Weer een olie vraagje

 
 
 
 
 
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 25.04.2015 - 21:01  ·  #91
Quote door hermanusb

Ik kan me voorstellen als je een auto koopt om er 2 jaar in te rijden dat het je geen jota boeit welke olie erin gaat.
Uitgaande van normale km per maand.

Maar als je auto je trots is? En je nu al weet dat je hem over 10 jaar nog in puike conditie wil rijden dan kan ik,begrijpen als iemand voor olie uit het topsegment gaat.

Om het even of die beter is of niet..

Het gaat om je gevoel bij de olie


Hoezo kan je niet trots zijn op een auto waar je minder als 10 jaar in rijdt ??

Ik kan het prima begrijpen dat iemand er de best mogelijke olie in gooit !
Prima, absoluut als diegene zich daar beter bij voelt, vooral doen !

Ik vraag me alleen af waardoor dat 'gevoel bij de olie' dan ontstaat. Is dat alleen om de teksten op de verpakking enz of is er ook een bewezen/wetenschappelijk te onderbouwen reden die dat gevoel geeft ?
Nahja, eigenlijk een stomme vraag, daar heet het ook 'gevoel' voor ;)
Etzilla
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Duivendrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 14:06  ·  #92
dus in mijn "oude" V70 uit 1999 liever geen Castrol 0w30 A5?
De handleiding van toen zegt A2 en A3 voor turbo's....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 16:34  ·  #93
Bij een zeer recente wagen is het al af te raden om een 0w er in te doen.
jouw 99 model kan goed uit de voeten met een goede 10w40.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 19:21  ·  #94
Quote door TPR Powerflush

Bij een zeer recente wagen is het al af te raden om een 0w er in te doen.
jouw 99 model kan goed uit de voeten met een goede 10w40.


Bij een zeer recente wagen is het al af te raden om een 0w er in te doen.....De mijne is modeljaar 2011.
Af te raden 0W30 in te doen? Volvo schrijft het voor. Deze zijn toch niet helemaal van gisteren?
Nagenoeg alle A5 olie voor de nieuwe V70 2.5T is de 0W30.
Waarom af te raden dan?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 19:23  ·  #95
Ook Ardeca heeft voor A5 olie alleen de 0W/30.
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 42
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 20:18  ·  #96
Gisteren op aanraden van Raymond van TPR de Ardeca 5W40 pure sports in mijn V70 2.5T GT van 2005 gegooid bij het olie verversen en het lijkt alsof ze er rustiger op draait dan op de 0W30 die de dealer erin had gegoten vorig jaar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 20:19  ·  #97
Vergeet niet dat er twee verschillende soorten olie advies zijn:
1. Welke olie heb ik nodig om zo lang mogelijk met mijn blok te doen?
2. Welke olie heb ik nodig om binnen de milieu eisen en uitstoot eisen te blijven?
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 42
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 20:24  ·  #98
En daarom heb ik voor optie 1 gekozen. Mijn 2.5T is toch al geen milieutechnisch wondertje, dus durf ik gerust een wat meer milieubelastende olie te kiezen. :D
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 20:48  ·  #99
Ik ben het helemaal met jullie eens. Met welke olie gaat mijn blok het langst mee!!
Ardeca heeft die super olie met speciale doping dubbel ...Ben vergeten hoe het heet.
Maar dat is geen A5 olie. Dat is waar ik begin te twijfelen. Ze schrijven A5 voor. Kan ik er dan zomaar wat anders ingooien?
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 42
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 21:02  ·  #100
Quote door yes996

Ardeca heeft die super olie met speciale doping dubbel ...Ben vergeten hoe het heet.


Double esters
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 21:40  ·  #101
Quote door Hksvs

alsof ze er rustiger op draait dan op de 0W30 die de dealer erin had gegoten vorig jaar.


Maar nu de hamvraag, hadden ze er wel 0W30 ingedaan, of was het 5W30 ?
Die van mij werd rumoeriger na de oliewissel bij de dealer.
Blijkt bij navraag dat ze überhaupt geen 0W30 olie meer gebruiken.
Bedenk dan dan de 5W30, welke ze nu gebruiken, een halfsyntheet is.
A5 ?
Interessant voor het milieu.
Mijn ervaring is inmiddels al aardig bijgesteld;
Hoe beter voor het milieu, des te slechter voor je auto.
Heb er ook Ardeca olie inzitten, deze is gebaseerd op esters.
Laat altijd een laagje achter (groot voordeel van ester technologie), zodat je toch nog enige smering hebt bij een koude start.

Even wat leesvoer.....

Op esters gebaseerde olie is niet te vergelijken met conventionele olie en zit wat kwaliteit betreft daar ver boven.
Olie gebaseerd op esters is in tegenstelling tot op PAO gebaseerde olie ‘magnetisch’ en plakt aan metaal, dus elke koude start ook zonder oliedruk is er al smering aanwezig! PAO oliën hechten zich totaal niet aan metaal en bij lange stilstand loopt uiteindelijk alle olie terug het carter in. Daardoor onnodig veel slijtage de eerste paar honderd omwentelingen bij een koude start. Ook kan op ester gebaseerde olie veel hogere temperaturen aan. Denk aan situaties van een beginnend kapot lopen van een drijfstanglager. Daar heb je piekbelastingen en warmte ontwikkeling. Een minerale olie geeft al snel de geest waardoor het lager direct stuk loopt. Bij een synthetische olie blijft de smering wat langer gegarandeerd. Bij een olie op esterbasis heb je de beste olie, dus smering die op dit moment mogelijk is. Ook hebben esters onderling minder wrijving dan POA’s waarop synthetische oliën zijn gebaseerd. Daardoor daalt de olietemperatuur een paar graden.
De druk en afschuif bestendigheid van deze olie is de grootste van alle oliën die er te koop is, daardoor heb dus je hebt de grootste slijtage bescherming die er mogelijk is.
Het aandeel zink en fosfor zijn vrij hoog bij Motul 300V, wat ideaal is voor oude motoren met hoge belastingen aan het kleppenmechanisme.

