Wegvallende stuurbekrachtiging

Pomp, stuurhuis, flush nodig of iets anders ???

ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Wegvallende stuurbekrachtiging

· 
Posted: 10.07.2014 - 18:18  ·  #1
Al een hele tijd heb ik bij het parkeren op krappe plaatsen, waarbij ik enkele keren moet steken om de wagen recht in het vak te krijgen, last van dat de stuurbekrachtiging even weg valt.
De bekrachtiging werkt perfect, maar als ik het stuur dan snel van de ene uiterste kant naar de andere kant wil draaien merk ik dat er 1 à 2 seconden geen bekrachtiging is. Daarna werkt de bekrachtiging weer goed mee maar moet ik nogmaals draaien dan wederom het zelfde. Dit euvel is me steeds meer gaan opvallen en het lijkt erop dat dit nu vaker voor komt. Misschien lijkt dat wel zo omdat ik er nu op ben gaan letten.
Ik heb al in het tankje van de vloeistof gekeken of het pijpje is afgebroken maar dat is niet het geval. Ook de vloeistof staat boven het minimum, wel komt er een minimale hoeveelheid langs het dopje. Als ik dit wegpoets zie ik na een week of 2 dat er weer wat vloeistof op het tankje zit, maar dat is zo weinig dat dit niet nat is.
Nu heb ik e.e.a. gelezen over defecte stuurhuizen, maar wat ik hierover lees is dat je dit vooral merkt in (lange) bochten door een "tegensturend" gevoel. En van dit laatste heb ik nog niets gemerkt. Ik heb ook gelezen dat er 2 types bekrachtiging zijn, één met extra bekrachtiging bij parkeren en één zonder maar ik weet niet welk type er op mijn wagen zit.

Zijn er andere leden die dit herkennen en is het een eigenschap is van de V70N.
Zo niet, zijn er mensen die een idee hebben waar dit aan kan liggen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Wegvallende stuurbekrachtiging

· 
Posted: 10.07.2014 - 18:29  ·  #2
In het stuurhuis zitten een aantal klepjes die de olie de juiste kant sturen. Het lijkt alsof deze niet goed werken. Weet niet of een flush helpt, anders wordt een nieuw stuurhuis.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 10.07.2014 - 21:27  ·  #3
Zelfde verhaal hier bij parkeren, maar heb er in mindere mate ook last van bij snel sturen op bijvoorbeeld de Ring: de stuurbekrachtiging lijkt het allemaal niet meer bij te kunnen benen.

Heb de olie en het reservoir vervangen, de olie is keurig schoon van kleur. Daar ligt het bij mij dus niet aan. Maar vergis je niet wat een krachten er met parkeren op dat stuurhuis werken: banden van 225 breed praktisch stilstaand snel van links naar rechts en direct erachteraan weer terug bewegen vraagt heel wat. Ik maak me er niet druk om.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 10.07.2014 - 22:52  ·  #4
Otto,

Jij benoemt het heel goed: de stuurbekrachtiging lijkt het allemaal niet meer bij te kunnen benen.

Dat van die brede banden klopt inderdaad. Soms hoor je bij stilstand de banden "kermen" bij het draaien aan het stuur. Probeer dat te voorkomen maar soms kun je niet anders.

Op het andere forum had ik gelezen dat er meerdere Volvo bezitters zijn die doorrijden met een defect stuurhuis. Kapot stuurhuis schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de V70, S60 en S80. Reparatie kost je al snel meer dan € 1.000,00 (nieuwe stuurhuis en 4 a 6 uur arbeid).
Met het probleem dat ik nu ervaar kan ik leven zolang het niet erger wordt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 10.07.2014 - 22:57  ·  #5
Dit is overigens geen bijzonder verschijnsel, maar komt vaker voor bij hydraulisch bekrachtigde auto's, je leest 't ook geregeld in reviews van nieuwe auto's (hoewel er steeds vaker elektronische bekrachtiging wordt toegepast) Bij inparkeren heeft ook de 306 er last van, de Mercedes Sprinter op de zaak heeft er ook een handje van, en die is helemaal indirect gestuurd. M.a.w. ik ga geen stuurhuizen vervangen :D
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.07.2014 - 10:00  ·  #6
het punt is dat de moter, en dus ook de stuurbekrachtigingspomp, bij het in/uitparkeren vrij weinig toeren maakt. M.a.w. de druk voor de bekrachtiging is niet optimaal. Wat ook nog een oorzaak kan zijn is een versleten, slippende multiriem. Ook dan wordt de pomp niet optimaal aangedreven. Lage toeren + maximale stuurinslag + versleten multiriem = slippend mutiriem = minder bekrachtiging.

Selected quotes for multi-quoting:   0