Weer een olie vraagje

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.07.2014 - 14:34  ·  #61
Jarenlang sponsor en samenwerkingspartner (geweest) in de auto- en motorsport. Onder andere langdurige samenwerking met Ferrari gehad in de F1.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.07.2014 - 20:35  ·  #62
Agip was een Italiaans merk, Petronas ( maleisie ) de staatsoliemaatschappij van dat land wilde meer vaste voet in andere continenten hebben. en dan koop je gewoon een paar merken...
( Met Agip / ENI heeft men alle ( o.a. eerste afvul ) van Lancia, FIAT, Iveco, Ferrari en wat er nog meer aan hangt...)

Dus kochten ze ook Sunoco op ( USA )
Sunoco kocht Agip weer over en ook de raffinage plants in Italie o.a. Turijn.
De naam Agip verandere in ENI... zo heet dat tegenwoordig in bepaalde markten.
De Turijn faciliteit maakt basis oliien voor boevnstaande ENI en Sunoco, en de blending plant staat in Aartselaar ( BE )
Daar maakt ment o.a. Sunoco maar maakt ook batches voor andere partijen die dat willen ( o,a, Shell ).

Sunoco is trouwens samen met Mobil OEM leverancier aan o.a. Mercedes voor eerste vulling...

Voor MB bakken gebruik ik originele MB olie, en die komt dan weer van bovenstaand..

Moraal van het verhaal , Petronas is een gigant, een top 5 speler in de wereld, en maakt uiteraard zeer goede olie onder verschillende merken op meerdere continenten...
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.07.2014 - 21:09  ·  #63
Mijn garagehouder zei al zoiets. Veel oliemerken maken niet zelf de olie, maar kopen deze in of laten deze maken bij een van de raffinaderijen.
Er blijken maar weinig merken te zijn die zelf olie fabriceren (raffineren vanuit ruwe olie). Agip zou wel zelf fabriceren, waardoor ze wat goedkoper kunnen zijn (minder tussenstations).

Bedankt voor jullie antwoorden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.07.2014 - 21:20  ·  #64
Inmiddels heb ik de S80 afgevuld met de vol synthetische Shell Helix olie van de Action. Ik rij nog geen 20.000 km per jaar en om het halve jaar krijgt het ding (tot nu toe dan) verse olie. Ik geloof het dus allemaal wel ;)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 15.07.2014 - 12:50  ·  #65
Quote door TPR Powerflush

Persoonlijk zou ik meer voor een volsyntheet gaan, dus geen Castrol of Shell, maar een merk die de kluit NIET belazerd.

Ja, maar er staat vol synthetisch op... nou het is het gewoon niet.... het staat er op omdat het mag in NL.
De warenwet is een slap zooitje hier, en dat weten de fabrikanten ook.
Castrol en Shell maken daar dankbaar gebruik van en strooien zand in de ogen.

Je krijgt gewoon een Hydrocrack, en dat is in de basis een minerale olie, die versterkt is met wat synthetisch...
En dat mag gewoon in NL, als er meer dan 5% synthetisch in zit mag het al volsyntheet heten in NL.

NIET dat het slechte olie is hoor, maar je betaalt gewoon veel te veel voor een product dat niet is wat er op staat.

Dus voor mij geen Shell of Castrol.

Een volsyntheet presteert toch beter dan een H.C. ... maar is wel veel duurder om te produceren.

Bewijs? kan je zelf checken, ga naar Castrol.DE of Shell.DE en lees eens goed, het woord synthetisch word daar hoe dan ook vermeden in de teksten.
Gewoon om dat het in DE misleidend is volgens de wetten, en dus niet mag.

Voorbeeld? ja ik kraam geen onzin uit en maak waar wat ik schrijf:

http://www.shell.de/products-s…-5w40.html

Nogmaals synthesetechnologie is iets heel anders dan fully synthetic, en geloof me, het komt uit de zelfde tank, of denk je echt dat ze per land een andere olie maken?


Als de Duitse wetgeving zoveel scherper is, mag ik er dan vanuit gaan dat dit wel een volsyntheet is?

http://shop.oil-center.de/inde…ister.html

Voldoet ook aan de wat recentere VW-normen 507.00, longlife en sterke reiniging en DPF, zie ik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 15.07.2014 - 23:48  ·  #66
Op de shop oil site staat bij de bewuste helix shell olie die in NL verkocht wordt als volsyntheet 'mit synthese technologie' wat je verhaal bevestigt.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 07:29  ·  #67
Dat verhaal klopt ook gewoon, bekendste voorbeeld is waarschijnlijk Castrol. Op zich is het niet zo'n probleem als je olie niet volsynthetisch is als je toch regelmatig wisselt maar bij longlife intervallen kan dat wel een verschil maken.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 08:40  ·  #68
in NL mag je olie als er meer dan 5% synthetisch is bijgemengd gewoon VOLSYNTHEET noemen.
De oliefabrikanten weten dit en doen dit doelbewust.
In o.a. Duitsland doen ze dat niet omdat het strafbaar is.
Vroeger deed men het anders, zelfde verpakking, andere olie, zo heb ik wel eens de zelfde Castrol gezien in verschillende kleuren, de Duitse was groenig van kleur en de NL variant zelfde olie, maar wel NL label was dan geel van kleur )

