Pfff... Wat een doolhof! Ik ben eigenlijk al jaren aan het rommelen met diverse soorten olie, in diverse soorten Volvo's. Mijn V70 2.5 10v deed het prima op Total Quartz 9000 10W40. Lekker goedkoop en makkelijk te vinden. Later in de V70 2.5T op LPi heb ik wat meer moeten zoeken tot ik de juiste olie vond. Uiteindelijk liep hij het mooist op Kroon Emperol 5W40 maar heb ik er ook weleens Valvoline 5W40 van de Action ingegooid. En daar liep hij eigenlijk ook prima op.
Slechte ervaringen heb ik met Shell en Castrol. Het leek wel alsof dat gewoon minder goed door het blok heen kwam. Geen regelmatige stationairloop, iets meer herrie en af en toe mayonaise aan de peilstok.
Maar nu! Sinds een maand of vier ben ik de blije eigenaar van een S80 uit 2000 op benzine, zo'n 2.4 met 170 pk. Binnenkort moet ik voor de eerste keer de olie verversen en na een aantal zoektochten ben ik het spoor een beetje bijster. Kroon zegt Specialsynth 5w40, het boekje zegt dat ik er ongeveer alles tussen race- en olijfolie in kan kwakken, en hier lees ik goede verhalen over Motul, die dan 8100 X-cess adviseren. Het boekje noemt A3/B4 als norm, maar Kroon geeft me C3 als advies. Motul geeft dan weer A3/B3/B4 op. En dan is er natuurlijk nog Valvoline, Total en Liqui Moly.
Het millieuverhaal in combinatie met 0W30 is me duidelijk, dat gaan we dus niet doen. 5W40 lijkt me dan het beste. Ik rijd afwisselend stad en snelweg. Maar ook vaak lange ritten.
Ik wil goed spul, maar ook weer niet de hoofdprijs betalen. Ik ververs ongeveer om de 15.000 km.
Wie overtuigd me?