Hahahaha, maar het is wel zo !
. Ook ik weet wat de dames mij gekost hebben en ben en blijf sindsdien vrijgezel, dan hou ik meer ruimte over voor de gereedschapstic die ik nu eenmaal heb. En kan dan dus ook iets makkelijker Snap-On kopen hahahahha
.
Maar het is gewoon een feit dat het spul duur is (wel beregoed) en idd behoorlijk waardevast, voor 2e hands setjes word nog steeds heel veel geld voor betaald en dan is Snap-On de laatste jaren al een stuk goedkoper geworden. Maar als je een grote en goedgevulde gereedschapswagen / kist hebt vol met Snap-On gereedschap daar kun je met gemak een dikke auto van kopen. Ja, zelfs een nieuwe Volvo, en dan hou je nog wisselgeld over. Ik heb het namelijk ooit eens een keer gedaan ?????
Dit zou je dus eigenlijk ook niet moeten doen als je zo'n gereedschapstic hebt als ik, want dan is de gein er snel af. Aan de andere kant weet je wel wat je hebt en het is een behoorlijk stabiele investering (eventueel voor later of als erfenis) en het belangrijkste; het spul is gewoon echt goed.
Ik sleutel dan veel zowel beroepsmatig als hobby en heb het nog nooit kapot getrokken, slechts 1x met een torxschroevendraaier en die werd meteen vervangen en 1x met een ratel die 'doorschoot'. Richard (Snap-On dealer) heeft 's avonds om 22 uur hier nog van alle ratels (er liggen er 6) meteen de koppen van vervangen onder garantie en is sindsdien ook nooit meer gebeurt. Dat wilt toch ook wat zeggen en ook daar betaal je voor natuurlijk en ook dat is een keuze om voor Snap-On te kiezen.
Hobbymatig is het vaak te duur voor de meeste mensen en is ook geheel begrijpelijk. Ik was altijd erg wild van Facom, maar nadat ik daar al handmatig meerdere ratels en doppen (echt slecht) met de hand heb kapot getrokken ben ik er helemaal vanaf gestapt. De ringsleutels van Facom zijn echt goed, net zoals de ringratelsleutels. Steeksleutels van Facom zijn te slap en buig je te makkelijk open (16 word 17, etc), zeker icm luchtgereedschap. Doppen scheuren vaak en het is allemaal wel garantie maar je kunt iedere keer in de auto stappen om de dop om te gaan wisselen. Handen kapot als hij uitscheurt e.d. en dat wil je gewoon echt niet. Idem eigenlijk voor Stahwille, Sonic e.d. Bij Snap-On is het zo, mocht je iets kapot trekken; bellen en vaak dezelfde dag heb je al een ander thuis gebracht door ze en anders is het uiterlijk de volgende dag.
Een oud merk gereedschap wat helaas allang niet meer nieuw leverbaar is / niet meer bestaat , is Dowidat. Fantastisch en beresterk spul en in een hele hoop dingen vergelijkbaar met Snap-On qua kwaliteit. Dowidat was de dure versie van Gedore (het was ook het privé merk van een van de oprichters van Gedore, zijn namelijk 3 broers geweest), heb er nog steeds doppen en platte ringsleutels van en die zijn al meer als 30 jaar oud en je kunt nog niet zien dat ze gebruikt zijn, terwijl het spul toch behoorlijk gebruikt is in de loop van die 30 jaar. Maar het merk was te goed / te sterk en is ten onder gegaan aan zijn eigen succes. Lees; je kocht eenmalig zo'n set voor de rest van je leven en het werd te weinig vervangen.
Natuurlijk word mij ook wel eens gevraagd om een advies te geven over een nieuw aan te schaffen setje, en je kunt niet zomaar -standaard- bij Snap-On blijven, wil je een eerlijk advies kunnen geven. Het is geheel afhankelijk van hoe vaak je het gereedschap wilt gebruiken om een gedegen advies te kunnen geven. Als iemand puur voor de hobby eens sleutelt en toch gedegen spul wilt hebben zou ik zelf of Kraftwerk of bijvoorbeeld TengTools aanraden. Erg mooi spul voor het geld en goed betaalbaar met beide een goed garantiesysteem. Maar ken ook genoeg mensen die naar volle tevredenheid een hele kist vol met Lidl gereedschap hebben en daar zeer tevreden mee zijn. Het is net wat iemand er zelf voor over heeft.....