Weer een olie vraagje

 
 
 
 
 
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.11.2015 - 18:47  ·  #106
Quote door johan1989

Welke olie zal ik er dan eens in gieten.
EEN Ardeca met Esthertjes en een motorflush middeltje vooraf begrijp ik? Hij heeft geen DPF (MY05) dus ik wil bij de A3/B4 blijven.


Deze: http://shop.oil-center.de/inde…liter.html.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 11.11.2015 - 21:43  ·  #107
dat bmw recommends castrol en zo is natuurlijk pure reklame. zo worden alle nieuwe vw's in nederland eerst voorzien van conti banden. en heel toevallig is pon ook importeur van conti....... vervolgens kom je bij de garage met je gladde banden en is het " dezelfde maar weer monteren meneer?" kassa!

ik hoorde vandaag van een collega over deze site, had hij goede ervaring mee: http://www.motoroel100.de/
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1937
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.11.2015 - 20:40  ·  #108
Quote door TPR Powerflush

Exact, 0w oliesoorten is een homologatieolie, leuk om het (in de praktijk bewezen
onterechte ) uitstoot predicaatje te krijgen.
zodra dat binnen is kunnen de spiegels weer uitgeklapt worden, de druk in de banden met 50% verlaagd worden, de software af fabriek overschrijven naar mappings waar de motor wel op loopt, de dynamo weer aansluuten etc.
dus waarom meedoen aan die idiote milieu 0w die veel te dun is , dus slecht voor een motorblok?
De rest is hoe dan ook een farce.


Als je er zo over denkt 0W , waarom verkoop je het dan wel ?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.11.2015 - 22:57  ·  #109
Omdat er toch mensen zijn die dat graag willen gebruiken...
Zo heeft MB een ultra dunne ATF die blauw van kleur is, die moet in vele 2012- modellen worden toegepast.
Ook hier heeft de ervaring geleerd dat die niet altijd presteert zoals men in gedachten had.... m.a.w. in Duitsland gebruikt men weer liever de dikkere rode variant....
Ook weer uitstoot, en milieu de grondslag van dit product...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 13.11.2015 - 23:11  ·  #110
Kleine correctie, de 0W30 is A5/B5 en is eigenlijk een Ford classificatie.
Tja, toen was Ford nog de baas over Volvo.

Op mijn D5 uit 05 staat ook 0W30, gewoon een Euro 3 zonder DPF, de verkopende garage had dat er ook in gedaan voor aflevering, ach, dat was wel aardig van ze om dat te doen bij aanschaf.
Het was er wel snel uit hoor, na een weekje 5W40 Ardeca er in, hij loopt daar veel stiller en mooier op.

Tja, alles voor de uitstoot, ze trokken voor de diesels zelfs standkachels ( als motor bijverwarming ) van de plank voor o.a. de Duitse markt om de emissie maar zo laag mogelijk te houden..

Quote door johan1989

Wel wel wel...

Ik heb me hier geloof ik een hele tijd terug voorgesteld omdat mijn vader een V70 had gekocht. Nu heeft hij recent een XC70 D5 2005 338dKM gekocht met alles erop en eraan.
Ik ben de aangewezen guide om de machine te gaan onderhouden dus ik heb me ff ingelezen.

Na 18 pagina's overweeg ik dan toch ook die Ardeca en overweeg ik om van mijn sticker-obsessie (0w30 A3/B4) af te stappen.

Om mijn zoektoch ff te beschrijven:
Vida zegt voor de D5244T dat er 0w30 A3/B3/B4 in moet. Op de olievuldop staat 'Volvo recommends Castrol'.
Castrol Edge 0w30, top dus!
Oh, nee, dit is C3 en dus geen A3/B4
Volgens zo'n oilcompare website HEEFT Castrol een 0w30 A3/B4, maar die verkopen ze volgens een klantonvriendelijk mailtje van Castrol alleen aan 'erkende merkgarages die samenwerken met Castrol'.
Ook mijn Duitse olietoko kon deze nadat ze het hadden uitgezocht niet leveren en mailde dat de C3 versie een verbeterde versie van A3/B4 is. Ik vind dat moeilijk te accepteren, maar daar heb ik te weinig verstand van. Google ook niets over te vinden.

