Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 21.06.2015 - 21:10  ·  #16
Ok,
Veel mensen laten zich graag belazeren en rekenen zichzelf rijk.
Er zijn nogal wat laten we zeggen minder nette partijen die de volle mep rekenen voor een revisie, en da bak alleen een oplapbeurt geven... dan houdt hij het wel iets van 30.000 km uit.
Die geven je dan 6 mnd garantie of 20.000 km, en ja, daar trappen mensen gewoon in.
Een goede revisie doet men als men onbeperkte garantie geeft, en anderhalf jaar garantie.
Nu wil een Volvo bak nog wel eens een koppeling scheuren, dan moeten er echt alle delen van de koppelingen worden vervangen, dus als de stalen en frictieplaten vervangen zijn, dan kan er een inlooptraject nodig zijn omdat een en ander in moet lopen om zich beter te zetten.
De bak zal dan na verloop van tijd beter schakelen, je moet dus wat geduld hebben.
Is er ook een tuning in het spel?
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 21.06.2015 - 21:38  ·  #17
Okay dank voor de uitleg! Begrijp ik jou goed dan zijn de door mij genoemde klachten in deze inloopfase normaal?
De auto is overigens niet getuned.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 21.06.2015 - 22:56  ·  #18
Kijk het gewoon een paar mnd aan hoe het verloopt.
de bak zal de 6e trap zelf inschakelen n.a.v. de gemeten slip...
ook daar os het inleren...
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 30.06.2015 - 20:41  ·  #19
Er is nieuws. Af en toe kreeg ik de melding "anti skid regeling tijdelijk uit". Zo ook vanmorgen. Maar even later viel ook de cruise control weg en ging de automaat in storing (liggend streepje en alleen rijden in de 3 mogelijk). Heb het revisiebedrijf gebeld en ik kon direct terecht. Bij aankomst stond al een leenauto klaar. Ze hebben een specialist erbij gehaald en nu blijkt dat de TCU stuk is. (Automaat computer?) Dat is een duur ding ca 1350 euro nieuw. Het revisiebedrijf probeert een goede 2e hands te verkrijgen.
Hopelijk zijn hiermee de genoemde klachten verklaard en na vervanging de problemen opgelost...
Marc O.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 55
Berichten: 171
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 30.06.2015 - 21:07  ·  #20
Kan die melding ook niet worden veroorzaakt door een defecte stuurwieleenheid?
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 07:43  ·  #21
Hij Marc,
Ja volgens mij kan die melding opkomen bij tal van problemen.
Heb zelf natuurlijk ook even gegoogled. Pagina's vol hits.
Maar het kan zijn ook zijn dat het geheel los van elkaar staat en dat er iets mis is met het ABS systeem en het oppikken van de melding en het in storing gaan van de bak op toeval berust. Eea heeft er wel toe geleid dat men het probleem in het elektronische circuit heeft gezocht en blijkbaar toen gevonden.
Groet, Ronald
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 08:12  ·  #22
Een TCU is een cruising tussen ECU en TCM
Die bestaat niet.

In jouw geval, bij een 6 traps TF80SC zit de TCM in de bak, ( bij 5 en 4 traps bakken zaten de TCM's los gemonteerd, dat was in 5 minuten in en uit klikken van de TCM )

Dat anti skid verhaal is weer een heel ander ding, dat heeft ook te maken met je DSTC, en kan meerdere oorzaken hebben, van gierhoeksensor tot stuurwielpositiesensor, of een andere sensor, of combinatie er van.
een canbus systeem is gemaakt volgens het master slave principe, en als er 1 ding niet lekker zit, komen de meest idiote symptomen naar boven.
Voorbeeld: schuifdak doet het niet meer... dat kan komen door een defecte alarmsirene...
De meest idiote Nondeju kan dus voorkomen, lang leve de canbus systemen... hoe complexer de wagen, des te gekker de storingen.

Persoonlijk denk ik dat de "schakelproblemen" niet gerelateerd zijn aan het antiskid verhaal.
De TCM haalt trouwens wel heel veel data weg van andere sensoren zoals ABS, een ABS sensor geeft heel veel info, blokkeren, doorslippen, en snelheid van de wielen door.
De laatste heeft de TCM weer nodig om te schakelen, net als gasklep positie, toerental en aantal NM's om een juist schakelmoment te berekenen, om maar een paar parameters te noemen.

Als de revisie compleet is uitgevoerd ( ik blijf er bij dat reviseren en reviseren 2 verschillende dingen zijn, de een doet alles, en een ander alleen het noodzakelijke.... of minder, om de bak op te lappen. ) men rekent zich vaak rijk en gaat dan met de goedkoopste in zee, met magere en korte garanties... gevolg, geen poot om op te staan bij problemen. en problemen gaan er komen.
( op het moment dat men geen 1,5 jaar garantie geeft en onbeperkte kilometers, dan weet je dat je bak een oplapbeurtje hebt gekregen voor je dure geld...)
Als de koppelingen compleet zijn vervangen, met behuizingen, fictieplaten en stalen platen, dan moet een bak inderdaad een paar 1000 kilometers inlopen voordat een zacht schakelgedrag naar voren komt.
Ik ken gevallen van mensen die kozen ( voor het zelfde geld ) niet in zee te gaan met volle 18 maanden garantie en onbeperkte kilometers, ja op papier gezet, maar omdat men zo lekker dichtbij zat genoegen namen met 6mnd en 20.000 km garantie...
De wagen werd in ons geval ook nog eens gratis opgehaald en terug gebracht ook nog, hoe dom kan je dan zijn?
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 08:54  ·  #23
Hij Raymond,
Ik verstond TCU aan de telefoon maar dat zal dan Tcm zijn.
Ik heb geen idee of de bak weer is gedemonteerd eerlijk gezegd. Maar als ik jouw verhaal lees is dat dus wel nodig.

