Quote door Benno123
Een beetje onzin, een goede moet vanaf 100 euro kosten. Prijs zegt niet zo heel veel in deze. Zaak is vaak niet het exacte Koppel wat je aandraait maar de herhaalbaarheid van dat Koppel. Liever 5 x 95 Nm op bouten dan 3 x 100 en 2 x 110.
benno
Die goedkope dingen worden helemaal niet gecalibreerd, dus als je pech hebt, en dat kan maar zo heeft zo’n ding een veel grotere afwijking.
Quote door Benno123
Grootste verschil is de nauwkeurigheid over het hele bereik. bij de goedkopere momentsleutels izjn de begin en eindwaarden niet zo heel goed instelbaar (rel. veel afwijking) maar dan nog binnen de 5% (en laat daar mijn proxon en Stahlwille nu evenveel afwijking hebben
Gebruik jij een momentsleutel altijd op zijn ideale bereik waar hij een zo klein mogelijke afwijking heeft? Hier gaat het dus juist om. Zo’n goedkoop ding heeft bij een ongunstige waarde zomaar een 20% afwijking. Je moet er je auto maar mee in elkaar willen zetten.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel goed gereedschap, maar koop ook zeker wel eens wat goedkopers. Dat zou ik met een momentsleutel dus niet doen. Heb zelf alleen maar momentsleutels van Norbar. DIe maken ook heel veel voor andere fabrikanten. De oudste die ik heb liggen heb ik 25 jaar geleden gekocht en zit nog ruim binnen de opgegeven tolerantie.