Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Wat heb je vandaag aan iemand anders Volvo gedaan

· 
Posted: 29.03.2024 - 08:45  ·  #781
Gister voor een klant een bluetooth kit ingebouwd in zijn V70 P3 van 2007... met nog geen 39.000km op de teller! Maagdelijk! Bij élk schroefje dat je losdraait, voel je: die is nog niet eerder losgedraaid. Ja, dat voel je echt!
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 29.03.2024 - 08:55  ·  #782
Dat is wel een bijzondere vangst. 39.000 dat komt maar heel weinig voor bij een auto van 17 jaar oud.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 29.03.2024 - 15:09  ·  #783
Een vriend zat verlegen om een auto om iedere dag van Roden naar Leeuwarden op en neer te rijden, maar had niet meer dan €1000 te besteden.

Vorige week hebben we een 2004 S40 2.0T voor €500 opgehaald met bijna 4 ton op de teller. Lekker veel opties, m.u.v. dakraam en xenonverlichting. Alles werkt. Het blok zweet bij het carter een klein beetje, maar de koppeling en versnellingsbak voelen nog als nieuw! Alleen de katalysator lijkt gaar, waardoor permanent het motorstoringslampje brandt. Maar hij komt ermee door de uitstoottest, dus ik vind het best. Distributieriem was 10k geleden vervangen dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

De APK is verlopen, en om die er weer op te krijgen moeten de volgende punten aangepakt worden. Voor net geen €200 alle onderdelen in huis gehaald en aan de gang!
- Alle knipperlichten te wit
- Remschijven achter zijn krom
- Remblokken achter zijn op
- Groot licht links doet het niet
- Dimlicht rechts doet het niet
- Stuurhoezen links/rechts gescheurd
- Fuseekogels links/rechts hoezen gescheurd
- Veerpootlager links en rechts kapot

Gisteravond gestart met de werkzaamheden. Helaas bleek het probleem van de verlichting in de CEM te zitten, dus die heb ik even open gemaakt en nieuwe relais in gesoldeerd. Verder is de remmerij achter weer helemaal top en zitten er nieuwe stuurhoezen op. Het groot licht links doet het nog niet, dus daar moet ik dieper in duiken. Vanavond nog even de veerpoten uit elkaar halen, lampjes bij langs, fuseekogels vervangen, koelwater, olie, luchtfilter en interieurfilter vervangen en klaar! Even uitlijnen is dan nog wel zo netjes, maar aan de andere kant, hoe sneller die Landsail bandjes op zijn hoe beter.

Niet APK noodzakelijk, maar wel goed idee:
- Uitlijnen
- Stabilisatorstangrubbers
- Stabilisatorkoppelstangrubbers
- Stuurhuis vervangen
- Grote beurt
- Lagers achterwielen
- Stof-/ankerplaten achteras
- Nieuw hemeltje plaatsen

Al met al zit er dan voor €650 aan onderdelen in een auto van €500. In principe is hij dan natuurlijk total loss. Maar waar vind je voor €500+650=1150 een degelijke auto met clima, cruise, stoelverwarming, grote kofferbak en 160pk?

Ik heb nog een 15T turbootje van een fase 2 T4 liggen, dus die knopen we er binnenkort eens achter. Dan nog even een ph1 T4 tune erop en trappen maar!
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 06.05.2024 - 22:47  ·  #784
Even jullie mening. Ik krijg meer en meer de vraag naar CarPlay systemen voor Volvo's waarbij je onmogelijk op een nette manier de radio kunt vervangen. We hebben het dan over:
- C30, S40, V50 en C70
- V70, XC70, S80 P3

Radio vervangen is geen optie omdat je het display ook nodig hebt voor de klimaat instelligen. Plus, als je dit wilt moet je letterlijk de zaag in je dashboard zetten. Dat is niet hoe ik werk ;)

Afgelopen tijd gezocht naar nette oplossingen met toevoeging van een CarPlay scherm. Van verschillende merken wat schermen besteld, dan kom je grofweg op 'AliExpress' en Carpuride. Die laatste is ook Chinees maar van een hele andere kwaliteit. Waar je op Ali schermen koopt voor 50-60 euro, betaal je voor een Carpuride zo'n 200-300 euro. Eerst met schermen getest, de Carpuride laat de Ali schermen alle hoeken van de kamer zien. Kwaliteit scherm, bediening, materiaalgebruik, en mijn favoriet, display helderheid wordt geregeld door een lichtsensor. Geen omkijken naar, altijd fijn kijken.
Geluid, Ali is ruk, Carpuride goed maar niet stabiel. FM transmit kwaliteit heel redelijk maar wisselend, na een uur komen er langzaam aan steeds meer bijgeluiden bij. Kwaliteit bellen ondermaats. Via aux teveel storing. Via bluetooth uitstekend geluid, maar echo bij bellen(met en zonder externe microfoon). Carpuride heeft iets nieuws in de firmware gestopt; enkel visuals via de Carpuride, geluid en bellen rechtstreeks via bluetooth module. Je hebt dan dus nog wel een externe bluetooth module nodig, bij de genoemde auto's gebruik ik daarvoor een Mr12Volt P600 module. Dit is de perfecte oplossing. Topkwaliteit beeld en bedieningsgemak via het scherm, topkwaliteit geluid en goed bellen via de Mr12Volt bluetooth module.

