Hoi allemaal,
Volgens mij wordt onze auto te warm. Het gaat om een V70 iii limited 2011 t4.
Er staat ook een stukje over in mijn webdagboek, daar ook al een reactie ontvangen.
Een tijdje geleden heeft de Auto heeft een kleine beurt gehad en gelijk ook preventief de thermostaat laten vervangen. Aangezien onze vorige 2 Volvo’s daarmee problemen gaven maar gelijk laten doen .
Een paar week later met de caravan helaas toch een keer een oranje lampje met de melding: motor te heet! Verminder vaart. Snel terugschakelen en even uitrollen en vrij snel (Max 10 seconden) was de melding weer weg. Even bij de carpool wat gedronken en weer verder. Iets meer op hogere toeren gelet en niets meer gezien.
Het zat me niet helemaal lekker en na contact met Obbe zegt hij dat mag niet gebeuren met dit blok. Hij gaf een aantal dingen aan, waar je naar kon kijken en en benoemde dat dit heel veel kan zijn.
Distributie + waterpomp
Na wat testjes bleek de thermostaat goed te werken. De distributie zat er “nog” maar 50000 km op. Wel was goed te zien dat de waterpomp nog origineel was (de verkleuring van de waterpomp was gelijk aan de rest van de motor bijvoorbeeld). Schoepen op de pomp kunnen het probleem zijn dus toch vervangen met een nieuwe distributie set. (Dat je dat nog los van elkaar doet) na demontage bleek het inderdaad het origineel.
Met het rijden met de computer eraan. Liep de koelvloeistoftemperatuur weer op naar 105 graden. Geef je dan stevig gas wordt het 108a9 en zakt het weer naar 105.
Helaas.
Radiateur
Alle slangen etc waren ook nagekeken en door gespoten. Dit zag er ook allemaal goed uit. Dus kwamen we bij de radiateur. Ook hierbij was de keuze vrij makkelijk. Die zit er al geruime tijd in een nieuwe zal het niet minder maken en zijn de kosten ook niet.
Kortom vervangen. Helaas wederom loot de temperatuur op richting de 105 graden en soms wat hoger. Het zakt vaak wel weer.
Probleem!
Helaas zijn we er nog niet uit. Ook de sensor is door een originele van Volvo nog vervangen maar de waardes lijken wel te kloppen.
Er zitten nog 2 kleppen in het systeem. Na een tijd speuren in Vida stuitte we op iets meer info van die kleppen. Wie weet hier wat meer van? Ik begrijp dat er bij de thermostaat een klep zit richting het reservoir (zie foto uit Vida nummer 1) en we zien een bypass klep. (zie foto uit Vida nummer 2)
Kan iemand hier iets meer over vertellen? Het valt mij na een lange rit op dat de bypass klep nog heet blijft. Hier loopt en slang van na de thermostaat. Vida geeft aan bij +- 90 graden moet deze klep sluiten aangezien er dan veel meer koelvloeistof door de radiateur gaat. ( ergens zou ik zeggen deze slang moet dan wat afkoelen). Nu lijkt er al weer hete koelvloeistof via de bypass terug te lopen.
Kortom ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat iemand mij kan helpen:
1. Klopt mijn gedachte gang dat ene temperatuur van 105 graden te hoog is?
Hij schommelt best snel van 98 naar 108 en weer terug.
2. De bypass klep gaan deze vaker stuk?
3. Weet iemand onder welke voorwaarden de klep wordt aangestuurd? Koelvloeistof temperatuur?
4. Is deze klep normaal open of normaal gesloten?
Ik hoor graag of iemand meer info voor mij heeft
Volgens mij wordt onze auto te warm. Het gaat om een V70 iii limited 2011 t4.
Er staat ook een stukje over in mijn webdagboek, daar ook al een reactie ontvangen.
Een tijdje geleden heeft de Auto heeft een kleine beurt gehad en gelijk ook preventief de thermostaat laten vervangen. Aangezien onze vorige 2 Volvo’s daarmee problemen gaven maar gelijk laten doen .
Een paar week later met de caravan helaas toch een keer een oranje lampje met de melding: motor te heet! Verminder vaart. Snel terugschakelen en even uitrollen en vrij snel (Max 10 seconden) was de melding weer weg. Even bij de carpool wat gedronken en weer verder. Iets meer op hogere toeren gelet en niets meer gezien.
Het zat me niet helemaal lekker en na contact met Obbe zegt hij dat mag niet gebeuren met dit blok. Hij gaf een aantal dingen aan, waar je naar kon kijken en en benoemde dat dit heel veel kan zijn.
Distributie + waterpomp
Na wat testjes bleek de thermostaat goed te werken. De distributie zat er “nog” maar 50000 km op. Wel was goed te zien dat de waterpomp nog origineel was (de verkleuring van de waterpomp was gelijk aan de rest van de motor bijvoorbeeld). Schoepen op de pomp kunnen het probleem zijn dus toch vervangen met een nieuwe distributie set. (Dat je dat nog los van elkaar doet) na demontage bleek het inderdaad het origineel.
Met het rijden met de computer eraan. Liep de koelvloeistoftemperatuur weer op naar 105 graden. Geef je dan stevig gas wordt het 108a9 en zakt het weer naar 105.
Helaas.
Radiateur
Alle slangen etc waren ook nagekeken en door gespoten. Dit zag er ook allemaal goed uit. Dus kwamen we bij de radiateur. Ook hierbij was de keuze vrij makkelijk. Die zit er al geruime tijd in een nieuwe zal het niet minder maken en zijn de kosten ook niet.
Kortom vervangen. Helaas wederom loot de temperatuur op richting de 105 graden en soms wat hoger. Het zakt vaak wel weer.
Probleem!
Helaas zijn we er nog niet uit. Ook de sensor is door een originele van Volvo nog vervangen maar de waardes lijken wel te kloppen.
Er zitten nog 2 kleppen in het systeem. Na een tijd speuren in Vida stuitte we op iets meer info van die kleppen. Wie weet hier wat meer van? Ik begrijp dat er bij de thermostaat een klep zit richting het reservoir (zie foto uit Vida nummer 1) en we zien een bypass klep. (zie foto uit Vida nummer 2)
Kan iemand hier iets meer over vertellen? Het valt mij na een lange rit op dat de bypass klep nog heet blijft. Hier loopt en slang van na de thermostaat. Vida geeft aan bij +- 90 graden moet deze klep sluiten aangezien er dan veel meer koelvloeistof door de radiateur gaat. ( ergens zou ik zeggen deze slang moet dan wat afkoelen). Nu lijkt er al weer hete koelvloeistof via de bypass terug te lopen.
Kortom ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat iemand mij kan helpen:
1. Klopt mijn gedachte gang dat ene temperatuur van 105 graden te hoog is?
Hij schommelt best snel van 98 naar 108 en weer terug.
2. De bypass klep gaan deze vaker stuk?
3. Weet iemand onder welke voorwaarden de klep wordt aangestuurd? Koelvloeistof temperatuur?
4. Is deze klep normaal open of normaal gesloten?
Ik hoor graag of iemand meer info voor mij heeft
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).