Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 
 
 
 
 
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 20:16  ·  #1
Beste medeforummers,
Graag leg ik jullie het volgende voor.

Mijn s60 185 pk van 2007 heeft zeer recent een volledige bakrevisie gehad. Reden was met name de klacht dat hij ging pendelen bij gelijkblijvende snelheid rond de 100 a 110 km/uur. Voor mijn gevoel reed hij ook met teveel slip rond de 80/90 km/uur. Toen hij in de stad ineens in storing ging (liggend streepje op dashboard en enkel nog rijden in de 3e) was de maat vol. Er moest iets gebeuren.
Kort en goed, hij is volledig gereviseerd. Echter, nog steeds vertoont hij gedrag van pendelen rond de 100 tot 110 km/uur. Stel ik rijd met 110 op een langere iets hellende weg, dan zal hij bij het " afdalen telkens elke seconde met ca 100 tmp wisselend toerental gaan rijden. Voor mijn gevoel telkens in en uit lockup. Dat dus bij weinig belasting van de motor.
Ook schakelt hij vaak in de 6e al vrij als ik het gas los laat en wil afremmen op de motor en nog ca 90 km/ uur rijd.
Dan valt dus het toerental al vanaf ca 1800 terug naar stationair.
Dat lijkt me te vroeg en dit deed hij voor de revisie ook niet.

De reparateur wijst de klacht van het pendelen van de hand en zegt dat dat "mag".

Wat is jullie idee over vorenstaande?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 20:20  ·  #2
Is je koppelomvormer ook gereviseerd ?
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 20:31  ·  #3
Ja. De voering daarvan was nagenoeg weg. Een nieuwe is teruggeplaatst. Het betreft een volledige bakrevisie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 22:09  ·  #4
Af en toe wil het wel eens gebeuren dat de (buiten) plaat afstand in de koppelomvormer afwijk (komt erg nauw).
Zo te lezen kan dit bij jou niet, daar je een nieuwe koppelomvormer hebt.
Maar goed, de plaatafstand hoeft maar heel miniem af te wijken en de lock-up slipt, of doet het helemaal niet.
Het kan wel zijn dat hij voor de rest gewoon goed schakeld.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 22:22  ·  #5
Klopt Big Dog. Hij schakelt echt goed. Sneller op- en terug. Het is enkel dit pendelen /slippen dat me stoort. Hij kan echt minutenlang met een continue wisselend toerental rijden. Zeer irritant.
Kan het ook komen door bijv. een tekort aan olie? Of te weinig oliedruk door andere oorzaak?
Dit omdat hij ook met regelmaat zo snel in vrijloop komt bij gas los met hogere snelheid (ca. 90km uur).
Of is het dan toch iets dat ik moet accepteren?
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 59
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 22:24  ·  #6
Quote door Bigdog

Is je koppelomvormer ook gereviseerd ?


das ook mijn vraag, ws is de converter niet goed gereviseerd( dat gebeurt, ook monteurs maken fouten)
dan krijg je dergelijk gedrag
ga naar een andere transmissieboer voor een second opinion als je eigen reparateur niet wil mee werken, of via de Bovag
zeker niet accepteren
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 22:32  ·  #7
Even een tip;
Neem even contact op met GS-Powerflush.
Gery heeft erg veel ervaring met probleem automaten en kan erg goed een diagnose stellen.
Ga er maar vanuit dat als hij een diagnose stelt, hij er zeker niet naast zal zitten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 17.06.2015 - 22:33  ·  #8
Quote door eV70T

Quote door Bigdog

Is je koppelomvormer ook gereviseerd ?


das ook mijn vraag, ws is de converter niet goed gereviseerd( dat gebeurt, ook monteurs maken fouten)
dan krijg je dergelijk gedrag


Dat is een waarheid als een koe.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 18.06.2015 - 20:28  ·  #9
Dank voor jullie reacties.
Maar ik vraag me nog steeds af of het toch misschien iets simpels kan zijn als te weinig olie(druk)?
Dit vanwege het zo vroeg in vrijloop vallen. Dat deed hij zelfs niet bijnde zeer ver versleten vorige koppel omvormer.
Bij mijn eerste bezoek, na de revisie, aan de reparateur gaf hij ook aan dat de bak nog moest "in leren". Zit daar wat in?

