Na een tip van bigdog van dit forum heb ik vanwege een nog uit te voeren tuning na de dealergarantie ook met met Tunex gebeld die erg prettig en recht toe recht aan communiceerde en me duidelijkheid gaven wat zij verstaan onder tunen: bij hun wordt het gehele motormanagement van mijn V70 opnieuw geschreven i.p.v. alleen wat parameters voor druk en luchtmassa. Vanwege wat twijfels over het geluid van deze voor mij onbekende motor heb ik daar eerst een rollenbanktest laten verrichten waaruit bleek dat de fabriekswaarden van 126pk en 280 Nm overschreden werden met 130+ pk en 304Nm. Nice!
Omdat er tuners zijn die alleen maar "fop-boxen (die het motormanagement voor de gek houden wat turbodruk en luchtmassa betreft) aanbieden wilde ik duidelijkheid hebben en heb ik toch nog wat bedrijven afgebeld, waaronder ook de specialist hier in het dorp die met rica kwam. Dik 400 euri extra betalen voor een gouden randje om het certificaat samen met een niet zo vriendelijk antwoord van deze mannen (dat héb je toch al een keer gevraagd???!!!!!) wat het verschil tussen rica en andere tuners was, gaven voor mij de doorslag en vorige week zat ik dan ook gewapend met boterhammetje en krantje in 's -Heerenberg. Dat krantje is niet open geweest want met meer vermogen liefhebbende mensen in één ruimte kom je al snel aan de praat over alles en nog wat. Een dikke twee uur later (programmeren gaat toch niet zo snel) kon het rondje op de testbank gereden worden waar omstanders sneller dan ik in de gaten hadden dat er een heus beest was gecreëerd door deze mannen: 208,6pk en 465Nm!!!
Met de waarschuwing om met name de eerste 200 km niet te hard en te lang (met name in de hoge toerentallen) te rijden ben ik naar huis gereden met meteen prijs in de eerste bocht/oprit van de autobaan: deze kwam nu toch heel wat sneller dan ik verwachtte en ik reed toch helemaal niet zo hard? :whistle:
De auto is een totaal andere geworden: waar ik eerst nog ongestraft het gaspedaal kon "flooren" moet ik deze gedoseerd bedienen om wielspin en te snel voorbijflitsende "stilstaande" medeweggebruikers te vermijden Hij pakt onderin erg lekker op en rond 2500 toeren beschikt de motor over 465Nm aan trekkracht die snel doorschakelen naar een hogere versnelling, ipv het langdradig wachten tot aan het eind van je toerenbereik om dan pas op te schakelen, uitnodigt.
Nog inlerend was ook het verbruik al 0,3 liter per 100 km in de eerstre 35 km lager waarbij ik de stille hoop heb dat mijn Veetje de 1:6 haalt.
In combinatie met een 30 dagen "niet goed-geld terug" garantie vind ik de totaalprijs van € 345 voor een tweestage tuning met rollenbank test zeer concurrerend en mijn warme advies is dan ook om voor het tunren bij deze mannen langs te gaan. Een passat eigenar die wat problemen met zijn twee-massa vliegwiel ondervond kreeg na twee keer finetunen en veel moeite vanuit Tunex netjes zijn centjes teruggestort: de niet goed- geld terug garantie in de praktijk!, chapeau Tunex!
Hieronder plaats ik binnenkort wat foto's van de ECU, het luchtfilter waar deze unit door gekoeld wordt en een linkje naar you-tube waarin het geraas van het ontwaakte beest goed te horen is!
Link naar youtube: http://www.youtube.com/watch?v=PXTGfDqOzYs&feature=plcp
Omdat er tuners zijn die alleen maar "fop-boxen (die het motormanagement voor de gek houden wat turbodruk en luchtmassa betreft) aanbieden wilde ik duidelijkheid hebben en heb ik toch nog wat bedrijven afgebeld, waaronder ook de specialist hier in het dorp die met rica kwam. Dik 400 euri extra betalen voor een gouden randje om het certificaat samen met een niet zo vriendelijk antwoord van deze mannen (dat héb je toch al een keer gevraagd???!!!!!) wat het verschil tussen rica en andere tuners was, gaven voor mij de doorslag en vorige week zat ik dan ook gewapend met boterhammetje en krantje in 's -Heerenberg. Dat krantje is niet open geweest want met meer vermogen liefhebbende mensen in één ruimte kom je al snel aan de praat over alles en nog wat. Een dikke twee uur later (programmeren gaat toch niet zo snel) kon het rondje op de testbank gereden worden waar omstanders sneller dan ik in de gaten hadden dat er een heus beest was gecreëerd door deze mannen: 208,6pk en 465Nm!!!
Met de waarschuwing om met name de eerste 200 km niet te hard en te lang (met name in de hoge toerentallen) te rijden ben ik naar huis gereden met meteen prijs in de eerste bocht/oprit van de autobaan: deze kwam nu toch heel wat sneller dan ik verwachtte en ik reed toch helemaal niet zo hard? :whistle:
De auto is een totaal andere geworden: waar ik eerst nog ongestraft het gaspedaal kon "flooren" moet ik deze gedoseerd bedienen om wielspin en te snel voorbijflitsende "stilstaande" medeweggebruikers te vermijden Hij pakt onderin erg lekker op en rond 2500 toeren beschikt de motor over 465Nm aan trekkracht die snel doorschakelen naar een hogere versnelling, ipv het langdradig wachten tot aan het eind van je toerenbereik om dan pas op te schakelen, uitnodigt.
Nog inlerend was ook het verbruik al 0,3 liter per 100 km in de eerstre 35 km lager waarbij ik de stille hoop heb dat mijn Veetje de 1:6 haalt.
In combinatie met een 30 dagen "niet goed-geld terug" garantie vind ik de totaalprijs van € 345 voor een tweestage tuning met rollenbank test zeer concurrerend en mijn warme advies is dan ook om voor het tunren bij deze mannen langs te gaan. Een passat eigenar die wat problemen met zijn twee-massa vliegwiel ondervond kreeg na twee keer finetunen en veel moeite vanuit Tunex netjes zijn centjes teruggestort: de niet goed- geld terug garantie in de praktijk!, chapeau Tunex!
Hieronder plaats ik binnenkort wat foto's van de ECU, het luchtfilter waar deze unit door gekoeld wordt en een linkje naar you-tube waarin het geraas van het ontwaakte beest goed te horen is!
Link naar youtube: http://www.youtube.com/watch?v=PXTGfDqOzYs&feature=plcp