Ik heb zelf olie ververst de laatste keer dus er zit zeker 0W30 A5/B5 in ja. Ik moet af en toe heel ietsje bijvullen en de olie is nu op (+ ik ben de volgende beurt aan het plannen) dus vandaar.
Ik heb al een tijdje het forum en dit topic doorgezocht, maar kom tegenstrijdige zaken tegen.
Mijn volvo v70 2.5t lpg uit 2004 heeft weer een olie wissel nodig. Olie gehaald, maar de C3 variant, foutje..., 5w30. Onderhoudsboekje geeft A3 aan, maar op het forum zag ik dat soms c3 ook gegeven wordt. Kan dit zonder problemen, of toch maar A3/B3 variant halen, zoals er eerst in zat?
Mijns inziens zal hij er echt niet op stuklopen, maar je moet doen waar je je zelf het meest relaxt bij voelt. Als je erover blijft twijfelen dan kan je het beter omruilen. Hier op het forum ga je sowieso verschillende meningen krijgen. Ik gooi al jaren C3 olie in mijn diesels, dat gaat prima.
C3 voldoet ook aan A5/B5 norm meestal, wat dacht ik de voorgeschreven norm is (in ieder geval voor mijn facelift V70N die ik vroeger had, en huidige V70n met dezelfde motor). C3 heeft wat andere samenstelling (minder 'SAPS' waardoor minder asvorming bij de verbranding, wat het roetfilter minder snel verstopt), daar ben jij niet per sé bij gebaat met benzine/LPG, maar of het kwaad kan, tsja, lijkt mij stug. Zo anders is het motorblok nou ook weer niet.
Wel is de A5/B5 norm wat meer gericht op brandstofbesparing (wat weer komt door minder frictie, dus in theorie is dat goed) maar men zegt dat het wat minder bescherming geeft op de lange termijn dan A3/B4. Maar of het op 1 oliebeurtje (15.000km?) kwaad kan dat betwijfel ik persoonlijk, maar ja, dat is ook maar 1 mening.
Mijns inziens zal hij er echt niet op stuklopen, maar je moet doen waar je je zelf het meest relaxt bij voelt. Als je erover blijft twijfelen dan kan je het beter omruilen. Hier op het forum ga je sowieso verschillende meningen krijgen. Ik gooi al jaren C3 olie in mijn diesels, dat gaat prima.
C3 voldoet ook aan A5/B5 norm meestal, wat dacht ik de voorgeschreven norm is (in ieder geval voor mijn facelift V70N die ik vroeger had, en huidige V70n met dezelfde motor). C3 heeft wat andere samenstelling (minder 'SAPS' waardoor minder asvorming bij de verbranding, wat het roetfilter minder snel verstopt), daar ben jij niet per sé bij gebaat met benzine/LPG, maar of het kwaad kan, tsja, lijkt mij stug. Zo anders is het motorblok nou ook weer niet.
Wel is de A5/B5 norm wat meer gericht op brandstofbesparing (wat weer komt door minder frictie, dus in theorie is dat goed) maar men zegt dat het wat minder bescherming geeft op de lange termijn dan A3/B4. Maar of het op 1 oliebeurtje (15.000km?) kwaad kan dat betwijfel ik persoonlijk, maar ja, dat is ook maar 1 mening.
Ja inderdaad,15000km. Zit nu zelfs aan de 14000km, Just to be sure. Helemaal goed, ga ik de C3 er in wisselen, en de volgende beurt weer de normale A3/B3 variant.. thanks voor de snelle reactie!
Ik doe er al jaren Shell Helix Ultra olie in, is ook geen A5/B5 olie. Dat heb ik toen eens uitgezocht, en het was vooral bedoeld voor de interval van 30.000 km.
Ik wissel elke 15.000 dus geen probleem
Er wordt eenmaal per jaar olie ververst, inclusief het oliefilter. Dus rond de 10.000 km. Ik rijd niet zo heel veel kilometers. En er gaat sinds de aankoop emperol 5W40 van Kroon in.