Ook een leuk detail: speciale toevoegingen die te koop zijn om olie te verbeteren zijn meestal gebaseerd op esters. Een mindere olie is dus te verbeteren door er esters aan toe te voegen. Waarom dan niet meteen een volledig op esters gebaseerde olie? Eenvoudig antwoord: een olie gebaseerd op esters is duurder om te maken dan een synthetische olie gebaseerd op PAO. En voor nieuwe motoren voor gewoon gebruik voldoet gewone half syntheet of volsyntheet goed genoeg en heb je de extra zekerheid van een ester olie niet perse nodig. Dat wordt bij een klassieker met een hogere kilometerstand belangrijker.
Ester olieën zijn ontwikkeld voor de racerij en extreme omstandigheden waarbij de prijs geen rol speelde.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 21:43  ·  #102
Quote door Waltersan

Vergeet niet dat er twee verschillende soorten olie advies zijn:
1. Welke olie heb ik nodig om zo lang mogelijk met mijn blok te doen?
2. Welke olie heb ik nodig om binnen de milieu eisen en uitstoot eisen te blijven?


Dat is er eentje om goed in de gaten te houden!

Bij de Toyota Yaris die hier ook op de oprit staat, gaat er af fabriek 0W20 in. Bij de dealer adviseren ze om er bij de eerste olie wissel 5W30 in te doen. 0W20 dus als de 'inloop olie' om netjes mee door de emissie eisen te komen... Goed begrepen daar bij de dealer.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 17.05.2015 - 21:57  ·  #103
Even wat leesvoer m.b.t. op esters gebaseerde olie, aanvulling.

Een klein beetje meer geld voor heel veel meer zekerheid.
Nu met de vraag naar speciale klassieker oliën blijkt een ester olie een goede keus te zijn. Lange stilstand is geen bezwaar doordat de onderdelen in de motor nooit droog worden, de olie plakt aan de motoronderdelen. Doordat de olie is gebaseerd op esters tast de olie geen keerringen of pakkingen aan wat bij jaren '60 en '70 auto's wel eens het geval is als met andere synthetische olie gereden gaat worden.

Wel even oppassen: net als bij een gewone synthetische olie kun je ester olie niet zomaar gaan gebruiken als de motor al lang op een minerale olie heeft gedraaid zonder eerst de motor goed te spoelen om het vuil uit de motor te halen. Om een motor goed te spoelen zijn er speciale middelen op de markt zoals BG EPR, Forté Engine Flush, etc.
Deze motorreiniger moet voor het verversen worden toegevoegd om vuil in de motor op te lossen en wordt daarna met het aflaten van de oude olie afgevoerd.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 18.05.2015 - 08:02  ·  #104
Exact, 0w oliesoorten is een homologatieolie, leuk om het (in de praktijk bewezen
onterechte ) uitstoot predicaatje te krijgen.
zodra dat binnen is kunnen de spiegels weer uitgeklapt worden, de druk in de banden met 50% verlaagd worden, de software af fabriek overschrijven naar mappings waar de motor wel op loopt, de dynamo weer aansluuten etc.
dus waarom meedoen aan die idiote milieu 0w die veel te dun is , dus slecht voor een motorblok?
De rest is hoe dan ook een farce.
johan1989
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wekerom (bij Ede) / Delwijnen (bij Zaltbommel
Leeftijd: 35
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.11.2015 - 17:53  ·  #105
Wel wel wel...

Ik heb me hier geloof ik een hele tijd terug voorgesteld omdat mijn vader een V70 had gekocht. Nu heeft hij recent een XC70 D5 2005 338dKM gekocht met alles erop en eraan.
Ik ben de aangewezen guide om de machine te gaan onderhouden dus ik heb me ff ingelezen.

Na 18 pagina's overweeg ik dan toch ook die Ardeca en overweeg ik om van mijn sticker-obsessie (0w30 A3/B4) af te stappen.

Om mijn zoektoch ff te beschrijven:
Vida zegt voor de D5244T dat er 0w30 A3/B3/B4 in moet. Op de olievuldop staat 'Volvo recommends Castrol'.
Castrol Edge 0w30, top dus!
Oh, nee, dit is C3 en dus geen A3/B4
Volgens zo'n oilcompare website HEEFT Castrol een 0w30 A3/B4, maar die verkopen ze volgens een klantonvriendelijk mailtje van Castrol alleen aan 'erkende merkgarages die samenwerken met Castrol'.
Ook mijn Duitse olietoko kon deze nadat ze het hadden uitgezocht niet leveren en mailde dat de C3 versie een verbeterde versie van A3/B4 is. Ik vind dat moeilijk te accepteren, maar daar heb ik te weinig verstand van. Google ook niets over te vinden.

Ok, ik noem je verhaal over halfsyntheetcrack door Castrol en Shell geloofwaardig dus je hebt me afgeholpen van mijn nieuwe obsessie: Castrol.
Nu lees ik hier vanalles over Esthertjes en een merk waar ik nog nooit over had gehoord: Ardeca.
Welke olie zal ik er dan eens in gieten.
EEN Ardeca met Esthertjes en een motorflush middeltje vooraf begrijp ik? Hij heeft geen DPF (MY05) dus ik wil bij de A3/B4 blijven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0