Ok, ik noem je verhaal over halfsyntheetcrack door Castrol en Shell geloofwaardig dus je hebt me afgeholpen van mijn nieuwe obsessie: Castrol.
Nu lees ik hier vanalles over Esthertjes en een merk waar ik nog nooit over had gehoord: Ardeca.
Welke olie zal ik er dan eens in gieten.
EEN Ardeca met Esthertjes en een motorflush middeltje vooraf begrijp ik? Hij heeft geen DPF (MY05) dus ik wil bij de A3/B4 blijven.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 14.11.2015 - 15:20  ·  #111
Zo nu nog maar een vraag over olie, ik rij op LPG wat is dan de gangbare interval. Wat mij opvalt is dat bij de Castol 5W/30 ik regelmatig wat bij moet gooien. word dit ook minder als ik naar 5W/40 ga, iemand ervaring.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 14.11.2015 - 17:20  ·  #112
grote kans dat dat iets omlaag gaat, de 5 cilinder hoort overigens ook 5w-40 in, en gangbaar interval is ongeacht wat het boekje zegt 15.000km en minstens 1 maal per jaar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 14.11.2015 - 20:45  ·  #113
Ik had de eerste keer 5w30 (eurol), en redelijk veel verbruik, 1liter op 3-4000, werd met 5w40 (shell helix hx7 of zoiets) aanzienlijk minder, 1 liter op 6000 ongeveer.
Heb net 1000 km terug ardeca 5w40 er in gedaan, en het is nog te vroeg om echt iets over te kunnen zeggen, maar het verbruik lijkt nog verder gedaald te zijn.
Het is een oud turboblok dus verbruik zal er altijd zijn.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 56
Berichten: 181
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 21.11.2015 - 21:09  ·  #114
Na veel te hebben gelezen over olie op deze topic gisteren de olie vervangen. Ben voor de Meguin megol 5W-40 Super Leichtlauf vollsynthetisch gegaan( sorry Raymond volgende keer misschien het spul met Ester als dit niet bevalt). Wat mij opvalt is dat de motor stiller is. Olie verbruik ben ik benieuwd na. Ondanks dat ik nu op LPG rij is de olie aardig bruin gekleurd, maar dat zal wel de aanslag zijn die nog in het blok zit. Volgende klus zag ik ook al, carterontluchting slang/buis losgescheurd achter spruitstuk :'( lijkt me een aardig klusje. Inlaatspruitstuk moet er denk ik af.

Groet René
johan1989
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wekerom (bij Ede) / Delwijnen (bij Zaltbommel
Leeftijd: 35
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 23.11.2015 - 21:15  ·  #115
Quote door Bigdog

Wel even oppassen: net als bij een gewone synthetische olie kun je ester olie niet zomaar gaan gebruiken als de motor al lang op een minerale olie heeft gedraaid zonder eerst de motor goed te spoelen om het vuil uit de motor te halen.


Maat van me zegt, als er niets met het blok aan de hand is, geen flush middelen gebruiken. Dan kun je ook dingen weghalen die juist een bescherming zijn geworden voor je blok. Zoals een koolaanslag boven de zuigerveren. Zijn advies is, na 4 a 5000km weer een oliewissel doen.

Waarom moet volgens jou eerst een flush plaatsvinden bij overschakelen op volsystheet?

(ik sta tussen twee vuren en wil gebaseerd iets kiezen :) )
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 23.11.2015 - 21:59  ·  #116
De ester olie heeft de eigenschap zich te hechten aan de delen in het blok, zodat je ook zonder oliedruk al een smerende funcie hebt.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de nokkenas.
Met een minerale olie is deze smerende werking duidelijk minder en geeft dus meer slijtage.
Zitten er geen resten minerale olie meer, dan kan de ester olie zich veel beter hechten en heb je dus minder slijtage bij bijvoorbeeld een koude start.

Koolaanslag boven de zuigerveren....
Aanslag rond zuigerveren en kleppen moet je eigenlijk niet willen, tenzij deze slijtage vertonen.
Haal je deze weg met bijvoorbeeld een air intake, dan zul je merken dat de compressie begint te stijgen.
Dit betekent een merkbare betere werking van je blok.
Het verbruik zal enigzins dalen, zo ook eventueel olieverbruik en bovendien zal de motor een rustigere loop krijgen.
Lees het topic m.b.t. de air intake maar eens door, dan kun je ook zien hoe zich dit naar de praktijk vertaald.
Is je motor en inlaat schoon (, wat zelden voorkomt), dan zul je weinig merken.
Echter, uit de praktijk blijkt dat dit nog een behoorlijke invloed kan hebben, positief gezien.
johan1989
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wekerom (bij Ede) / Delwijnen (bij Zaltbommel
Leeftijd: 35
Berichten: 16
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 23.11.2015 - 23:38  ·  #117
Quote door Bigdog

Zitten er geen resten minerale olie meer, dan kan de ester olie zich veel beter hechten en heb je dus minder slijtage bij bijvoorbeeld een koude start.

Dus het enige nadeel van het achterwege laten van een flush is dat de esters zich de eerste keer minder hechten. Na 5k weer wisselen is dus ook prima.

Quote door Bigdog

Aanslag rond zuigerveren en kleppen moet je eigenlijk niet willen, tenzij deze slijtage vertonen.

Gechipte D5, met 3.5ton op de klok. Helemaal nieuw zullen de zuigerveren dus niet meer zijn..
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 24.11.2015 - 10:55  ·  #118
Oude (smeer) lagen verwijnen maar deels, ook na herhaaldelijk wisselen.
In dat geval kun je er net zo goed weer een minerale olie in doen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 24.11.2015 - 12:22  ·  #119
Ik mik er een halve liter atf in de eerste keer, half uurtje stationair en de boel aftappen.

Ester olie erin, filtertje erop en 2000-3000km rijden maar. Dan nogmaals verse ester olie en oliefilter, dan heb je gegarandeerd een fris schoon blok met 100% de juiste olie. Iedere wagen welke ik kocht, of er nu 100.000 of 400.000 op stond reed vele malen beter hierna, stiller starten, en blijft langer goed presteren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 29.11.2015 - 15:12  ·  #120
Na 1500 km rijden met ardeca PS 5W40 ziet het nog mooi bruin uit, zie foto. En het peil is ongeveer een halve X gezakt. Misschien is dit geneuzel achter de komma, als de auto iets scheef staat zal het nivo misschien iets anders zijn (/lijken). Dus het werkelijke verbruik zal tussen een halve X en verwaarloosbaar zijn.
Maar al met al ziet het bemoedigend uit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0