waterlekkage nabij plafondverlichting

staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

waterlekkage nabij plafondverlichting

· 
Posted: 21.05.2021 - 10:09  ·  #1
Hallo,

Vorige week zaterdag was het de hele dag vrij warm weer, 's avonds was het een onweer waar er zelfs hagel viel.
Toen ik 's avonds in de wagen stapte een vertrok voelde ik een druppel op mijn arm. Deze bleek afkomstig vantussen de plafondverlichting. Deze na thuiskomst direct uitgebouwd en uitgedroogd op de centrale verwarming. De hele dakplaat (metaal) was tot zover ik kon voelen zeiknat.
Ik dacht direct aan de voorruit, die is een 3-tal jaar geleden herplaatst, echter tot nog toe geen problemen mee ondervonden.
Vandaag heb ik alles gedemonteerd en heb de bovenste rand van de voorruit een lange tijd natgespoten met de tuinslang. Hier kwam geen druppel binnen. De voorruit zelf zit niet los.
Ik begin nu te twijfelen of het wel geen condens kan geweest zijn, dit zou mogelijks wel kunnnen door de plotse afkoeling die dag.

Iemand nog die ervaring gehad?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: waterlekkage nabij plafondverlichting

· 
Posted: 21.05.2021 - 10:22  ·  #2
Heb je dakrails op je V70?

Daar zitten rubbers onder die op den duur verteren.
Daar kan dan ook water binnen komen.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 21.05.2021 - 10:53  ·  #3
Ik heb idd dakrails, maar zou het water dan tot aan de plafondverlichting kunnen komen?
Ik heb trouwens een V70NN van 2009, met de plafondverlichting bedoel ik de unit boven het dashboard, met de verlichting voor de voorstoelen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2021 - 11:34  ·  #4
Heb je van binnenuit bovenaan tegen de voorruit geduwd terwijl je er van buitenaf op kijkt? (Hand door open deur en dan binnenin tegen voorruit duwen)

Heb je een dakraam? Als de afwatering verstopt zit kan dat ook naar binnen sijpelen. Als je een dakraam hebt, openzetten (naar achter schuiven, niet op de kiepstand) en dan zitten in de voorste hoekjes gaatjes waar het water weg zou moeten lopen. Ik denk dat de slangetjes via de A-stijl lopen maar dat weet ik niet helemaal zeker. Je zou je met iets kunnen doorprikken.

Stond de auto op een helling? Het zou ook nog achteraan langs de scharnieren van de achterklep naar binnen kunnen (bekend probleem, daarvoor kan je een afdichtstrip plakken van de P2, is een topic over hier op het forum) maar dat dat helemaal naar voren zou lopen lijkt mij stug, enkel als de auto met de neus naar beneden zou staan.

Dat er zoveel water van condens zou kunnen komen lijkt mij persoonlijk stug, dan zou je al heel veel water in de auto moeten hebben (bijv. natte matten) waardoor de luchtvochtigheid in de auto heel hoog is en er veel water neerslaat naarmate het plaatwerk afkoelt. Wat druppeltjes is tot daar aan toe, maar als je zelf zegt 'voor zover ik kon voelen zeiknat' dan lijkt mij dat wel heel veel voor wat condens.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 21.05.2021 - 15:31  ·  #5
Hallo Bolbo,

Bedankt voor jouw antwoord.
Neen, ik heb geen dakraam. Ik heb op de voorruit geduwd langs binnen om te zien of ze los zat, dat wist ik nog van vorige keer, maar dat is nu niet het geval.
Ik stond niet op een helling, mss wel niet mooi vlak, dat weet ik zo niet meer.
Aan de achterkant nooit last van waterinsijpeling gehad.
Nu hiernet weer een grote regenbui.... geen druppeltje binnen.

Toen ik zaterdag voelde, stond de metalen dakplaat nat.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.05.2021 - 16:39  ·  #6
hoofd verdachten volgens mij s nog steeds de voorruit los.
Heb precies het zelfde gehad, en bij mij thuis op de oprit nooit probleem en de trip naar ijsland op een camping met niet al te veel regen water in de plafon verlichting. Stand daar op gras en dus zeker geen rechte ondergrond.

probeer eens met twee mensen 1 in het midden binnen drukken d ander kijken of er een kier ontstaat buiten
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 23.05.2021 - 14:21  ·  #7
Deze nacht heeft de wagen een hele nacht in de regen gestaan, geen druppel binnen.
De test met het drukken op de voorruit had ik gedaan + de dakhemel vooraan volledig los zodanig dat ik de naden kon bekijken. Hier miszag ik niets.
Voorlopig laat ik de plafondverlichting er nog even uit. Dan zie ik de druppels normaal gezien op de middenconsole liggen.

Selected quotes for multi-quoting:   0