Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 
 
 
 
 
LionpitV60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede, Overijssel
Leeftijd: 50
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 04.08.2022 - 16:33  ·  #1
Dag Volvo vrienden.

Ik heb een vraag waarop iemand van jullie mogelijk wel een verhelderend antwoord op heeft.
Afgelopen week kreeg mijn vrouw onze V60 D3 2011 (5-cilinder) niet meer gestart.
Motor bokte en sloeg niet aan. ANWB heeft vastgesteld dat de brandstofdruk fluctueerde van 70 tot 110 bar en blijkbaar heeft dat blok min 250bar brandstof druk nodig om te starten.
Auto op advies van een goede vriend afgesleept naar een voor mij vreemde garage omdat de garage waar de auto in onderhoud is rammetje vol zat en het alternatief wat ik zelf had dicht zat ivm vakantie.

Nu is de diagnose van de garage dat de brandstofpomp defect is. Nieuwe pomp kost 275 euro ex de BTW. plus een bak uren want vervangen van de pomp in de tank is lastig.
Ik heb twee vragen:
1. Hoeveel brandstof pompen zitten in die auto? Ik mij namelijk haast niet voorstellen dat de pomp in de tank die druk levert van 250 bar.
2. Als er meerdere pompen in die auto zitten, hoe kunnen we dan uitsluiten welke van die pompen het euvel is?

Mochten jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik dat graag.
Dank alvast voor jullie adviezen!
Groet,
Stefan
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 04.08.2022 - 16:49  ·  #2
Wanneer is je dieselfilter voor het laatst vervangen? Dit hoeft maar eens in de 60.000km ofzo dus dit wordt wel eens over het hoofd gezien, het is al eens vaker voorgekomen hier op het forum dat na een nieuw filter de boel weer werkte. Bij een diesel kan er ook nog zooi in de tank groeien (dieselalg) als je auto veel stil staat en te maken heeft met veel temperatuurswisseling (waardoor condensatie van water in de tank kan ontstaan, wat water geeft waarin bacteriën kunnen groeien).
De opvoerpomp is (iig bij de voorgaande generatie) bereikbaar via een gat onder de achterbank, dus de tank hoeft er niet helemaal onderuit normaalgesproken.

Ik neem aan dat er een vida (volvo software) procedure is die voorschrijft hoe je dit test en in welke volgorde (incl uitlezen van waarden), wellicht kan iemand die hier posten, maar als ik bovenstaande zo lees is het wellicht ook je tijd waard om een volvo specialist te gaan, bijv. MMTS in Oldenzaal, dat is niet ver van Enschede, maar dan moet je auto wel rijden natuurlijk (of je moet je laten brengen, als dat bij je ANWB abo is inbegrepen).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 04.08.2022 - 17:13  ·  #3
Volgens mij levert de pomp geen 250 bar maar doet de hogedrukpomp dat. Die zit op het motorblok daar zit ook nog een sensor voor de brandstofdruk, die zou in principe ook nog roet in het eten kunnen gooien. Kortom meten is weten.
LionpitV60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede, Overijssel
Leeftijd: 50
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 08:21  ·  #4
@ravado en boldo, dank voor jullie reactie.
Een paar tikken op de tank maakte dat de auto weer startte.
Probleem is ogenschijnlijk verholpen, dus vermoedelijk zat het euvel wel in de opvoer/aanvoer pomp.
Maar om hier nou mee door te rijden voelt ook niet goed...
Weet iemand of zoiets te reviseren is? Ik vraag mij af wat wijsheid is. Of een tweedehands erin of een nieuwe?
En weet iemand wat er gebeurt als de opvoerpomp tijdens het rijden geen brandstof meer aanlevert?
In dit geval stond de auto geparkeerd en konden we deze niet meer starten, maar wat gebeurt er als die pomp tijdens het rijden de brandstof niet meer aanlevert bij de hogedrukpomp?