Niet dat Castrol en Shell slechte olie maken, maar je betaald voor volsyntheet en krijgt het gewoon niet.
Staat bij mij gelijk als lasagna dat 100% rundvlees zou zijn en men stopt er paard in omdat ze meer winst daar uit halen.
Plus het feit dat een volsyntheet veel beter en langer presteert...

Stel nu dat je in een wagen ( waar het 30000 in mag zitten ) die long life er in gooit, ik kan je garanderen dat die olie echt niet meer zo zal presteren als de zelfde olie in volsyntheet ( eventueel van een ander merk )

De olie uberhaubt er 30.000 in laten is al een zeer slecht idee, tenzij je graag hoge reparatiekosten wilt...
Waarom denk je dat ze in de racerij elke race nieuwe olie er in doen dan?
Daar zitten bij mijn weten geen diesels met DPF's in... maar gewoon benzien motoren..

long life olie is men helemaal van terug gekomen, ik zelf ververs om de 10.000 en bij wagens ( b.v. D5 ) neem je een enorm risiko w.b.t. je cylinderkop en lageringen ( en verstoppen van de hydraulische klapstoterkanaaltjes ) als je dat doet.
De eerste ( lease ) eigenaar maakt het niet uit, dat gaat wel goed, maar de ellende komt wel bij de 2e eigenaar naar boven dwarrelen.

Er zijn nu ook veel 2.4 motoren die oliedruk kwijt raken ( lees draadje van Dennis 850 estata ) waar bij men gewoon te lang heeft doorgereden met slechte olie en er vervuiling en degradatie van de o-ringen in het carter ( richting oliekoeler ) plaats vind, en je de oliedruk kwijt bent.
Dit is een direct gevolg van de lange intervallen....

Haal je carterpan er maar eens af en zie wat voor blubber en zwarte nogablokken je onder in je pan hebt zitten ( ook bij benzine motoren ).
Heeft alles te maken met milieu zaken die bepaalde systemen in de motoren vereisen ( oil traps, EGR systemen, afscheiders etc etc )

de moraal van het verhaal, een inwendig schoon motorblok loopt langer, loopt beter, en zuiniger , stoot minder uit, en zorgt dat je minder kosten hebt of krijgt..

Onderhoud betaalt zich terug
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 11:19  ·  #69
Ben het geheel eens met het TPR verhaal... ook ik rij een ex lease V70 dit blok was na 170.000km volledig versmeerd en heb veel uit de kast moeten halen om geen verder schade op te lopen.
Ik gebruik nu Kroon 0W30 in de V70 2.4 Benzine en vervang deze elke 10.000Km of twee keer per jaar. Ben daar erg rigide in geworden.



pijnlijk lesje geleerd.. Koop je een mooie V70 met onderhoud boekjes er bij... ja ja ja... 5.000km na de laatste beurt ziet je filter er zo uit... Volgens de specialisten is de olie en filter de 30K niet meer vervangen geweest.

In de carterpan zat een 2cm laag stroopachtige drap.
Ik ben met deze motor door het oog van de naald gegaan.. het eerste jaar heb ik om de 2000Km olie + filter vervangen... net zo lang tot dat er na genoeg geen drap meer in het filter zat!
We zijn nu 90.000km verder met de auto en alles ziet er nu tip top uit en de olie blijft nu ook mooi schoon, na 10.000km is ze koffie bruin. In het filter vindt ik eigenlijk geen prut meer.

Laat dit een les zijn voor de longterm niet verversers.... :devil:

Suc6 met het lang door rijden ... en de dure olie... het is jammer dat die aanbieding van de Shell olie niet hier in de buurt is anders had ik een kratje gekocht...

grt
Frans...
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 11:39  ·  #70
@Frans, oa Zutphen en Lochem hebben een Action volgens de site dus wat let je?
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 11:46  ·  #71
Quote door R-W

@Frans, oa Zutphen en Lochem hebben een Action volgens de site dus wat let je?


Top ga gelijk kijken... tnx..

groeten...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.07.2014 - 18:35  ·  #72
Quote door TPR Powerflush

de moraal van het verhaal, een inwendig schoon motorblok loopt langer, loopt beter, en zuiniger , stoot minder uit, en zorgt dat je minder kosten hebt of krijgt..

