Om nou weer een olietopic te openen gaat me wat ver, dus ik plemp het hier maar. Is toch al een mooi verzameltopic.
Ik heb gisteren de olie ververst. Voor het verversen met Liqui Moly Pro Line Motorspühlung de motor tien minuten laten draaien (is volgens mij gewoon kerosine met toevoegingen, zo te ruiken), vervolgens olie eruit laten lopen en filter gewisseld. Toen Liqui Moly Motor Protect erin (500ml) (gadverdamme, wat een putlucht. Leek wel visolie. Schijnt molybdeen in te zitten) en afgevuld met Meguin volsyntheet, 5W40.
Ik heb tot op heden nog nooit met extra additieven of motorspoelingen gewerkt, maar ik moet zeggen dat de motor een stuk rustiger loopt, stiller ook en ronder. Geen getik meer. Wat ik ook opvallend vond is dat ik bij deze kou eerder kan overschakelen op gas (bij lagere temperatuur). Minder gehik en gestotter.
Vind het nogal een dure hobby om dit bij elke wissel te gaan doen (bij elkaar toch weer 40 euro aan middeltjes die je in het blok gooit), maar al met al best een aanrader. Aan de andere kant: met de Motor Protect zou de olie weer 50.000 km mee moeten kunnen, zegt de verpakking. Vraag me af of dat waar is, maar mijn normale (verkorte) wisselinterval van 15.000 naar (de normale) 20.000 optrekken kan wellicht geen kwaad.
Ik heb gisteren de olie ververst. Voor het verversen met Liqui Moly Pro Line Motorspühlung de motor tien minuten laten draaien (is volgens mij gewoon kerosine met toevoegingen, zo te ruiken), vervolgens olie eruit laten lopen en filter gewisseld. Toen Liqui Moly Motor Protect erin (500ml) (gadverdamme, wat een putlucht. Leek wel visolie. Schijnt molybdeen in te zitten) en afgevuld met Meguin volsyntheet, 5W40.
Ik heb tot op heden nog nooit met extra additieven of motorspoelingen gewerkt, maar ik moet zeggen dat de motor een stuk rustiger loopt, stiller ook en ronder. Geen getik meer. Wat ik ook opvallend vond is dat ik bij deze kou eerder kan overschakelen op gas (bij lagere temperatuur). Minder gehik en gestotter.
Vind het nogal een dure hobby om dit bij elke wissel te gaan doen (bij elkaar toch weer 40 euro aan middeltjes die je in het blok gooit), maar al met al best een aanrader. Aan de andere kant: met de Motor Protect zou de olie weer 50.000 km mee moeten kunnen, zegt de verpakking. Vraag me af of dat waar is, maar mijn normale (verkorte) wisselinterval van 15.000 naar (de normale) 20.000 optrekken kan wellicht geen kwaad.