Weer een olie vraagje

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 16.12.2014 - 21:46  ·  #76
Om nou weer een olietopic te openen gaat me wat ver, dus ik plemp het hier maar. Is toch al een mooi verzameltopic.

Ik heb gisteren de olie ververst. Voor het verversen met Liqui Moly Pro Line Motorspühlung de motor tien minuten laten draaien (is volgens mij gewoon kerosine met toevoegingen, zo te ruiken), vervolgens olie eruit laten lopen en filter gewisseld. Toen Liqui Moly Motor Protect erin (500ml) (gadverdamme, wat een putlucht. Leek wel visolie. Schijnt molybdeen in te zitten) en afgevuld met Meguin volsyntheet, 5W40.

Ik heb tot op heden nog nooit met extra additieven of motorspoelingen gewerkt, maar ik moet zeggen dat de motor een stuk rustiger loopt, stiller ook en ronder. Geen getik meer. Wat ik ook opvallend vond is dat ik bij deze kou eerder kan overschakelen op gas (bij lagere temperatuur). Minder gehik en gestotter.

Vind het nogal een dure hobby om dit bij elke wissel te gaan doen (bij elkaar toch weer 40 euro aan middeltjes die je in het blok gooit), maar al met al best een aanrader. Aan de andere kant: met de Motor Protect zou de olie weer 50.000 km mee moeten kunnen, zegt de verpakking. Vraag me af of dat waar is, maar mijn normale (verkorte) wisselinterval van 15.000 naar (de normale) 20.000 optrekken kan wellicht geen kwaad.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 24.04.2015 - 22:14  ·  #77
Pfft, wil me binnenkort ook maar wagen aan het verversen van de olie ( vorig jaar juli laten doen). Ik dacht ik lees dit topic even door, om te achterhalen welke ik het best kan nemen.
Ik kan na het lezen van alle posts wel zeggen dat ik het spoor aardig bijster ben :'(
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 24.04.2015 - 22:21  ·  #78
(Heb t vast al eerder gemeld:)
Zou er gewoon shell helix 5w40 van de action à €6/liter in kieperen.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 24.04.2015 - 22:23  ·  #79
Dat heb ik wel staan inderdaad omdat ik dacht dat die olie voor mij correct zou zijn. Door alle verhalen in dit topic was ik echter weer wat gaan twijfelen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 01:18  ·  #80
Quote door Waltersan

(Heb t vast al eerder gemeld:)
Zou er gewoon shell helix 5w40 van de action à €6/liter in kieperen.


Doe ik ook :thumb:
Niet te moeilijk doen :D
René D
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 08:05  ·  #81
Ik moet toegeven dat ik niet alle berichten gelezen heb.
Het verbaast mijn welke risico's men neemt met smeer olie.
Kreten lijkende op olie is olie en lekker goedkoop kom ik tegen.

Hoe vaak ververs je olie tijdens de levensduur?
Koop je een olie die beter is voor een paar euro meer wat kost dat op de totale kosten post van de auto?
Laat olie niet het sluitstuk in je begroting zijn!

Koop gewoon olie waar van bewezen is dat deze goed is.
De hoogste kwaliteit die er is.
Een rating 5 is wel zeker beter dan lager.
Dat is een synthetische olie welke de gehele voorgeschreven levensduur even stabiel is.
lagere en minerale oliën voldoen alleen in het begin aan de standaard en breken eerder af.
Zeker de dunnere oliën worden dan nog dunner wat schade tot gevolg kan hebben.

