Waterpomp stuk?

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 06:49  ·  #1
Tja daar stond ik dan afgelopen zaterdag middag. Net de snelweg op gereden en toen ging de temperatuur op het dashboard als een gek omhoog. Alarmlichten aan en de vluchtstrook op. Motorkap open en het kvs reservoir borrelde over.
ANWB gebeld en na 20 min achter de ANWB aan de snelweg afgereden naar een carpoolplaats (+-500m). Het reservoir lampje brandde heel even maar ging vanzelf weer uit, mogelijk een beetje drukopbouw?
Daar verder gezocht en de radiator werd maar aan 1 kant warm, thermostaat open gezet en nog eens proberen, helaas geen resultaat.
Na nog wat zoekwerk de kachel binnen maar eens checken (hij had gevraagd wordt deze warm, ja die werd wel warm de laatste keer dat ie aanstond maar dat is een paar dagen terug). Helaas die bleef nu half lauw/koud.
Kachelpijpen in het motorcompartiment werden echter wel bloedheet maar hij bleef maar overkomen. Uiteindelijk de auto met de sleepkabel naar de dichtsbijzijnde dealer gesleept en zo eens even bellen of ze hem kunnen fixen.

Nu mijn vraag, we verwachten dat het de waterpomp was die met het wisselen van de distributie mogelijk niet mee is genomen maar zijn er misschien nog andere dingen om uit te zoeken? En is het ook nodig om de oliepomp direct mee te vervangen na +-380.000km of gaan deze een leven lang mee?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 07:03  ·  #2
Net even snel in de bonnen gekeken, waterpomp is laatste keer wel gedaan.
Dat is 4 jaar en 60.000 km geleden. Heeft wel een tijdje roze ipv blauwe vloeistof in gezeten en de auto heeft ruim een half jaar stilgestaan voordat ik hem kocht.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 08:45  ·  #3
Het zou kunnen dat ze er een pomp met plastic schoepen in hebben gezet. Deze zijn beduidend minder goed dan met metalen schoepen. Ik kan me niet voorstellen dat de kleur vloeistof van invloed is, anders zou dit bij heel veel andere automerken ook moeten voor komen. Maar, ik kan er naast zitten.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 12:47  ·  #4
De kleur maakt voor de functie geen verschil. Ook op kraanwater werkt het koelsysteem. Kleur mengen heeft wel invloed op de vorstbestendigheid; die neemt af.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 12:51  ·  #5
Kan het niet zijn dat er een verstopping is ontstaan in de radiator? Dat lijkt mij het meest logische als deze maar aan 1 kant warm wordt? Ik begreep van Blade uit en ander topic dat dit vaker voorkomt wanneer de roze koelvloeistof wordt gemengd met de groene.

Wellicht zijn de reparatiekosten een stuk minder hoog.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 14:25  ·  #6
Quote door Musicus

Kan het niet zijn dat er een verstopping is ontstaan in de radiator? Dat lijkt mij het meest logische als deze maar aan 1 kant warm wordt? Ik begreep van Blade uit en ander topic dat dit vaker voorkomt wanneer de roze koelvloeistof wordt gemengd met de groene.

Wellicht zijn de reparatiekosten een stuk minder hoog.


Ja ik ga het zien, de Volvo dealer is er naar aan het kijken. Heb het hele verhaal uitgelegd dus ga het wel horen. Het mengen zat ik inderdaad ook mee met name dan richting de pomp. Radiator kan verstopt zijn maar dan had ik verwacht dat die al veel eerder warm was geworden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 14:27  ·  #7
Inderdaad eerst even goed doorspoelen. Ik vermoed dat er een verstopping zit. In de kachelradiateur denk ik. Als namelijk de kachelaanvoer warm wordt en de afvoer blijft lauw dan zit het probleem daar tussen en daar zit alleen de kachelradiateur tussen.

Zelf spoel ik altijd met leidingwater door tot het helemaal blank is. Dan doe ik er een reiniger in en laat ik de motor rustig stationair draaien. Ondertussen goed kijken wat er gebeurd met de verschillende koelwaterslangen. Ik gebruik ook vaak een infrarood thermometer. Ideaal om te zien wat de temperatuur op een bepaalde plek doet.
Als alles netjes warm wordt en de fan aanslaat, laat ik de motor nog 5 minuutjes draaien en dan zet ik het af.

