Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

scania164
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

· 
Posted: 07.05.2018 - 21:41  ·  #436
Wel mooi kist dirk!
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.05.2018 - 20:41  ·  #437
Kunststof gereedschap voor schade vrij verwijderen van interieur delen
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.05.2018 - 12:19  ·  #438
Blokkeersetje voor de nokkenassen via geek. Kostte iets van een tientje. Is gewoon de CamClam, dus best aardig prijsje. Verder 1/4, 3/8 en 1"adapters voor mijn schroefmachine, een flexadapter voor de schroefmachine, een ringratelsleutel maatje 10mm (die was stuk), een nieuwe ring/steeksleutelset van action 'voor erbij' of voor als ik een keer een special tooltje moet fabrieken, isolatiematten van de action om buiten te sleutelen zonder op de koude straat te liggen. Dat soort dingen.
VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2018 - 14:43  ·  #439
2 momentsleutels die in de uitverkoop waren bij HBM, inclusief verzendkosten nog geen €42

eentje van 5-25nM en een grotere voor de klussen tussen 28 en 210nM

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.06.2018 - 19:02  ·  #440
das een mooie prijs...
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2018 - 22:20  ·  #441
Das wel heel goedkoop. En eerlijk gezegd had ik dat zelf nooit aangeschaft. Juist een momentsleutel moet gewoon de juiste waarde “doen”, anders heb je er niet zo veel aan. Mocht de sleutel niet de goede waarde meten kan je dat duur komen te staan. Een goede momentsleutel kost vanaf 100 euro.
VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2018 - 23:26  ·  #442
Quote door Ed

Das wel heel goedkoop. En eerlijk gezegd had ik dat zelf nooit aangeschaft. Juist een momentsleutel moet gewoon de juiste waarde “doen”, anders heb je er niet zo veel aan. Mocht de sleutel niet de goede waarde meten kan je dat duur komen te staan. Een goede momentsleutel kost vanaf 100 euro.

ieder zijn budget uiteraard. Veel zaken worden gewoon door de garage gedaan, maar wat ik zelf kan (inclusief goedkope, wellicht minder betrouwbare momentsleutel) doen ,doe ik zelf ;)
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 06:47  ·  #443
Een beetje onzin, een goede moet vanaf 100 euro kosten. Prijs zegt niet zo heel veel in deze. Zaak is vaak niet het exacte Koppel wat je aandraait maar de herhaalbaarheid van dat Koppel. Liever 5 x 95 Nm op bouten dan 3 x 100 en 2 x 110.

er is al vaker getest dat goedkoop niet slecht hoeft te zijn. Ik heb duurdere momentsleutels en een paar heel goedkope. de goedkope (waaronder zelfs een Lidl exemplaar van 15 euro) zijn niet eens veel slechter dan de dure. Grootste verschil is de nauwkeurigheid over het hele bereik. bij de goedkopere momentsleutels izjn de begin en eindwaarden niet zo heel goed instelbaar (rel. veel afwijking) maar dan nog binnen de 5% (en laat daar mijn proxon en Stahlwille nu evenveel afwijking hebben)

benno
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 07:31  ·  #444
Dat is het fijne bij de wat duurdere. Daar hoef je hem dus niet naar 0 te draaien.

Die werken met een ander mechaniek.

Ik zou ook absoluut geen vertrouwen hebben in die goedkope sleutels.

Tweedehands (zgan) kan je hele leuke sleutels scoren voor weinig geld.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 07:34  ·  #445
Toch heb ik mezelf aangeleerd om ook op het werk momentsleutels altijd netjes op 0 te zetten als ik ze opruim.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 13:27  ·  #446
Quote door Blade

Dat is het fijne bij de wat duurdere. Daar hoef je hem dus niet naar 0 te draaien.

Die werken met een ander mechaniek.

Ik zou ook absoluut geen vertrouwen hebben in die goedkope sleutels.

Tweedehands (zgan) kan je hele leuke sleutels scoren voor weinig geld.

Ligt een beetje aan het model. Ik heb een goede gedore, met een schroefveer, die moet je terugdraaien naar nul. Maar een stahlwille met een bladveer, daar hoeft het niet mee. En sommige modellen hebben een schroefveer en een ontspanmechanisme, dan ontspan je de veer, dat werkt ook goed.
Ik heb mijn gedore recent gecontroleerd op mijn werk, en die was na 20 jaar nog keurig binnen 5% nauwkeurig. Dus ik denk dat het wel mee valt. Waar ik meer moeite mee heb is die dingen die van 10-200 gaan, daar vraag ik me echt mee af of dat overal even nauwkeurig is.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 14:05  ·  #447
Quote door Benno123

Een beetje onzin, een goede moet vanaf 100 euro kosten. Prijs zegt niet zo heel veel in deze. Zaak is vaak niet het exacte Koppel wat je aandraait maar de herhaalbaarheid van dat Koppel. Liever 5 x 95 Nm op bouten dan 3 x 100 en 2 x 110.

benno

Die goedkope dingen worden helemaal niet gecalibreerd, dus als je pech hebt, en dat kan maar zo heeft zo’n ding een veel grotere afwijking.

Quote door Benno123

Grootste verschil is de nauwkeurigheid over het hele bereik. bij de goedkopere momentsleutels izjn de begin en eindwaarden niet zo heel goed instelbaar (rel. veel afwijking) maar dan nog binnen de 5% (en laat daar mijn proxon en Stahlwille nu evenveel afwijking hebben

Gebruik jij een momentsleutel altijd op zijn ideale bereik waar hij een zo klein mogelijke afwijking heeft? Hier gaat het dus juist om. Zo’n goedkoop ding heeft bij een ongunstige waarde zomaar een 20% afwijking. Je moet er je auto maar mee in elkaar willen zetten.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel goed gereedschap, maar koop ook zeker wel eens wat goedkopers. Dat zou ik met een momentsleutel dus niet doen. Heb zelf alleen maar momentsleutels van Norbar. DIe maken ook heel veel voor andere fabrikanten. De oudste die ik heb liggen heb ik 25 jaar geleden gekocht en zit nog ruim binnen de opgegeven tolerantie.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2018 - 14:11  ·  #448
Idd moest je de 'oude' momentsleutels met veer altijd terugstellen. Heb nu een aantal jaar alweer een Snap-On electronische momentsleutel, ideaal ding met meteen de hoekverdraaiing erin zitten, (je hoeft dus niet meer een gradenboog ofzo te werken) en die meld zelf wanneer hij gecalibreerd wilt worden. Ik laat de sleutel dan ophalen door de Snap-On dealer, krijg een 'leen' sleutel voor zolang hij weg is en komt weer netjes gecalibreerd terug. Ideaal ! De eerste keer gratis dus weet nog niet wat dit over 2 jaar gaat doen :)
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 12.06.2018 - 00:02  ·  #449
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2018 - 13:18  ·  #450
Quote door JOv70BI

Bij Steve ( hij is OK overigens) .......

Waarom twijfelde je daar aan ?!

Selected quotes for multi-quoting:   0