Ja bij een v70 2.5 TDI, of zegt je dit ook niks omdat dit een motor van de vag groep is...
Dat zegt me niets, dat is een motor van de VAG groep
Joh, ieder lekker zelf beslissen.
Deze discussie vind je terug op ieder forum dat over welk automerk dan ook en nog nooit is er ergens een eensluidend antwoord opgekomen.
Kapotte waterpomp... Heb ik meegemaakt bij mijn BMW 323i uit '84....
Ja, het is al wat jaren geleden. Maar mijn ervaring hierbij was dat de pomp op de snelweg begon te protesteren. Op tijd van nog geen KM was ik al mijn koelvloeistof kwijt.
En ook bleek een lager van de pomp aan gort. De as had flinke speling.
Maar kleppen en distributieriem???? Waren perfect inorde.
Op de riem zit een spanrol en die heeft gelukkig de extra speling opgeheven zodat de riem niet over de aandrijfpoelie geschoven is.
Ik weet niet hoe dat bij Volvo inelkaar steekt. Maar het lijkt me stug als die geen spanrol gebruiken die dit kan.
Dus... Als je al zover bent met de oude pomp, zou ik nu de pomp laten zitten. Opletten met waterverbruik en de eerstvolgende riemwissel, ook de pomp meenemen.
Ik zelf gok er niet op. Bij een riemwizsel wordt niet alleen de riem en pomp gewisseld maar ook alle geleiderollen en spanrollen. Iets duurder maar beter dan "Ventilsalat" zoals de Duitsers dit noemen.
@ Baksteen: die vijf minuten redt je 't niet mee. Losbouten nog wel, maar weet niet of je wel eens oude pakking hebt verwijderd... Da's een tijdrovend klusje, en doe je 't niet goed heb je binnen een paar 100 km lekkage op de aansluiting. Vervolgens het koelsysteem afvullen/ontluchten. M.a.w. 1,5 uur arbeid plus onderdelen en btw en je zit zonder problemen aan een meerprijs van 250 eypo's. Als vervolgens een deskundige zegt ze bij de de eerste distributiewissel 'm altijd laten zitten en daar goede ervaringen mee hebben was mijn keuze snel gemaakt.