Als de radiator altijd doorstroomt zou de koeling juist teveel moeten zijn, dus zou de kvs temperatuur langzaam moeten stijgen en bij weinig belasting (vlakke weg zonder veel tegenwind of belasting) veel te laag moeten blijven, en pas bij belasting normaal mogen worden, en normaal is dan ook maar zo'n 90-95 graden, en dan obv programmering zou de fan moeten aanslaan bij nog hogere temperatuur (100 of 105 of welke waarde dan ook is ingesteld door de fabrikant).
@Brinkie: de olietemperatuur wordt inderdaad hoger dan de kvs, maar varieert veel minder snel. Dus de kvs kan wel warmer worden dan de olie, bijv. als je heuvelop rijdt, en snel ook. Ik zie dat regelmatig hier in de bergen, de kvs temp stijgt zodra de belasting stijgt, de olie volgt pas later. En als je een automaat hebt, de atf nog later. En die blijft daarna ook veel langer warm. Maw de olietempwisseling is langzamer dan die van water.
Ik zou bij de basics beginnen:
- inderdaad eerst de luchtdoorstroming eens en (kan je bijv. ook doen door een felle lamp (bijv. lampje van je mobiel) in de motorruimte te steken terwijl je zelf van vooraf door de bumper kijkt. Dan kan je wellicht zien of er donkere plekken in zitten waar het licht niet doorkomt - dan de lucht dus ook niet.
- temp sensor heb je getest en goed bevonden
- thermostaat: bij koude motor de auto starten, stationair laten lopen. Aan bovenste slang naar de radiateur voelen (moet koud zijn en blijven) en wanneer de auto op bedrijfstemperatuur komt moet de thermostaat opengaan en kan je aan de slang voelen dat die 'ineens' vrij snel warm wordt. Als slang vanaf het begin begint met opwarmen dan blijft de thermostaat openstaan.
- kan je ergens zien of je waterpomp wel voldoende rendement geeft? Er zijn waterpompen waar de schoepen afbreken (intern) dus dat zie je aan de buitenkant niet, maar er wordt onvoldoende water rondgepompt. Ik weet niet of dit bij jouw motor ook voorkomt maar het is op dit forum al wel eens aangehaald.
Bij mijn voormalige V70 kon je een varierend retourstroompje zien in het kvs vaatje: meer toeren was harder straaltje. Als dat bij jou ook zo zit (varieert per motortype wellicht) dan kan je eens kijken.
Als je in een extreem geval onvoldoende koeling hebt en toch even doormoet: airco uitzetten, interieurverwarming op maximaal, interieurventilatie op maximaal, en dan de ramen open want het wordt gigantisch heet in de cabine. Maar zo ben ik regelmatig met mijn oude Benz met koelproblemen zonder oververhitting de heuvel opgekomen... dan trek je maximale hitte uit de koelvloeistof via de interieurverwarming.
@Brinkie: de olietemperatuur wordt inderdaad hoger dan de kvs, maar varieert veel minder snel. Dus de kvs kan wel warmer worden dan de olie, bijv. als je heuvelop rijdt, en snel ook. Ik zie dat regelmatig hier in de bergen, de kvs temp stijgt zodra de belasting stijgt, de olie volgt pas later. En als je een automaat hebt, de atf nog later. En die blijft daarna ook veel langer warm. Maw de olietempwisseling is langzamer dan die van water.
Ik zou bij de basics beginnen:
- inderdaad eerst de luchtdoorstroming eens en (kan je bijv. ook doen door een felle lamp (bijv. lampje van je mobiel) in de motorruimte te steken terwijl je zelf van vooraf door de bumper kijkt. Dan kan je wellicht zien of er donkere plekken in zitten waar het licht niet doorkomt - dan de lucht dus ook niet.
- temp sensor heb je getest en goed bevonden
- thermostaat: bij koude motor de auto starten, stationair laten lopen. Aan bovenste slang naar de radiateur voelen (moet koud zijn en blijven) en wanneer de auto op bedrijfstemperatuur komt moet de thermostaat opengaan en kan je aan de slang voelen dat die 'ineens' vrij snel warm wordt. Als slang vanaf het begin begint met opwarmen dan blijft de thermostaat openstaan.
- kan je ergens zien of je waterpomp wel voldoende rendement geeft? Er zijn waterpompen waar de schoepen afbreken (intern) dus dat zie je aan de buitenkant niet, maar er wordt onvoldoende water rondgepompt. Ik weet niet of dit bij jouw motor ook voorkomt maar het is op dit forum al wel eens aangehaald.
Bij mijn voormalige V70 kon je een varierend retourstroompje zien in het kvs vaatje: meer toeren was harder straaltje. Als dat bij jou ook zo zit (varieert per motortype wellicht) dan kan je eens kijken.
Als je in een extreem geval onvoldoende koeling hebt en toch even doormoet: airco uitzetten, interieurverwarming op maximaal, interieurventilatie op maximaal, en dan de ramen open want het wordt gigantisch heet in de cabine. Maar zo ben ik regelmatig met mijn oude Benz met koelproblemen zonder oververhitting de heuvel opgekomen... dan trek je maximale hitte uit de koelvloeistof via de interieurverwarming.