Als je de fora leest merk je dat de betere Castrol soorten vrijwel nooit problemen geven.
Een motor blijft een gevoelig instrument en er kan altijd wel iets gebeuren als materiaal of bewerking fout.
Zelfs een top olie kan daar niets tegen doen
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 08:20  ·  #82
Daar heb je wel een punt René.
Mijns inziens zijn vooral de additieven bepalend voor de levensduur en het uitstellen van verzuring van de olie.
E.e.a. is ook terug te vinden in het olieverbruik.
Persoonlijk ververs ik de olie tussen de 10.000km á 15.000 km.
Bij voorkeur een volsyntheet en als het even kan, gebaseerd op esters.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 09:25  ·  #83
De belangrijkste componenten in de olie zijn:
De basis ( olie ) van laag naar hoog, mineraal, deelsyntheet ( H.C. ) , volsyntheet, ( PAO), Ester based )
De gebruikte additieven pakketen ( hoe duurder hoe beter deze werken )
De dispersanten en detergenten
Dan hangt alles af van de TBN waarde ( total base number ) dat geeft aan hoe lang de olie het doet zeg maar.

Leuk voorbeeld, Tinq heeft geen eigen raffinage toch? dus ze halen het bij een fabrikant die bekend is, echter ze zijn goedkoper...
Dat kunnen ze omdat bepaalde additieven niet in de brandstof gaan, die er wel in een a merk in worden gedaan, en mogelijk nog duurdere additieven ook, denk aan reinigings additieven en zo.
Dus... je betaalt minder, omdat je uiteindelijk een minder product krijgt, ja hij zal er zeker op lopen,.....
Nu is dat bij brandstof wel iets mistiger omdat men geen specs vrijgeeft, behalve het NEN standaardnummer waar de brandstof aan moet voldoen.
Dus,,,, vul de rest zelf maar in voor het olie verhaal. ook op de goedkoopste troep zal hij draaien, ....
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 14:22  ·  #84
Quote door René D


Koop gewoon olie waar van bewezen is dat deze goed is.
De hoogste kwaliteit die er is.
Een rating 5 is wel zeker beter dan lager.
Dat is een synthetische olie welke de gehele voorgeschreven levensduur even stabiel is.
lagere en minerale oliën voldoen alleen in het begin aan de standaard en breken eerder af.




Waarop is dit gebaseerd ? Kun je dit onderbouwen ?
Waarom is het duurste het beste ?

Als ik een auto heb van 5 of 10 jaar oud... Olie is in die jaren 'beter' geworden.
De olie van 5 of 10 jaar geleden heeft lagere specificatie's en is dus 'slechter'.

Moet ik dan nu is mijn auto de beste olie van dit moment gooien ?
Of is de goedkopere olie die prima aan de gevraagde specificaties voldoet niet net zo goed voor mijn auto ?
Is het niet gewoon dure overkill de olie die nu 'het best' is erin te gooien ?

Ik pak niet de naar huidige maatstaven beste olie, maar neem olie waarvan de fabrikant
zegt dat hij geschikt is.
Mijn auto is 13 jaar oud, heeft 220.000 op de teller en ik rij minimaal 35 km maar veelal 215 km aan 1 stuk, rond de 7.500 per maand.
Er gaat 'goedkope' olie in en die word iedere +/- 10.000 gewisseld.

Ik wil wel eens zien dat iemand mij bewijst dat als ik de duurste olie erin gooi ik dan beter voor mijn auto zorg.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 14:37  ·  #85
Quote door TPR Powerflush

De belangrijkste componenten in de olie zijn:
De basis ( olie ) van laag naar hoog, mineraal, deelsyntheet ( H.C. ) , volsyntheet, ( PAO), Ester based )
De gebruikte additieven pakketen ( hoe duurder hoe beter deze werken )
De dispersanten en detergenten
Dan hangt alles af van de TBN waarde ( total base number ) dat geeft aan hoe lang de olie het doet zeg maar.

Leuk voorbeeld, Tinq heeft geen eigen raffinage toch? dus ze halen het bij een fabrikant die bekend is, echter ze zijn goedkoper...
Dat kunnen ze omdat bepaalde additieven niet in de brandstof gaan, die er wel in een a merk in worden gedaan, en mogelijk nog duurdere additieven ook, denk aan reinigings additieven en zo.
Dus... je betaalt minder, omdat je uiteindelijk een minder product krijgt, ja hij zal er zeker op lopen,.....
Nu is dat bij brandstof wel iets mistiger omdat men geen specs vrijgeeft, behalve het NEN standaardnummer waar de brandstof aan moet voldoen.
Dus,,,, vul de rest zelf maar in voor het olie verhaal. ook op de goedkoopste troep zal hij draaien, ....


