Wat mankeert mijn auto?

Noodloop, schokken, trillen, geen vermogen

 
 
 
 
 
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 15:22  ·  #1
Ik start net mijn auto (S60 2001 2.4 automaat) en hij schiet al gelijk naar de 1500 toeren toe. Meestal zet ik hem vrij snel in zn D, dus ik schoot ook een stuk naar voor.

Daarna in zn achteruit maar gelijk viel mij op dat er iets niet klopte.
Wagen begon te schudden en te trillen, het is niks vergeleken met 1 bobine die niet mee doet. Leek wel alsof hij bij wijze op 3 cilinders liep.

Geprobeerd ermee weg te rijden, moeizaam, ik durf het niet aan, auto weer geparkeerd.
Motor uit, gewacht, nog een keer herstart, zelfde euvel.

Auto klinkt als een traktor. Ook kon ik moeilijk remmen?? Ik moest veel kracht zetten met voet, hij remde niet echt goed.

Nog 2 keer de motor af gezet en weer opnieuw gestart. Hij doet het ineens weer als vanouds.

Maar, een nieuwe melding: Motor management service vereist

Ben nu aan het zoeken forum/google, ik ben al wat zaken tegen gekomen zoals de wervelklep (maar zit alleen diesels toch), en de ETM. Nu zet ik snel deze post neer want misschien heeft iemand dit persoonlijk mee gemaakt of heeft handige tips.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 15:37  ·  #2
Wat ik nog weet van Alfa is dat dit soort dingen kan komen door een slechte accu. Ook als die accu schijnbaar voldoende kracht heeft om de motor snel rond te laten draaien kan hij toch nog zo slecht zijn dat hij allerlei storingen veroorzaakt.

Voor mij was het tegenstrijdig, een accu vervangen die schijnbaar nog erg goed was, maar alle storingen waaren na vervanging heemaal over.

Misschien een idee om je accu op zn minst te laten testen?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 16:06  ·  #3
Wat je schrijft kan kloppen V driver. Ik heb een anti skid melding gehad met de vorige en toen liep ie ook belabberd en was een defecte accu.
De ETM kan natuurlijk zeker het euvel zijn. Misschien is hij nog de eerste. De oude heeft een witte sticker en de nieuwe die beter is, heeft een gele sticker.

Zie ook:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 452
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 17:28  ·  #4
Ik zou nu toch wel graag zsm de auto willen hebben uitgelezen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 18:16  ·  #5
Quote door rifwachter

Ik zou nu toch wel graag zsm de auto willen hebben uitgelezen.


Mee eens.
Deze storing kan verschillende oorzaken hebben.
Blind zaken vervangen / repareren is geen optie.
Uitlezen brengt duidelijkheid.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 18:19  ·  #6
Bourgondiër
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 53
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 19:52  ·  #7
Ik had 2 jaar geleden bijna dezelfde storingen.
Het begon met het regelmatig uitvallen van de cruise control.
Bij mij was het het gasklephuis.
Die hebben ze in druten netjes gereviseerd.

En inderdaad als je de motor/contact uitzet en even geduldig wacht dan reset hij zichzelf, maar dat is tijdelijk!

Ik ben benieuwd wat het probleem van jouw S60 is.

groet en succes.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 21:22  ·  #8
Thanks iedereen voor het meedenken en mee-zorgen-maken. haha.

Nou ik ben erachter wat het is.
Niet langer gewacht, gelijk langs dealer gegaan voor uitlezen.
ECM-9150 foutcode, gasklepstand sensor 1 onjuist signaal.

Een sensor in het gasklephuis gaf verkeerde waarde door dus, mag maximaal 2% afwijken.
Heb printje uitgedraaid gekregen ook met uitgebreide foutinformatie.

