Ik ben nog bezig de auto te leren kennen, vandaag (~20degC buitentemperatuur) een stuk gereden en data met een OBDII ELM327 logger de paar metingen verzameld die het ding uitspuugt. Ik ben niet echt bezorgd maar ik kan niet makkelijk een referentie vinden, misschien dat iemand weet of dit allemaal normaal is. Of er zelf iets aan heeft ter referentie.
Context:
Het gaat om een V70 2001 2.4 140pk luchtgeblazen benzine 294.000km. Verder geen motorische klachten, geen meldingen, de handschoentest blaast bij stationair wel wat op maar bij andere toeren is het beeld wisselend... Bijna alles op de snelweg gereden, boordcomputer zegt gemiddeld 6.5l/100km, het tankstation zegt 7l/100km. Rijden dan in Nederland dus tussen de 100 en 110kmh.
* Engine coolant temperature: Gaat binnen een kwartier naar 83degC en bijft daar heel stabiel, nu eens 82 of 84 en dat is het. Is dit niet een beetje laag gezien het feit dat de thermostaat bij 91degC open moet gaan?
* Intake air temperature: Begint ook op omgevingstemperatuur en binnen 10 min gemiddeld op 35degC en daar redelijk stabiel, 32..37degC. Is dit optimaal? Deze ga ik in de winter zeker nog eens meten!
* Throttle position: Gemiddeld 26% en wisselt tussen 16% en 38% bij snelweg gedrag en pieken naar 4% bij gas los.
* MAF air flow rate: Gemiddeld ~20g/sec, varieert 10..30g/sec, stationair ~3g/sec
* MAP intake manifold absolute pressure: ~27kPA stationair. ~50kPA op kruissnelheid. Ik zie pieken tot 80kPA in de grafiek..
* Lambda. Heet hier "Oxygen sensor 1 Bank 1 Voltage" en "Oxygen sensor 2 Bank 1 Voltage", noem ik maar s1 en s2. Na 10 min is de boel op temperatuur en dan op kruissnelheid is s1 0.5V en s2 0.7V met kleine schommelingen, +-0.05V. Alleen bij gas loslaten is er een heftige reactie: dan vliegt s1 van 0.5V naar 0.8V en gaat s2 van 0.7 naar bijna 0V. Ik heb geen referentie maar lijkt mij dat het werkt, de ECU zegt ook 'closed loop'. Fuel trim 1 bij koud wegrijden -16% en warm gemiddeld 0%, een beetje tussen -6% en +6%. Fuel trim 2 is bijna altijd 0.
* Timing advance. Eerste 10 minuten rond 25 graden, op kruissnelheid gemiddeld 40 graden (~35..45 graden). Bij lagere toeren een lager getal. Het gekke is dat het bijna van de schaal van de ODBII afloopt... lijkt dus heel hoog? Wat is optimaal?
Interessant is trouwens ook dat de OBDII een andere (meer reaslitische) snelheid aangeeft t.o.v. de dashboardnaald..
Commentaar welkom en ook ideeen om nog andere dingen te meten. Ik heb nog geen DICE helaas...
Context:
Het gaat om een V70 2001 2.4 140pk luchtgeblazen benzine 294.000km. Verder geen motorische klachten, geen meldingen, de handschoentest blaast bij stationair wel wat op maar bij andere toeren is het beeld wisselend... Bijna alles op de snelweg gereden, boordcomputer zegt gemiddeld 6.5l/100km, het tankstation zegt 7l/100km. Rijden dan in Nederland dus tussen de 100 en 110kmh.
* Engine coolant temperature: Gaat binnen een kwartier naar 83degC en bijft daar heel stabiel, nu eens 82 of 84 en dat is het. Is dit niet een beetje laag gezien het feit dat de thermostaat bij 91degC open moet gaan?
* Intake air temperature: Begint ook op omgevingstemperatuur en binnen 10 min gemiddeld op 35degC en daar redelijk stabiel, 32..37degC. Is dit optimaal? Deze ga ik in de winter zeker nog eens meten!
* Throttle position: Gemiddeld 26% en wisselt tussen 16% en 38% bij snelweg gedrag en pieken naar 4% bij gas los.
* MAF air flow rate: Gemiddeld ~20g/sec, varieert 10..30g/sec, stationair ~3g/sec
* MAP intake manifold absolute pressure: ~27kPA stationair. ~50kPA op kruissnelheid. Ik zie pieken tot 80kPA in de grafiek..
* Lambda. Heet hier "Oxygen sensor 1 Bank 1 Voltage" en "Oxygen sensor 2 Bank 1 Voltage", noem ik maar s1 en s2. Na 10 min is de boel op temperatuur en dan op kruissnelheid is s1 0.5V en s2 0.7V met kleine schommelingen, +-0.05V. Alleen bij gas loslaten is er een heftige reactie: dan vliegt s1 van 0.5V naar 0.8V en gaat s2 van 0.7 naar bijna 0V. Ik heb geen referentie maar lijkt mij dat het werkt, de ECU zegt ook 'closed loop'. Fuel trim 1 bij koud wegrijden -16% en warm gemiddeld 0%, een beetje tussen -6% en +6%. Fuel trim 2 is bijna altijd 0.
* Timing advance. Eerste 10 minuten rond 25 graden, op kruissnelheid gemiddeld 40 graden (~35..45 graden). Bij lagere toeren een lager getal. Het gekke is dat het bijna van de schaal van de ODBII afloopt... lijkt dus heel hoog? Wat is optimaal?
Interessant is trouwens ook dat de OBDII een andere (meer reaslitische) snelheid aangeeft t.o.v. de dashboardnaald..
Commentaar welkom en ook ideeen om nog andere dingen te meten. Ik heb nog geen DICE helaas...