zuiger te krijgen dus ipv 200+ naar ong 10 euro. maar ja wel even bestellen even wachten waarschijnlijk nog even wachten en dan kan de reparatie voltooid. maar goed de boel was toch al niet te redden. en toen::omdat de zuiger van die driehoekige inkepingen heeft zoals ik ze ken van remmen die ingedraaid moeten worden toch maar even gaan draaien. en jawel naar een slag of 8 kon de zuiger opeens wel teruggedrukt worden. andere kant idem dito.
komt iemand dit bekend voor? vida nog een keer gechecked en staat echt in servicestand..

goed wat heb ik nog meer geprobeerd: kapotte kant slang afgekneld boel weer in elkaar gezet( beide kanten) en via vida uit servicestand gehaald.. Volgens vida alles ok.
geremd en goede kant remt idd. handrem doet t.
Tja wat gaat hier mis?? zo werd iig een kort klusje weer een beste klus.. leve de vooruitgang...

tips? truuks? ervaringen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.10.2021 - 18:38  ·  #569
Owjee…..

Als ie goed in de service stand staat dan kan je ze zo terug drukken. Ik heb daar een mooie terug pers tool voor. Ze gaan in het begin zwaar.

Niet terug draaien dus zoals bij VAG autos!

Als je eenmaal weet hoe het werkt, dan werkt het echt heel erg fijn! Leer geld noemen we dit 😉

Succes met herstel! Komt vast weer goed.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.10.2021 - 21:21  ·  #570
Helemaal eens Poika

Selected quotes for multi-quoting:   0