wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

.

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 21:29  ·  #16
;) dan wordt het wel leuk....

Wat gebeurt er nu met je lambda waarde bij het uitlezen? En ploft de motor ook op benzine.....?

Ik kan niet geloven dat overstap op de NGK bougies het probleem verhelpt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 21:34  ·  #17
Tenzij er een van de "nieuwe" bougies niet goed is.
Zou niet de eerste zijn.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 22:09  ·  #18
eeeennnnn, het lambda lampje is weer aan....
geen zin meer, morgen maar verder zoeken.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.02.2014 - 22:24  ·  #19
mischien heb ik het gemist
maar wat geeft vida, of een ander uitlees geval aan voor storing?

groet jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 11:23  ·  #20
VIDA geeft lambda fouten op lambda1, maar alleen als ik heb gereden op LPG.

gisteren heb ik voor de accu even los gegooid.
vanochtend weer aangesloten, moter gestart en rijden maar. Guess what: lambda lampje weer UIT...

ik kijk het weer eventjes aan voorlopig
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 12:19  ·  #21
Als er iets mis is aan LPG zijde, gaat je lampje na een aantal verkeerde waarden gewoon weer aan.

Hij houdt een mooi tellertje bij.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 13:05  ·  #22
Heb net even een ritje gemaakt op lpt (vialle)
lambda is 0.99-1.00
luchtmassa is ongeveer 3 (zou 4 moeten zijn volgens vida) geen idee of dit nou erg is

Ik kan in vida niet vinden waar je de spanning van de lambda kan meten, zit dit er wel in?

Groet JAn
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 13:26  ·  #23
die lambda tussen 0.99 en 1.00 is wel netjes, maar niet zo heel veel van te zeggen.

Luchtmassameter is lastig, 3 is te laag (stationair), maar als je een oudere S80 hebt, is het niet zo makkelijk er een ander voor te vinden. Bij een automaat kan deze afwijking al tot problemen leiden.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 13:29  ·  #24
Ik laat het ook zo
auto rijd prima, lambda sensor is net vervangen
die luchtmassa waarde zoek ik nog wel eens uit, heb er geen last van (denk ik)

Groet Jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 15:11  ·  #25
inmiddels ben ik weer een stukje verder...
al monitorend met VIDA zat mijn broer te kijken naar enkele parameters waaronder de inlaatluchttemperatuur.
Onderwijl was ik wat aan het prutsen onder de moterkap en ineens zij mijn broer: waar ben je mee bezig? De lucht temp sensor is een NTC sensor en gaf continu 140C(!) aan. (NTC = negative temperature coefficient thermistor m.a.w. hoe lager de elctrische weerstand hoe hoger de temperatuur die wordt gemeten.) 140C kan natuurlijk nooit als het buiten 13C is en de moter stationair staat te draaien. er moest dus iets mis zijn met die sensor , maar de sensor zelf deed het electrisch gezien wel.
Door mijn gemorrel onder de moterkap had ik de draadboom bewogen en daardoor zakte de meting ineens van 140C naar ongeveer 35-40C. ( te zien in VIDA onder autocommunicatie > ECM > optie inlaatluchtluchttemperatuur > grafische weergave) Dat is al heel wat aannemelijker. Dus al zoekend ontdekte ik dat de isolatie naar 2 draden van de NTC was gebarsten en dat die 2 kale draden tegen elkaar lagen, m.a.w. kortsluiting = 0 Ohm weerstand = hoge meetsignaal(140C) richting ECM. Blijkbaar schiet de LPE daarvan volledig in de stress en gaat op noodloop draaien.
Dus de bedrading maar even gefixt. De lambda waarden op LPG van lambda1 en lambda 2 zijn nu normaal en vergelijkbaar met het draaien op B. Lambda1 flucteert van 0,97 tot 1.02
conclusie: Vialle drukpomp dus niet kapot!
Toen ook de luchtdruk sensor in de inlaatbuis bekeken en ook die bedrading was dubieus ook dat maar even gefixt.