Groeten,
Ronald
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 18.06.2015 - 21:18  ·  #10
Quote door Ronald5

Dank voor jullie reacties.
Maar ik vraag me nog steeds af of het toch misschien iets simpels kan zijn als te weinig olie(druk)?
Dit vanwege het zo vroeg in vrijloop vallen. Dat deed hij zelfs niet bijnde zeer ver versleten vorige koppel omvormer.
Bij mijn eerste bezoek, na de revisie, aan de reparateur gaf hij ook aan dat de bak nog moest "in leren". Zit daar wat in?

Groeten,
Ronald


De bak is computer gestuurd en leert constant tijdens het rijden.
Rijdt je "sportief", zal de bak hoger in de toeren gaan en later opschakelen. Rijdt je rustig en economisch, zal de bak vroeger opschakelen....enzz...

Mijn ervaring is dat het leren en aanpassen best snel gaat en ik er amper 10km voor nodig heb om een andere karakteristiek van schakelen te krijgen.

Maar de problemen die jij hebt, heeft volgens mij niets met inleren te maken. Ik heb de bak nu 2x laten flushen waarna de bak gereset werd. Dus ook 2x "echt" moeten inleren, en dit gaat altijd perfect met een zijdezachte bak zonder de door jou beschreven problemen.
Ook na een reset van de bak, loopt hij met het "standaard programma" zijdezacht!!!!

Dus wat mij betreft is die gast die de revisie heeft gedaan niet helemaal op de hoogte van wat zich in een bak afspeelt....of net wel, maar zwijgt hij liever...in iedergeval onbetrouwbaar als hij je zo afwimpelt en niet dieper in de problematiek wil duiken.

Bij afremmen op de motor, schakelt mijn V70 vrij als het toerental onder de 1500rpm komt.
Bij rustig rijden schakelt de bak op rond de 1900-2100rpm (warme motor)

Als je wil weten of de lockup goed zijn werk doet, kun je met een Vida-Dice jouw bak in een soort diagnose stand zetten.
Als je dan gaat rijden, wordt met het rode en oranje 3-hoekje aangegeven wanneer de lock is ingeschakeld en wanneer niet.
Misschien dat dat kan helpen bij het zoeken naar de storing....

En wat eerder is vermeld, maak een afspraak met GSpowerflush.. Die weet hoe een GT6 werkt en kan je zeker verder helpen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 18.06.2015 - 22:05  ·  #11
Schakelproblemen kun je ook zien als je een proefrit maakt met alleen de schakelindicatie .
Zodra het rode driehoekje gaat knipperen ( hogere snelheid v.a. 70Kmh plus ) als je een constante snelheid rijdt, dan werkt de lock-up niet.
Gaat er geen lampje knipperen, dan werkt hij wel degelijk.
Zo te lezen verwacht ik dat het driehoekje gaat knipperen.
Is dit het geval, dan kunnen ze je koppelomvormer nog een keer gaan doen.
(Voor een geoefende monteur; uitbouwen, 2.5 Ć” 3 uren werk. Inbouwen en afvullen duurt iets langer. Kort gezegd een volle dag werk en hier zitten ze kennelijk niet op te wachten.)
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 59
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 18.06.2015 - 22:17  ·  #12
ofwel 1500 ballen verder
reviseren van de converter (zie foto links :) ) kost ca anderhalf uur
daar zit t m niet in, maar in het en uitbouwen
maar als de converter niet goed is dan zijnde kosten ook voor de reparateur van de converter
de meeste transmissiƫ bedrijven besteden dat werk uit
maar zoek aub een second opinion , je huidige transmissieboer doet me bang worden , wie is die waar ik weg van moet blijven
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 19.06.2015 - 18:07  ·  #13
Dank voor de reacties. Ik zal contact zoeken met een medeforummers met vida. En dan eens zien wat ie doet ( of niet doet)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 19.06.2015 - 18:51  ·  #14
Wat was de km stand bij revisie?
En wat voor garantie heb je gekregen?
De manier van reviseren maakt ook uit hoe hij zal schakelen na de revisie, althans de eerste 2000km.
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wel of geen normaal gedrag 6 traps geartronic

 · 
Posted: 20.06.2015 - 19:25  ·  #15
Het is een volledige revisie geweest bij kmst 235.000 van de complete bak. Er zijn zgn "versterkte" of gemodiviseerde onderdelen gebruikt is mij verteld. Ofwel, betere kwaliteit dan de oorspronkelijke bak van destijds.
De reparatie is uitgevoerd door een BOVAG automaten revisiebedrijf. Garantie 1,5 jaar, onbeperkt aantal kms.

Kun je wat meer vertellen over de wijze van revisie in relatie tot rijgedrag de eerste 2000 km?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0