Onderhoud betaalt zich terug


Dat is een waarheid als een koe.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 15.09.2014 - 22:41  ·  #73
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 02.11.2014 - 20:45  ·  #74
Ik leerde van een ex vrachtwagenchauffeur die op dat moment mijn collega onderhoudsmonteur was van het wagenpark van een transportbedrijf de volgende leidraad:
1) als een motor ineens meer olie begint te verbruiken, is zijn olie "op" en moet ie ververst.
2) vul een motor niet elke keer bij tot max. maar kijk waar hij "blijft staan": zijn laatste wagen gooide alles boven 2/3 tussen min. en max. er in een dag uit, maar kon een week doen over 2/3 naar 1/3.. (en de nieuwe chauffeur op zijn wagen blééf maar olie halen en bijvullen :'( )
deze laatste regel staat ook in diverse instructieboekjes te lezen: vul pas bij als het minimum is bereikt, of voordat u een zware rit onderneemt, in bergen of met een zware lading/aanhanger.
we konden sommige wagens ook echt binnenroepen als we de chauffeur vaker per week olie zagen tappen.. dan keken we in de historie (mijn collega wist uit ervaring hoeveel ze ongeveer reden) en belden de chauffeur of de planning op, de km's bleken meestal wel te kloppen

ik heb met mijn Mazda's flink geëxpirimenteerd, van Hema en Gamma, naar Halfords en Valvoline, Kroon en Shell, alle oliën waren op dat moment vele malen beter dan dat Mazda 10 jaar ervoor had voorgeschreven en wat toen misschien de top was? maar bij bijna alle oliemerken klopten bovenstaande leidraden: de voorgeschreven interval was 15000 km, vanaf 12500 begon het oliepeil onder 2/3 te dalen en moest ik gaan bijvullen..
als ik dan olie ververst had, reed de auto weer als een nieuwe, wat ik uitbundig vierde en wat niet uitmaakte, ik reed desondanks zuiniger dan op het laatst met de oude olie.
alleen met dunnere olie, (5W30 Kroon) waarmee ik nog meer brandstof hoopte te sparen
kwam ik bedrogen uit: deze olie was veel duurder in aanschaf, leverde geen rendementswinst op en liep vanaf 10000 km al weg...
de besparing in brandstofverbruik met verse olie was bij mijn laatste 626 de reden om zelfs drie keer per jaar ( elke 10 - 12,5K) te verversen. ik deed en doe dit zelf op de brug in een hobbygarage, en bestel de olie en filters altijd scherp geprijsd online, als je ervoor naar de dealer moet weet ik niet of dit uit kan, maar ik kwam op een besparing (na aftrek van de filters, brughuur en extra olie (hoezo extra, of ik het er nou bij gooi, of in een keer ververs) zomaar op €150 per jaar.. en dat bij een goedkope brandstof!) en tevens nam ik tijdens het uitlopen weer even een kijkje hoe de auto er bij stond..

de eerste vulling door mij in mijn Classic is Total Quartz Energy 9000 5W40 geworden, het peil blijft mooi op 2/3 staan.. zodra het brandstofverbruik significant stijgt, gecombineerd met een toename in olieverbruik, gaat de olie er direct "af": de Volvo verbruikt al meer gas dan de Mazda...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 03.11.2014 - 09:45  ·  #75
Goed punt...
De ene wagen gebruikt natuurlijk meer dan de andere.
Bij de 850 en de S70 serie en ook V en C natuurlijk, werd alle olie boven de 50% tussen min en max meteen opgevreten door de motor, het vullen tot max was eigenlijk zinloos.
Volvo wist dit ook en heeft een andere peilstok voorgeschreven, er zijn oranje en rode peilstokken .....

Het is inderdaad zo dat een bepaalde merkloze olie ) Kruidvat, Gamma etc. wel zal voldoen aan bepaalde standaards zoals b.v. A3-B4 om maar wat te noemen.
De additieven in de olie bepalen de eigenschappen zoals antislijtage, smeerfilmsterkte, olieverbruik, reinigingskracht, etc etc.
Nu komt het...... men denkt altijd dat de olie van 1,50 per liter gelijk zal presteren als de olie die het toenvoudige kost.
Het is heel goed mogelijk dat die goedkope olie aan de bepaalde norm voldoet, de vraag is achter hoe lang..
Dat kan 3000km zijn maar ook 4000km etc, maar natuurlijk nooit 15000km.
Stel jezelf de volgende vrsasg, waarom zal een oliefabrikant de allerduurste en beste additieven in een bepaalde merkloze low budget stoppen?
Dat kan natuurlijk nooit, de additieven bepalen natuurlijk de prestaties en kwaliteit van de olie op kortere en langere termijn.
Dat is meteen ook de reden waarom de beste olieen vaak, zoniet altijd gebaseerd zijn op esterische basisolien.
Die esterische olieen zijn zeer duur, maar geven super prestaties aan de olie, uiteraard tesamen met zeer goede ( en daarom dure ) additieven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0