leermoment: de draadboom van een oudere auto is vaak fragiel, door de hitte verdwijnen de weekmakers over de jaren uit de plastic isolatie en wordt de isolatie broos en breekt makkelijk. De koper kern van de draad komt dan bloot te liggen. Met potentiele electronisch problemen als gevolg.

langzaam aan komen we er wel uit. Wordt vervolgd.
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 15:33  ·  #26
HMM
Dat met die bedrading komt mij bekend voor.
Ooit een ford scorpio gehad, van alle bedrading van de injectors viel de isolatie af
en dat al na 7-8 jaar.
Bij de ford dealer zeiden ze dat dat het gevolg was van de hetere temperuren op lpg (ook lpg lpi)
griepkoek, daar heb je geen las van op het inlaat traject, was gewoon rommel.
Ik hoop dus wel dat ze dat bij volvo wat beter voor elkaar hebben :-)

Maar wel super dat het nu weer goed lijkt.
Ik lees ook bij jou dat je in vida de lambda waarde uitleest, heb je ook gevonden waar je de spanning van de sensor kan uitlezen.
Kan je mooie zien of de regeling werkt.

Groet Jan
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 15:58  ·  #27
he Jan,

Volvo kon er ook wat van met slechte kwaliteit bedrading, de 240's en 740's uit begin jaren 80 hebben er ook veel problemen mee!
Vanaf ik meen 86 is het weer beter.

over die lambda waarde. dat is al een afgeleide van het voltage dat van de lambda sensor af komt.
de lambda1 is een wideband en kan meten van 0V tot 5V
de lambda2 is een gewone narrowband en meet tussen de 0V en 1V


hier is een aardig grafiekje hoe e.a.a. werkt bij een Honda (en ook bij de Volvo's)
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 03.03.2014 - 16:26  ·  #28
Ok die waarde is dus toch een spanning
alleen ben gewend van andere auto's dat dit een sinus vorm spanning is.
Dit is hier dus niet zo
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 04.03.2014 - 10:27  ·  #29
ik ben gisteren nog wat aan het testen geweest.
In VIDA onder autocommunicatie > ECM zit een optie 'valse lucht gasklep', en die mag maar 0-5% zijn.
Bij mijn auto zie ik dat getal soms naar 11-13 gaan... niet goed dus.

er zijn maar enkele plekken waar dit soort lekkages kunnen optreden:
1- de pakking tussen spruitstuk en kop. << deze is nooit los geweest sinds ik de auto heb
2- de rubber o-ring sealtjes van de benzine injectoren << zijn er ook nooit uitgeweest zolang als ik de auto heb
3- de carter ventilatie << ook nooit losgeweest maar wel een notoir probleem geval
4- de LPi-injectoren en wel de pijpjes die in het spruitstuk zitten. << hiervan weet ik dat er eentje echt lekt. Komt vaak voor bij oudere Vialle LPi auto's, mijn 940 had dit ook
5- de rembekrachtiger << als die lek is kan er via de rembekrachtiger lucht worden aangezogen.
Maar daar heb ik wel een test voor: vacuumslang afknijpen. Dan moet dat te zien zijn in VIDA idvv afname van het getal aanzuiging valselucht.
6- de tank afzuiging << kan, geen idee maar unlikely, daar is niks aan gebeurd.

Dus de volgende actie om het probleem op te lossen is het spruitstuk demonteren en de Vialle injector pijpjes opnieuw lekvrij laten installeren.
Bij het weer monteren zet ik een nieuwe pakking van kop naar spruistuk en van spruitstuk naar ETM
de B injectoren zal ik voorzien van nieuwe O-ring seals
Ook de LPi injectoren krijgen nieuw rubber seals als ik ze weer installeer.
wordt vervolgd.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: wat moeten de lambda waardes zijn op LPG?

 · 
Posted: 21.01.2018 - 19:10  ·  #30
Hallo TeeFive,

Hoe is dit verhaal afgelopen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0