Dan komt de uitdaging, hoe krijg je zo'n scherm nou netjes in de auto. Je verzandt al gauw in grote ophangbeugels die behalve lelijk zijn, ook een eind uitsteken. Het is vrijwel onmogelijk om zo'n scherm vlak op je dashboard te plakken. Oplossing hiervoor is om zoiets met een 3D printer te gaan doen. Dit overweeg ik wel, maar gezien investering en tijd die het kost om dit te maken, gaat een framepje dan al gauw 100 euro of meer kosten. Dat is nogal wat.

Deze klant kwam met zijn V50 T5 langs voor een compact scherm. Gekozen voor de 7 inch Carpuride. Deze heeft ongeveer de breedte van de waterval, dat past mooi, want als ie breder is kom je in de knoei met het contactslot. Als bevestiging gekozen voor een betaalbare oplossing, een Brodit Proclip, die over het middelste ventilatierooster komt. Deze clip staat onder een hoek. Nadeel is dat het scherm hierdoor niet vlak op het dashboard ligt en er daarom duidelijk aftermarket uit ziet, maar groot voordeel is dat de hoek zo mooi is, dat het scherm goed op je gericht is en er geen reflecties van buiten op vallen.
Het bevestigingsplaatje van het scherm was voorzien van een kogelgewricht, dit heb ik afgezaagd en glad gevijld. Hierdoor is de bevestiging zo plat mogelijk en steekt het scherm zo min mogelijk uit. Bekabeling goed weg kunnen werken via het ventilatierooster.

Wat vinden jullie er van? Als purist ziet het er natuurlijk niet uit. Maar aan de andere kant, als dit de enige mogelijkheid is voor een knap CarPlay systeem, is het ook weer niet zo raar. Ben wel benieuwd naar jullie mening!

PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.05.2024 - 23:49  ·  #785
Zeker niet verkeerd Doeke!
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 05:01  ·  #786
Voor mij persoonlijk zou het een no go zijn. Het ziet er inderdaad te aftermarket uit, maar ook omdat ik eigenlijk niks voor ventilatie roosters wil hebben. Schermpje zelf ziet er goed uit, maar de bevestiging vind ik niet zo geslaagd.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 07:16  ·  #787
Het is duidelijk dat het dashboard van voor de tijd van de grote displays is. Dus iets ervoor plaatsen is dan denk ik de enige optie om zo'n scherm kwijt te raken. Praktisch nut gaat dan voor esthetiek. Persoonlijk zou ik de ventilatie niet willen missen, maar je zult iets moeten inleveren als je het toch wil. Het ziet er goed uit, ik denk dat je klant tevreden kan zijn.
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 08:02  ·  #788
Op zich qua scherm een prima oplossing, ik zou alleen zelf de slechte bereikbaarheid van de knop van de alarmlichten een no-go vinden. Is dat ook niet een APK dingetje?
ries123
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 09:28  ·  #789
Smaak is persoonlijk, maar ik vind het er niet uit zien die aftermarket schermen die op of aan een dashboard gemonteerd zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 09:57  ·  #790
In auto's met RTi zou je hem daar nog in kunnen plakken. Dat wordt wel vaker gedaan en dat kan er erg gelikt uit zien.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 12:07  ·  #791
Klopt, dat zou ik nog zeggen, deze oplossing is met name voor auto’s zonder RTI. Maar voor een RTI scherm is er ook nog niet echt een mooie oplossing. Nadeel daarbij is dat ie te ver weg zit om een touchscreen ‘prettig’ te kunnen bedienen.
elevating
VolvoV70forum fan
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 15:21  ·  #792
Iets 3d printen dat je een adapter hebt die ipv de ventilatieroosters komt, waar je dan de roosters weer in kan klikken. Zit je scherm en dichtbij en is wat netter afgewerkt, kabels kunnen dan zo het dashboard in.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 16:19  ·  #793
Het blijft altijd een beetje behelpen, maar misschien kan je wat met deze houder van Ali express?

https://nl.aliexpress.com/item/1005005480042661.html

Die klem je in de cd sleuf, en zit het scherm wat lager. Zelf heb ik deze houder gebruikt om hoofdsteun tablet houders te maken :D.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.05.2024 - 20:36  ·  #794
Ja, die houders heb ik ook. Maar die steker weer heel erg uit.
Ik zat zelf te denken om dat framepje rondom het scherm en cd-sleuf te scannen. Dan de cd-sleuf dicht maken en een houder erop ontwerpen. En dan printen. Dan zit ie mooi een stuk lager en vlak tegen het dashboard. Maar zoals gezegd worden de framepjes dan erg duur.
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 08.05.2024 - 10:17  ·  #795
Quote door Doeke Dobma

Ja, die houders heb ik ook. Maar die steker weer heel erg uit.
Ik zat zelf te denken om dat framepje rondom het scherm en cd-sleuf te scannen. Dan de cd-sleuf dicht maken en een houder erop ontwerpen. En dan printen. Dan zit ie mooi een stuk lager en vlak tegen het dashboard. Maar zoals gezegd worden de framepjes dan erg duur.

het printen zelf is niet duur, paar euro (niet meer dan 5-10 euro) materiaalkosten voor zo'n frame schat ik. Het ontwerpen kost waarschijnlijk 1 of 2 dagen maar dan ben je er wel voor een prototype. Alleen moet je een printer aanschaffen die een beetje netjes en groot kan printen, dan ben je al gauw rond de 2000 euro aan het kijken. Voordeel is wel dat je zo'n printer voor vanalles kunt gebruiken...

Ik hobby wel eens met Autodesk Fusion en kan inmiddels redelijk wat (maar lang niet alles). Als je op een schetsje wat maten etc. tekent dan wil ik best wel eens een simpel houdertje ontwerpen.

Selected quotes for multi-quoting:   0