7,8 l / 100km, 2.4D 163pk automaat v70nn my09. Daar zitten echter tanks bij van 1 liter meer per 100km, en 1 liter minder, afhankelijk van het gebruik. Stadsverkeer en file is funest. Wel rijd ik hier continu in de heuvels/bergen, dat helpt ook niet voor de zuinigheid.
Afgelopen vakantie met 37 graden buiten, airco aan, volle bepakking en 140-160km/u op de franse peage een gemiddelde gehaald van 1:12,6 (op euro 98) met de 2.4 bifuel. Niet op gas gereden omdat ze geen cng verkopen in frankrijk. Ik vermoed dat ik hem rond de 1:14 zou kunnen krijgen als ik erop zou letten.
Het stond bij mij al heel lang op 11.2 km/l, wat in werkelijkheid maar iets minder is, ongeveer 1 op 10.8. Maar na zaterdag de vvt poelie opniew te hebben afgesteld is het verbruik beter! Hij sprong (nadat ik al zeker een half jaar of langer neit heb gereset) vrij snel op 11.3, en na een reset en 100 km rijden is het 11.9km/l. Dat zal nog wel iets naar beneden gaan, er zijn nu geen files.
Eigenlijk moeten mensen de BC juist niet resetten.
Dan zie je na langere tijd wat je echte verbruik is en die zal zo goed als nooit veranderen.
Vlak voor een langere rit waarbij je strak 90 rijd heb je uiteraard een mooie score.
Als je iets aangepast hebt kan het wel zinvol zijn.
Ik kocht andere banden die zuiniger zouden moeten zijn dan de oude en dat bleek ook zo te zijn.
ik reset hem ook niet zo vaak, misschien een keer per jaar. Meestal voor een lange (vakantie)-rit. Maar daarbij houd ik echte verbruik ook nog bij met een app. En deze laat flinke schommelingen zien.
En dan zul je zien dat je tijdens de vakantieritten beter scoort dan je langjarig gemiddelde en tijdens je normale (weekend)ritjes vaak slechter.
Ik heb vandaag weer eens 27,95 liter in de tank mogen mikken (Euro 95). Verreden afstand tussen vorige tankbeurt (01-07-2019) en deze is 632 kilometer, waarmee ik dus een gemeten brandstofverbruik van 1:22,61 heb gehad de afgelopen maand. Veel korte stukjes en dus zuinig met brandstof. Maar ook een paar langere ritten ertussen. Als ik hetzelfde zou hebben gereden met mijn oude T5 (met LPi) zou ik ongeveer 1:5/1:6 gehaald hebben. Met mijn gebruik loont een hybride dus. Moet ik wel bij zeggen: elektra "tanken" doe ik op de zaak - moet je natuurlijk ook rekenen.