Weten jullie of een gasklephuis van een 2.4 turbo ook op mijn model fysiek past? En dat ik daarmee naar volvo dealer kan gaan, die zetten de software er dan juist op (kost 60 euro)? In dit geval is typenr: 8644347, komt van een turbo af dus.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 21:48  ·  #9
Mijn ervaring (afgelopen winter op een S60 bjr 2001) is, dat dat gasklephuis (ECM) heel nauw luistert naar de aangeboden software en liefst in combinatie zou moeten worden gekocht en softwarematig ingeregeld. Bij mij was de dealer 36 manuren kwijt voordat bijna alles weer naar behoren werkte. Zou ik apart een ECM hebben gekocht en software hebben gearrangeerd, had me dat zeker veel geld gekost!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 05.06.2014 - 22:22  ·  #10
Heb je hem al een keer schoon gemaakt?
Koop bij de action een bus remreiniger. € 2,-
Bij de dealer een pakking voor je gasklephuis. € 2.50

Zoek op Youtube hoe je hem, demonteert en moet reinigen.
accu los en cleanen maar.
Daarna ff een toefje wd40 om de klep te smeren.
(Had ik een keer vergeten en dat gaf dezelfde klachten als jij had omdat de klep te stroef bewoog.)

Kan je gelijk kijken of er sleep of slijt sporen zijn.
Wil je weten of hij vies is.
Schroef de slang die van het filterhuis naar het gasklephuis loopt los op het gasklephuis en kijk er in.
Klep kan je met hand bewegen.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 06.06.2014 - 08:08  ·  #11
Gasklep schoonmaken

Je moet 1 keer per jaar de gasklep schoonmaken. Je kunt dat op twee manieren doen: 1) de manier zoals ze dat ook bij

de garage doen: Slang van de luchtfilter eraf halen bij de klep. (Klep staat in verbinding met de gaskabel, die onder

het zwarte kapje zit.) en de klep die je dan ziet met remmenreiniger schoonmaken. Deze methode is leuk maar werkt niet.

Er is namelijk maar een manier om dit klusje te klaren en dat is TOTALE demontage van het huis. Dit gaar als volgt:

1) motorkap open (flauw)

2) slangen losmaken van het luchtfilterhuis

3) kabel luchtmassameter losmaken(v zit in de slang naar het luchtfilterhuis)

4) luchtfilterhuis wegnemen(voorzichtig eruit trekken!)

5) sisklep, omloopluchtmotortje (staat in verbinding met het gasklephuis loshalen

6) Gasklep losmaken van de kabel (dmv stangetje losmaken)

7) Gasklep demonteren van het motorblok, dmv losdraaien 3 boutjes. Raak die dingen niet kwijt!

8) Oppassen dat je de pakking niet kapot maakt, anders een nieuwe halen bij de dealer

9) gasklep uit het huis halen door twee borgschroefjes los te halen, voorzichtig! Raak ook deze niet kwijt

10) gasklepstandsensor demonteren kijk even goed hoe dat ding geplaatst is (registreert de stand van de klep en dus

bepaalt het toerental)

11) klepplaatje uit de gasklepas halen.

12) Gasklepas demonteren uit het huis, let op de veerconstructie van de as! En tel het aantal veeromwentelingen die

de veer maakt als je hem in rustpositie laat brengen. Deze veer zorgt voor het automatisch teruggaan van je gaspedaal.

Belangrijk dat je weet hoe hij zit.

13) alle delen goed schoonmaken met remmenreiniger.

14) als je het goed wil doen ga je alle delen even polijsten bv met autocleaner of koperpoets. Daarna zet je als alles

blinkt even goed in de autowas. Dit voorkomt aanslag en dus een verlenging van het onderhoudsinterval doordat je klep

niet zo snel vies wordt en als je hem de volgende keer schoon moet maken gaat het makkelijker. Gaat ook mooi glimmen!

Net een nieuwe (is ook een leuke gedachte)

15) Alles weer monteren in de andere volgorde als je het los hebt gehaald.

