Quote door Hksvs
alsof ze er rustiger op draait dan op de 0W30 die de dealer erin had gegoten vorig jaar.
Maar nu de hamvraag, hadden ze er wel 0W30 ingedaan, of was het 5W30 ?
Die van mij werd rumoeriger na de oliewissel bij de dealer.
Blijkt bij navraag dat ze überhaupt geen 0W30 olie meer gebruiken.
Bedenk dan dan de 5W30, welke ze nu gebruiken, een halfsyntheet is.
A5 ?
Interessant voor het milieu.
Mijn ervaring is inmiddels al aardig bijgesteld;
Hoe beter voor het milieu, des te slechter voor je auto.
Heb er ook Ardeca olie inzitten, deze is gebaseerd op esters.
Laat altijd een laagje achter (groot voordeel van ester technologie), zodat je toch nog enige smering hebt bij een koude start.
Even wat leesvoer.....
Op esters gebaseerde olie is niet te vergelijken met conventionele olie en zit wat kwaliteit betreft daar ver boven.
Olie gebaseerd op esters is in tegenstelling tot op PAO gebaseerde olie ‘magnetisch’ en plakt aan metaal, dus elke koude start ook zonder oliedruk is er al smering aanwezig! PAO oliën hechten zich totaal niet aan metaal en bij lange stilstand loopt uiteindelijk alle olie terug het carter in. Daardoor onnodig veel slijtage de eerste paar honderd omwentelingen bij een koude start. Ook kan op ester gebaseerde olie veel hogere temperaturen aan. Denk aan situaties van een beginnend kapot lopen van een drijfstanglager. Daar heb je piekbelastingen en warmte ontwikkeling. Een minerale olie geeft al snel de geest waardoor het lager direct stuk loopt. Bij een synthetische olie blijft de smering wat langer gegarandeerd. Bij een olie op esterbasis heb je de beste olie, dus smering die op dit moment mogelijk is. Ook hebben esters onderling minder wrijving dan POA’s waarop synthetische oliën zijn gebaseerd. Daardoor daalt de olietemperatuur een paar graden.
De druk en afschuif bestendigheid van deze olie is de grootste van alle oliën die er te koop is, daardoor heb dus je hebt de grootste slijtage bescherming die er mogelijk is.
Het aandeel zink en fosfor zijn vrij hoog bij Motul 300V, wat ideaal is voor oude motoren met hoge belastingen aan het kleppenmechanisme.
Ook een leuk detail: speciale toevoegingen die te koop zijn om olie te verbeteren zijn meestal gebaseerd op esters. Een mindere olie is dus te verbeteren door er esters aan toe te voegen. Waarom dan niet meteen een volledig op esters gebaseerde olie? Eenvoudig antwoord: een olie gebaseerd op esters is duurder om te maken dan een synthetische olie gebaseerd op PAO. En voor nieuwe motoren voor gewoon gebruik voldoet gewone half syntheet of volsyntheet goed genoeg en heb je de extra zekerheid van een ester olie niet perse nodig. Dat wordt bij een klassieker met een hogere kilometerstand belangrijker.
Ester olieën zijn ontwikkeld voor de racerij en extreme omstandigheden waarbij de prijs geen rol speelde.