Wel of niet toevoegen additieven.

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 10.05.2024 - 20:13  ·  #1
Alohá

Ik zit met een klein dilemma namelijk...ik heb 2 flesjes...Lindemann oil system cleaner en engine performance treatment.
De ene dient via de olie vulling bijgevoegd te worden en dan circa 20 min.stationair laten draaien.
De andere dient bij gevoegd te worden als de nieuwe olie erin zit...
Zijn dit goed werkende additieven of liever niet gebruiken...dat is iets wat ik graag zou willen weten.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 311
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 11.05.2024 - 08:29  ·  #2
Ik zou gewoon een goede (merk) olie in mijn carter willen hebben. Voor mij geen gepruts met additieven.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 11.05.2024 - 08:34  ·  #3
Tja...ik ben zelf ook sceptisch maar het word toch goed verkocht en niet goedkoop dus....had het ooit gekocht voor de S60T5.
Net als een motor reiniging met waterstof,zou dat nou goed zijn?!?
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 311
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 11.05.2024 - 09:09  ·  #4
Als je regelmatig volgens onderhoud je olie en je filter vervangt hoef je verder geen bijzondere dingen te doen.

Extra "schoonblaas" acties etc., hoe goed ook uitgevoerd, kan later loskomende aangekoekte deeltjes veroorzaken. Mag je hopen dat jouw filter dit op tijd oppakt, voordat dit ellende gaat geven.

Ik zou er niet aan beginnen in elk geval.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 409
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 11.05.2024 - 09:59  ·  #5
If its not broken dont fix it.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1543
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 11.05.2024 - 10:11  ·  #6
Duidelijk...we gaan volgende week alleen de olie+filter verversen al ziet de olie er nog heel goed uit...precies 1jaar terug ververst en nu 5000km verder.
2x5liter 0w30 van kroon olie al 2jaar in xe schuur staan...schijnt niet slecht te zijn dus kieperen we dat er gewoon in.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3855
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 13.05.2024 - 08:51  ·  #7
Quote door FritsXC70

Ik zou gewoon een goede (merk) olie in mijn carter willen hebben. Voor mij geen gepruts met additieven.

Voor mij heeft het altijd een hoog Tellsell gehalte, dit soort additieven. Op tijd je olie + filter vervangen lijkt mij het belangrijkste

Quote door Barre gaander

Tja...ik ben zelf ook sceptisch maar het word toch goed verkocht en niet goedkoop dus....had het ooit gekocht voor de S60T5.
Net als een motor reiniging met waterstof,zou dat nou goed zijn?!?


Is het dan goed, of is het goede marketing? :P Homeopathische middelen worden ook goed verkocht, terwijl het bewezen kwakzalverij is haha
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1629
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 13.05.2024 - 10:04  ·  #8
Zo'n engine cleaner kan je prima gebruiken hoor. (Ik zou het niet elke keer gebruiken trouwens.) Maar gewoon ff het blok een keertje goed reinigen? Prima toch?

Voor de vorige 5 cilinder heb ik 1x een engine flush laten doen meen ik (is al lang geleden) Maar over het algemeen zijn die 5 cilinders vrij betrouwbaar en hebben niet veel issues. En dus niet veel EXTRA onderhoud/middeltjes nodig.
Mijn huidige 4 cilinder is different koek, Volvo heeft minder goede schraapveren gebruikt op de zuigers, directe injectie dus gevoelig voor koolaanslag e.d.

Dus nu doe ik om de 2 oliewissels een cleaning flesje erin en de auto verbruikt nu nog steeds 0 ml olie en is de 1 ton al voorbij, de km stand waarbij die issues zich laten zien.
Veel meer kan ik niet doen. Het inlaat deel, de klepstelen e.d. behandel ik hier helaas niet mee, dan zou ik de auto zo'n inlaat behandeling moeten laten geven.

Die waterstof cleaning heb ik direct na aanschaf laten doen en een jaar daarna een Platinum Engine Air intake flush in Twente.. Dat vond ik de moeite waard, ik weet het, dit is geheel mijn mening; ik wou graag paar jaar met de auto doen en dit leek me een goede bijdrage. Uiteraard ben je dan wel een pittig bedrag kwijt. Wel liet iemand foto's zien van zijn BMW die net bij TPR was geweest en die had brandschone inlaatpoorten (maar op zich bewijst dit weer niet veel, je weet de status vooraf niet)

Dus nodig? Mwahh.. maar het schaadt de boel ook niet echt. Ik zou zeggen leef je uit!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3359
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 13.05.2024 - 11:19  ·  #9
Is dat al een VEA blok in jouw V70 Dirk? De zuigerveren zijn eind 2016 of halverwege 2017 ergens toch vervangen door betere? Dat was inderdaad wel een puntje bij de eerste VEA motoren ja.
En directe injectie, als in de injector naast de bougie bedoel je? Niet meer in het spruitstuk?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3855
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 13.05.2024 - 12:16  ·  #10
Quote door Jeroen

Is dat al een VEA blok in jouw V70 Dirk? De zuigerveren zijn eind 2016 of halverwege 2017 ergens toch vervangen door betere? Dat was inderdaad wel een puntje bij de eerste VEA motoren ja.
En directe injectie, als in de injector naast de bougie bedoel je? Niet meer in het spruitstuk?

Ja, nouja, iig in de cilinderkop :P.
Voordeel van 'ouderwetse' indirecte injectie (dus in het spruitstuk) is dat het brandstofmengsel er voor zorgt dat je kleppen (en gedeeltelijk je inlaat) mooi schoon blijven.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1629
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Wel of niet toevoegen additieven.

 · 
Posted: 13.05.2024 - 21:38  ·  #11
Quote door Jeroen

Is dat al een VEA blok in jouw V70 Dirk? De zuigerveren zijn eind 2016 of halverwege 2017 ergens toch vervangen door betere? Dat was inderdaad wel een puntje bij de eerste VEA motoren ja.
En directe injectie, als in de injector naast de bougie bedoel je? Niet meer in het spruitstuk?


Yep Jeroen, vanaf ongeveer 2015 is Volvo met Ford motoren (en dus ook bakken) gestopt en zijn die VEA motoren ook in de V70 gestopt. Ik begrijp zelf ook niet waarom, vanuit logistiek oogpunt geen goede keuze -de V70 ging er over 1,5 a 2 jaar uit- maar waarschijnlijk waren er redenen.

De mijne is uit begin 2016… dus enigszins onduidelijk of ie de verbeterde schraapveren heeft meegekregen, ik vermoed van niet. Maar om veel ellende tegen te gaan wissel ik om het half jaar de olie en dus 1x per jaar zo’n flesje cleaner erin. Ik heb om het half jaar een klusmoment met paar mensen en dan doe ik dit zelf.

Zoals Tom al aangaf (en ik bedoelde) benzine reinigt, dus als je dat het inlaat traject inspuit blijft dat mooi schoon. De mijne heeft dus injectors (naast de bougie idd) en er komt er alleen lucht door het inlaattraject.
Daarmee is ie behoorlijk zuinig en krachtig maar liggen er dus andere issues op de loer. Tot nu valt het mee met eventuele ellende; niets zeg maar you never know. :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0