Dus als ik een goedkoop pakket duur verkoop werkt ie beter ??

En koopt Tinq niet vooral 'overloop' partijen van de grote merken, patijen gewoon met specificaties van die grote merken ?

Eeuwig durende discussie die ik op 'een ander forum' al jaren zie lopen, waar ook mensen die daadwerkelijk in laboratoria werken met olie er een mening over hebben.
Bij elkaar inmiddels zo'n 10.000 reply's lang over 8 jaar ;)
[small]( we sluiten daar topic's bij 2500 reply's en openen een vervolgdeel )[/small]
http://www.motor-forum.nl/foru…lie-1.html
http://www.motor-forum.nl/foru…ory-1.html
http://www.motor-forum.nl/foru…te-vo.html
http://www.motor-forum.nl/foru…ION-1.html
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 15:17  ·  #86
Ik heb de kleur van mn olie eens bijgehouden. Meguin 5w40 volsyntheet, een van de toppers. Dit was zelfs met liqui moly toevoeging:

0 km: lichtgeel, doorzichtig
5000 km: lichtgeel, doorzichtig
10.000 km: goudgeel, doorzichtig
15.000 km: bruingeel, doorzichtig
20.000 km: koffiebruin/lichtzwart, troebel

Mijn indruk is dat deze olie het best gewisseld kan worden rond de 15.000 km. Vanaf daar gaat het ineens heel rap omlaag.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 16:33  ·  #87
Quote door grrroovedude

Ik heb de kleur van mn olie eens bijgehouden. Meguin 5w40 volsyntheet, een van de toppers. Dit was zelfs met liqui moly toevoeging:

0 km: lichtgeel, doorzichtig
5000 km: lichtgeel, doorzichtig
10.000 km: goudgeel, doorzichtig
15.000 km: bruingeel, doorzichtig
20.000 km: koffiebruin/lichtzwart, troebel

Mijn indruk is dat deze olie het best gewisseld kan worden rond de 15.000 km. Vanaf daar gaat het ineens heel rap omlaag.


Enige probleem bij dit zo eensmalig bijhouden... is dat zeker een volsyntheet / de ene olie vergeleken bij de andere...beter is staat is aanslag op te lossen/ in zich op te nemen dan de andere.
Als een bepaalde olie een tijdje gebruikt is en daarna een olie gebruikt gaat worden die aanslag beter oplost dan kan het zo zijn dat die 'betere' olie sneller vervuild lijkt omdat hij de aanwezige aanslag oplost en opneemt. Erg moeilijk om daar zo na 1 wisseling op af te gaan.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 17:09  ·  #88
Klopt, maar ik stop niet met b8jhouden ☺
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 17:46  ·  #89
Ik kan me voorstellen als je een auto koopt om er 2 jaar in te rijden dat het je geen jota boeit welke olie erin gaat.
Uitgaande van normale km per maand.

Maar als je auto je trots is? En je nu al weet dat je hem over 10 jaar nog in puike conditie wil rijden dan kan ik,begrijpen als iemand voor olie uit het topsegment gaat.

Om het even of die beter is of niet..

Het gaat om je gevoel bij de olie
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 19:23  ·  #90
Quote door hermanusb

Ik kan me voorstellen als je een auto koopt om er 2 jaar in te rijden dat het je geen jota boeit welke olie erin gaat.
Uitgaande van normale km per maand.

Maar als je auto je trots is? En je nu al weet dat je hem over 10 jaar nog in puike conditie wil rijden dan kan ik,begrijpen als iemand voor olie uit het topsegment gaat.

Om het even of die beter is of niet..

Het gaat om je gevoel bij de olie


moet ik dit nu lezen als : "het maakt geen bal uit welke olie je erin gooit?" en over wat voor "gevoel" praat je dan?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0