Iemand enig idee?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 08:36  ·  #5
Aangezien hij nu rijdt, zou ik zeker naar MMTS gaan.
Wellicht dat iemand het hier weet, maar MMTS kan je vast verder helpen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 10:08  ·  #6
Als er geen brandstof komt, slaat hij af, zo simpel is het. Als hij te weinig brandstof krijgt, maar niet niks, zal hij gaan bokken/onregelmatig lopen, dat voel je echt heel goed. Ik heb een klassieker gehad met vuil in de tank, die had eens in de zoveel tijd een verstopt dieselfilter (zaten 3 filters tussen tank en pomp) en ik kreeg altijd heuvelop problemen (logisch ook, dan zuig je het meeste brandstof aan, en heuvelop), de motor begon dan te stotteren alsof hij zich verslikte, en je voelde veel minder vermogen. Dat was een klassieker die geen common rail diesel had natuurlijk, dus ik zou denken dat de moderne motor ofwel afslaat, ofwel op het beste geval in noodloop gaat, maar echt te weinig of geen diesel is gewoon afslaan.
Er zijn niet zo heel veel dieselaars op dit forum, MMTS kan je wel adviseren, maar ik heb dit niet vaak gelezen dus ik zou denken dat je best een tweedehands pomp zou kunnen plaatsen.
Evt binnendoor rijden / een route kiezen waar je veilig de auto kan stoppen als er iets mis gaat.
Je moet wel eerst een goede diagnose (laten) stellen want het zou bijv. ook nog mis kunnen zijn met de stroom die de pomp krijgt waardoor hij niet goed draait. Onlogisch wellicht, maar je weet nooit. Een ervaren monteur zal wel een logisch stappenplan hebben.
gdog1986
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 38
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 14:02  ·  #7
Recent heb ik mijn brandstofpomp ook laten vervangen, er zat een scheur in de deksel, als dat ding kuren vertoont wil je daar eigenlijk geen shortcuts mee nemen. Heb besloten origineel Volvo erin te zetten. is zonde geld, maar als ie daarmee weer een flinke toer kan rijden t geld wel waard. (was hoog in de 388dkm).

Edit: te weinig brandstof kan mogelijk ook een vol filter zijn?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2473
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 14:57  ·  #8
We hebben het hier over een diesel waarbij een verstopt filter de oorzaak kan zijn, maar ik heb dit gehad de benzine 850.
Ook die wilde niet meer starten. Een paar klappen op de brandstofpomp verhielp het probleem en starte de auto waarna direct doorgereden naar de garage, circa 30 kilometer verder. Daar aangekomen een paar keer het contact af en weer starten maar na de 3e pogingen hetzelfde probleem dat de motor niet meer aansloeg. Na montage van een nieuwe brandstofpomp is het nooit meer terug gekeerd.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 26
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 12.08.2022 - 19:04  ·  #9
Ik zou hem zeker wel vervangen en het liefste voor een nieuwe. Deze voed je hogedrukpomp van brandstof waarbij de brandstof ook gelijk een smerende functie heeft voor de hogedrukpomp. Als deze lange tijd geen brandstof krijgt gaat deze dus overmatig hard slijten. Omdat een hogedrukpomp vaak erg prijzig is zou ik hier niet te veel risico willen nemen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Te weinig brandstofdruk - vermoeden defecte brandstofpomp in tank

 · 
Posted: 14.08.2022 - 05:48  ·  #10
Meten is weten!

Alhoewel het alle schijn heeft dat je opvoerpomp aan het overlijden is moet je zeker het dieselfilter niet vergeten!
Uit ervaring, als die dicht zit laat de auto je gewoon staan! Ze zijn er dan toch mee bezig en zoveel extra werk is het ook niet. Maar een verstopt dieselfilter is schreeuwen dat de motor afslaat en dan wordt het afslepen....

Zelf gehad met de D5, starten, lopen, afslaan => slepen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0