Ik heb gekozen voor een bovag bedrijf dat 1,5 jaar volledige garantie geeft zonder km beperking.
Maar dit valt helaas buiten de garantie. Doorrijden met een kapotte computer is ook geen optie dus geen andere keuze dan ook deze reparatie maar te laten uitvoeren heb ik feitelijk niet.
Het is echter wel jammer dat deze diagnose na de revisie is gesteld, anders had het eea gecombineerd kunnen worden. Ik zeg dit overigens zonder verwijt naar het revisiebedrijf. Ik heb vooralsnog het idee dat ze hun uiterste best doen om eea netjes op te lossen. Het schijnt ook niet veel voor te komen dat dit onderdeel stuk gaat...
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 59
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 09:57  ·  #24
dat wordt een dure grap, is enige coulance mogelijk?
omdat ze er de 1e keer niet naar gekeken hebben?
affijn fijn dat ze het zo goed mogelijk voor je proberen op te lossen, welk bedrijf is het eigenlijk ?
( mag ook via pm , ik ken het revisie wereldje een beetje)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 10:17  ·  #25
Quote door eV70T

dat wordt een dure grap, is enige coulance mogelijk?
omdat ze er de 1e keer niet naar gekeken hebben?
affijn fijn dat ze het zo goed mogelijk voor je proberen op te lossen, welk bedrijf is het eigenlijk ?
( mag ook via pm , ik ken het revisie wereldje een beetje)

Zou dan eerder denken aan coulance van volvo zelf . maaar ben bang dat het gewoon betalen wordt , staat meestal wel ergens in de voorwaarden dat dit uitgesloten is , bij revisie bedrijven .
wordt anders ook onwerkbaar voor ze . ze moeten er nog wel van kunnen eten .
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 14:00  ·  #26
Het is de TCM, heb even gecheckt. Hij zit buiten de bak dus montage is redelijk eenvoudig. Gelukkig.
Bedrijf is erin geslaagd een gebruikte te krijgen. Zo far so good ...
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 14:18  ·  #27
Ik had begrepen dat er van de Aisin 6 bak GT geen modificaties zijn en ook geen sterkere onderdelen.

Had zoiets eens op een Amerikaanse site gelezen waar mensen ook zochten om een solider oplossing voor de standaard Aisin bak.

Maar ik kan het mis hebben.


Quote door Ronald5

Het is een volledige revisie geweest bij kmst 235.000 van de complete bak. Er zijn zgn "versterkte" of gemodiviseerde onderdelen gebruikt is mij verteld. Ofwel, betere kwaliteit dan de oorspronkelijke bak van destijds.
De reparatie is uitgevoerd door een BOVAG automaten revisiebedrijf. Garantie 1,5 jaar, onbeperkt aantal kms.

Kun je wat meer vertellen over de wijze van revisie in relatie tot rijgedrag de eerste 2000 km?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 01.07.2015 - 17:30  ·  #28
een gebruikte TCM er in zetten van het zelfde type.
Dat is het goedkoopst
Zowel de 5 als de 6 traps kunnen versterkte onderdelen krijgen bij revisie.
Altijd doen dus.
kosten zijn niet heel veel meer, maar je doet veel langer met je bak.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 14.07.2015 - 19:46  ·  #29
Inmiddels heb ik 2000 km gereden met de "nieuwe" TCM.
Het schakelen gaat super en tot dusverre geen noodloopl meer gehad.
Wel blijft de luckup een issue. Dus 110 op de teller geeft soms een zeer onrustig motor gedrag continue wisselen van toerental (ca 150 tpm).Als ik dan het gas loslaat valt is in vrijloop. Dit doet hij ook op de cruisecontrol en bij de onderdoorgang van bijv een aquaduct.
Dan valt hij dus ook in vrijloop en zodra het gas er weer opgaat komt is weer terug in toeren.
Nu is me opgevallen dat hij dit met name bij een hoge buitentemperatuur doet of bij goed doorgewarmde motor zoals na filerijden.
Mij is verteld dat de originele jws3309 olie is gebruikt.
Toch vermoed ik dat het te maken heeft met bij tijd en wijle een te lage bakdruk. Dit omdat de bak soms ook de aandrijving bij gas los kan vasthouden tot 1300 tpm.

Kan dat kloppen ? (Te lage bakdruk) En is dit dan een mechanisch probleem van de bak of een software verhaal?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0