Kleine correctie, de 0W30 is A5/B5 en is eigenlijk een Ford classificatie.
Tja, toen was Ford nog de baas over Volvo.
Op mijn D5 uit 05 staat ook 0W30, gewoon een Euro 3 zonder DPF, de verkopende garage had dat er ook in gedaan voor aflevering, ach, dat was wel aardig van ze om dat te doen bij aanschaf.
Het was er wel snel uit hoor, na een weekje 5W40 Ardeca er in, hij loopt daar veel stiller en mooier op.
Tja, alles voor de uitstoot, ze trokken voor de diesels zelfs standkachels ( als motor bijverwarming ) van de plank voor o.a. de Duitse markt om de emissie maar zo laag mogelijk te houden..
Quote door johan1989
Wel wel wel...
Ik heb me hier geloof ik een hele tijd terug voorgesteld omdat mijn vader een V70 had gekocht. Nu heeft hij recent een XC70 D5 2005 338dKM gekocht met alles erop en eraan.
Ik ben de aangewezen guide om de machine te gaan onderhouden dus ik heb me ff ingelezen.
Na 18 pagina's overweeg ik dan toch ook die Ardeca en overweeg ik om van mijn sticker-obsessie (0w30 A3/B4) af te stappen.
Om mijn zoektoch ff te beschrijven:
Vida zegt voor de D5244T dat er 0w30 A3/B3/B4 in moet. Op de olievuldop staat 'Volvo recommends Castrol'.
Castrol Edge 0w30, top dus!
Oh, nee, dit is C3 en dus geen A3/B4
Volgens zo'n oilcompare website HEEFT Castrol een 0w30 A3/B4, maar die verkopen ze volgens een klantonvriendelijk mailtje van Castrol alleen aan 'erkende merkgarages die samenwerken met Castrol'.
Ook mijn Duitse olietoko kon deze nadat ze het hadden uitgezocht niet leveren en mailde dat de C3 versie een verbeterde versie van A3/B4 is. Ik vind dat moeilijk te accepteren, maar daar heb ik te weinig verstand van. Google ook niets over te vinden.
Ok, ik noem je verhaal over halfsyntheetcrack door Castrol en Shell geloofwaardig dus je hebt me afgeholpen van mijn nieuwe obsessie: Castrol.
Nu lees ik hier vanalles over Esthertjes en een merk waar ik nog nooit over had gehoord: Ardeca.
Welke olie zal ik er dan eens in gieten.
EEN Ardeca met Esthertjes en een motorflush middeltje vooraf begrijp ik? Hij heeft geen DPF (MY05) dus ik wil bij de A3/B4 blijven.