Af laten koelen en alle leidingwater aftappen.
Dan zet ik er weer nieuw water op. Zelfde procedure. Daarna weer leeg laten lopen en Eventueel doorblazen met lucht, dan loopt het laatste beetje water er ook makkelijker uit.

Hierna bijvullen met groene/blauwe of zelf mixen, koelvloeistof . Voor de echte perfectionist kan je daarna nog een keer aftappen en opnieuw vullen.

Maar in jouw geval eerst maar eens spoelen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 14:47  ·  #8
ik zet in op de pomp, die met plastic schoepen zijn soms na een paar maanden al kapot, 60.000km is nog bijzonder lang eigenlijk.

al zou de kachelradiateur een blokkade zijn, dan had de normale radiateur als nog gewoon koeling gebracht.

een defecte thermostaat zou wel een hele hete kachel moeten opleveren.

Koelvloeistof zou geen problemen hebben morgen opleveren, tenzij er iets totaal anders in heeft gezeten dan normaal is, beetje roze blauw of groen door elkaar kan geen kwaad. Echte (niet met water als basis) andere vloeistoffen kan je beter niet mengen inderdaad.

Oliepomp kan (bij slecht onderhoud) wel flink slijten ja, maar hoeft maar zelden vervangen te worden. Dat doe je eigenlijk alleen als je toch al een compleet nieuwe motor bouwt en er nog 10+ jaar mee wil rijden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 15:46  ·  #9
Martin zei als de pomp goed is en orgineel en niet lekt gewoon lekker laten zitten.
Pomp vervangen is niet zo'n hele grote klus en je zult zien dat hij gaat lekken als je hem vervangt,
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:07  ·  #10
Waarom zou die gaan lekken als je hem vernieuwe voor een originele?

Vind het een opmerkelijke opmerking.

Ik heb in 15 jaar tijd nog nooit een lekker waterpomp gehad. Goed schoonmaken en het liefst origineel of oem spul. Slangen en slangklemmen geven soms nog weleens problemen na de/montage.

+1 voor v70r2
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:15  ·  #11
Quote door Blade

Waarom zou die gaan lekken als je hem vernieuwe voor een originele?

Vind het een opmerkelijke opmerking.

+1 voor v70r2


Waarom vervangen als hij goed is?
En dat kunstof schoepen gebeuren is gewoon goedkope zooi.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:16  ·  #12
Omdat je niet weet of die de hele levensduur vd nieuwe riem ook goed blijft?

Als zon ding er al 180 of 200k erop heeft staan, dan heeft ie al heel wat rondjes gemaakt?

Maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik vervang hem t liefst. Als men dat liever niet wilt kan dat ook.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3253
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:19  ·  #13
Bovendien : stel je koopt een tweede/derde/vierde/vijfde handse auto.... Hoe weet je dan ZEKER dat de originele pomp gemonteerd is?
Tuurlijk, er zijn altijd mensen die (ook bij een gebruikte auto) het onderhoud goed documenteren. Maar meestal is dat niet het geval.
En dan zou ik toch liever geen risico willen lopen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:22  ·  #14
Quote door Blade

Omdat je niet weet of die de hele levensduur vd nieuwe riem ook goed blijft?!

Als zon ding er al 180 of 200k erop heeft staan, dan heeft ie al heel wat rondjes gemaakt?


Ja dat kan of kan niet.

ongeveer vergelijkbaar met de dempers van de auto.
Denk niet dat iedereen gelijk de taatspot en naaldlagers ook gaat vervangen als de dempers kapot zijn.
Of gelijk maar de stabilisator stangen want ze moeten toch los, en dan gelijk maar de fuseekogels meenemen.,

Ik begrijp je opmerking wel maar een waterpomp vervangen is een relatief simpel klusje.
En preventief alles vervangen waar je toch in de buutr komt gaat een dure flikkerij worden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Waterpomp stuk?

 · 
Posted: 08.04.2019 - 16:26  ·  #15
Een relatief simpel klusje? Heb je gezien waar dat ding zit?

Als het tegen zit gaat de motor aan puin als de pomp stuk gaat (ergste geval)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0