Quote door 1-wiel
Netjes, de xenon lampen verwisselen zonder de bumper te demonteren etc…
Ik vind het een crime, helemaal om de vergrendeling los te maken en er voor te zorgen dat de lamp goed gemonteerd zit en de vergrendeling weer vast te draaien..
Benieuwd wat je van de lichtopbrengst/beeld vind…
Vwb levensduur reflector is het een goede zet….
ja, bij mijn auto zit de ECM op het luchtfilter aan de linkerkant van de auto, en is er aan de rechterkant dus 30-40(?) cm ruimte achter de koplamp. Aan de linkerzijde moet even het luchtfilter eruit en dan heb ik daar ook meer dan genoeg speelruimte. Bij mijn vorige volvo moest inderdaad de bumper er zowieso af omdat de ECM aan de rechterkant in de weg zat.
Lichtbeeld, opbrengst en kleur zijn gewoonweg goed. Ik zou misschien een tikje minder blauw (iets meer geel, richting de 5000-5500K) prefereren maar ach, 6000K is ook prima.
De eerste dag met de nieuwe koplampen geen klachten, maar vandaag wel wat vreemds; beide lampen vallen soms tegelijkertijd uit (bij een bocht naar links), en gaan dan soms ook meteen weer aan. Soms dan gaan ze niet meer aan maar als ik de lichtschakelaar dan van dimlicht naar stadslicht en weer naar dimlicht draai dan doen ze het weer. Ik heb even in VIDA zitten kijken en ik vermoed dat er ergens een spanningsval is naar de HCM of dat de HCM een te lage spanning meet over de originele Xenon ballasten die nog voor de LED pitten zit, het lijkt me namelijk sterk dat zowel links als rechts gelijktijdig uitvallen als er een stekkertje niet goed zit.
Dit probleem had ik niet met de xenon pitten.
Tegelijkertijd heeft Poika een jaar geleden opgemerkt dat de dynamo niet meer super is en dat ie niet meer de opbrengst haalt die gehaald moet worden. Ook de dynamotest in VIDA geeft aan dat de dynamo nét niet meer binnen de specs valt. Tot op heden niet vervangen want ik heb er geen problemen mee maar zou dit misschien toch te maken kunnen hebben met het uitvallen van de LED d1s koplampen?