16) Monteren gasklep op het blok. Als je geen nieuwe pakking monteert, gebruik dan wel vloeibare pakking, weet je zeker

dat het goed afsluit en trekt de motor geen valse lucht. Loopt hij stationair ook goed. De vervuiling veroorzaakt namelijk

dit probleem, de klep sluit is ruststand niet meer goed af! Niet luchtdicht monteren doet het probleem dus dan niet

verhelpen

17) verder alles weer goed monteren en let op slangafdichtingen

18) omloopklep schoonmaken met remmenreiniger LET op: geen remmenreiniger in het motorgedeelte laten lopen, dus de klep

op de juiste manier vasthouden. Slangen weer goed vastzetten met de slangklemmen

OOK LEUK TROS RADAR ROND DE 32 minuten:
http://www.trosradar.nl/uitzen…mments_pi1[page]=1
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 06.06.2014 - 10:37  ·  #12
Ik haal hem er ook altijd helemaal af en maak hem dan schoon.

Maar weet jij een filmpje of foto's waar ze laten zien hoe dat zit met de klep etc?
Moet over een maand een kleine 4000 km rijden.
Daarvoor wil ik de gasklep reinigen.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 21.06.2014 - 21:40  ·  #13
Bedankt voor je super goede uitleg blastaway.
Echter had ik 4 bouten en geen 3, dus ik had er 3 los en was aan het trekken totdat ik dacht: Zo vast kan ie niet zitten. 4 boutjes dus.

Maar uhm, super clean gemaakt, gasklepje er even uitgehaald ook zoals je zei en schoon gemaakt.

Echter, nu start ik en na enkele seconden gaat ie naar 3000 toeren....

Oeps..?
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 23.06.2014 - 09:23  ·  #14
Quote door twanvz

Bedankt voor je super goede uitleg blastaway.
Echter had ik 4 bouten en geen 3, dus ik had er 3 los en was aan het trekken totdat ik dacht: Zo vast kan ie niet zitten. 4 boutjes dus.

Maar uhm, super clean gemaakt, gasklepje er even uitgehaald ook zoals je zei en schoon gemaakt.

Echter, nu start ik en na enkele seconden gaat ie naar 3000 toeren....

Oeps..?


Zelf had ik nooit het gasklepje losgehaald, een beetje overbodig risico omdat je ook alles prima schoonkrijgt met het klepje nog erop, ook de accu zou ik altijd losmaken.

Het 3000 toeren verhaal;
Ik zou de accu loshalen, ook om motormanagement te resetten, dan nogmaals de boel demonteren.
Dan even voelen of de klep soepel beweegt en controleren of alles nog goed schoon is en niet vettig. Dan de boel weer monteren en zorgen dat de pakking er goed achterzit. Jouw huidige probleem klinkt namelijk alsof de ETM nu valse lucht trekt. Als het probleem dan nog niet is opgelost dan heb je kans dat hij kapot is. Gaat het trouwens om een model met witte of gele stikker?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Wat mankeert mijn auto?

 · 
Posted: 23.06.2014 - 09:46  ·  #15
Quote door RoyvW

Quote door twanvz

Bedankt voor je super goede uitleg blastaway.
Echter had ik 4 bouten en geen 3, dus ik had er 3 los en was aan het trekken totdat ik dacht: Zo vast kan ie niet zitten. 4 boutjes dus.

Maar uhm, super clean gemaakt, gasklepje er even uitgehaald ook zoals je zei en schoon gemaakt.

Echter, nu start ik en na enkele seconden gaat ie naar 3000 toeren....

Oeps..?


Ik zou de accu loshalen, ook om motormanagement te resetten, dan nogmaals de boel demonteren.
Dan even voelen of de klep soepel beweegt en controleren of alles nog goed schoon is en niet vettig. Dan de boel weer monteren en zorgen dat de pakking er goed achterzit. Jouw huidige probleem klinkt namelijk alsof de ETM nu valse lucht trekt. Als het probleem dan nog niet is opgelost dan heb je kans dat hij kapot is. Gaat het trouwens om een model met witte of gele stikker?


Accu minstens 10 minuten loslaten, om volledig te resetten. En vraagje: heb je ook de pakking van het gasklephuis vervangen? Als hij valse lucht aantrekt zit t misschien daarin. Een pakking kost een euro of 4. Niet gaan klooien met vloeibare pakking, als je 't verkeerd doet krijg je dat in je gasklephuis.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0