Op welk merk zomerbanden rijden jullie

V70

wmkuipers
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

· 
Posted: 09.09.2013 - 16:22  ·  #166
Quote door patrickkoning

Quote door wmkuipers

205/55/16 is echt te klein. Je Je moet dan 205/65/16 hebben, maar die is ook duurder!

Onder mijn S80 zaten er ook 205/55/16. Die maat wordt volgens Volvo voorgeschreven, zou geen idee hebben waarom dit echt te klein is?

Bij de eerste generatie S80 wordt volgens steekmaat 205/65/16 voorgeschreven. http://www.steekmaat.nl/auto/Volvo/S80%20(1998%20-%202006)/

Gooi je er een 55 band om, krijg je maar liefst een verschil van 6 procent. Dit is ver boven de maximaal aanvaardbare 2%.
jevendik
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.09.2013 - 09:04  ·  #167
Quote door wmkuipers

Bij de eerste generatie S80 wordt volgens steekmaat 205/65/16 voorgeschreven. http://www.steekmaat.nl/auto/Volvo/S80%20(1998%20-%202006)/

Gooi je er een 55 band om, krijg je maar liefst een verschil van 6 procent. Dit is ver boven de maximaal aanvaardbare 2%.

Ik dacht dat 65 de hoogte was in het geval van de standaard 15" velgen? Dus 205/65/15?

Bron: http://www.autoweek.nl/auto/20312/volvo-s80-24-140pk

Bij een grotere velg moet de band automatisch lager zijn om de totale omtrek niet op te laten lopen. Maar idd, als 215/55/16 vervangen wordt door 205/55/16 krijg je een grotere afwijking.

Ik vroeg me vooral af of een maat smaller negatieve effecten heeft op wegligging, veiligheid en slijtage. Ik vind het ook raar dat 205/55/16 op dezelfde velg wel wordt geadviseerd bij de S60 en V70 die dezelfde technische basis hebben...
patrickkoning
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 33
Subject:

· 
Posted: 10.09.2013 - 09:08  ·  #168
Lijkt me duidelijk :P
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dimitri-Turbo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 10.09.2013 - 18:44  ·  #169
Op dit moment rij ik vredestien banden.
jevendik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.09.2013 - 23:56  ·  #170
Quote door Dimitri-Turbo

Op dit moment rij ik vredestien banden.

Hoi Dimitri, hoe bevallen de Vredestein banden? Welk type en welke maat heb je er onder liggen? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de slijtage. Cuppen die banden snel? (Quatracs in ieder geval wel...) Gr Joris
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 12.09.2013 - 21:53  ·  #171
Quote door jevendik

Hallo allemaal,

Ik ben Joris en nieuw op het forum. Tot enkele jaren geleden heb ik veel plezier beleeft aan diverse 480's en een mooie 740 maar daarna alleen met een auto van de zaak gereden (Audi A4). Die is inmiddels ingeleverd en heb privé een mooie S80 van 1999 aangeschaft (zal straks proberen wat foto's te plaatsen).

On topic: ik heb deze velgen met banden in de maat 215/55/16 en load index 94. Deze banden (Vredestein Quatrac) zijn behoorlijk gecupt en wil ik vervangen. Nu heb ik twee vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

1. Een maat smaller (205/55/16) is zomaar 30% goedkoper. Voor de S60 en V70 is dat een normale maat maar kan die maat ook onder de S80? (staat niet als mogelijkheid in de tabel in tankklep en ook niet op de pagina over de velg maar zijn technisch grotendeels dezelfde auto's, toch?).

2. Hebben jullie ervaring met load index 91 op de banden onder jullie Volvo's? (nu dus 94)

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr Joris

PS Ik twijfel nog tussen Nokian Line en Vredestein Sportrac 5 als nieuwe band (value for money)

Joris,
Leg er gewoon 205/60-16 op en dan is je bandomtrek nagenoeg perfect. Dan zal de load-index 93 zijn. Ruim voldoende voor de S80. Die maat is dan ook nog best betaalbaar. 205/65-16 mag je echt NIET monteren hoor. Je afrol-omtrek zou véél te veel gaan afwijken met je voorgeschreven wielomtrek.
Als ik je dan ook een merk kan aanbevelen... Als je het zaakje budgetvriendelijk wil houden zou ik zeggen: AVON ZV5. Ik heb die nu ook liggen en die zijn prijs/kwaliteit werkelijk uitmuntend! Tevens ook Europees fabrikaat, geen Aziatische troep.
Als je echter "the top of the bill" wilt, dan ga je beter voor Michelin Primacy 3.

De S60 en V70 zijn technisch qua grootte, afmetingen enzo onderling bijna net hetzelfde.
De S80 daarentegen is toch wel een maatje groter, breder, langer, grotere wielbasis enz enz...
Je kan dus in dit geval geen vergelijk proberen maken met die 2 auto's.
Neem het gerust van me aan... Met die 205/60-16 zit je goed man. :happy:
Succes.
jevendik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.09.2013 - 08:54  ·  #172
Quote door maaidie

Joris,
Leg er gewoon 205/60-16 op en dan is je bandomtrek nagenoeg perfect. Dan zal de load-index 93 zijn. Ruim voldoende voor de S80. Die maat is dan ook nog best betaalbaar. 205/65-16 mag je echt NIET monteren hoor. Je afrol-omtrek zou véél te veel gaan afwijken met je voorgeschreven wielomtrek.
Als ik je dan ook een merk kan aanbevelen... Als je het zaakje budgetvriendelijk wil houden zou ik zeggen: AVON ZV5. Ik heb die nu ook liggen en die zijn prijs/kwaliteit werkelijk uitmuntend! Tevens ook Europees fabrikaat, geen Aziatische troep.
Als je echter "the top of the bill" wilt, dan ga je beter voor Michelin Primacy 3.

De S60 en V70 zijn technisch qua grootte, afmetingen enzo onderling bijna net hetzelfde.
De S80 daarentegen is toch wel een maatje groter, breder, langer, grotere wielbasis enz enz...
Je kan dus in dit geval geen vergelijk proberen maken met die 2 auto's.
Neem het gerust van me aan... Met die 205/60-16 zit je goed man. :happy:
Succes.

Dank voor de tips en info!

Inmiddels toch 205//55/16 besteld: Michelin Primacy 3 voor 81 euro per band ex montage via banden Pneus. Las alleen daarna wat negatieve berichten over de Primacy 3 dus wellicht toch nog switchen naar Vredestein Sportrac 5 (Nederlands en slechts 68 euro), Nokian Line (Scandinavisch voor 75 euro) of Dunlop Sport Bluresponse (testwinnaar voor 75 euro).

Ik heb voor de Michelins gekozen ivm de lange levensduur van Michelins maar die levensduur schijnt bij de Primacy helemaal niet zo bijzonder te zijn.... (wel bij de Energy) En op andere gebieden is de Primacy 3 geen uitschieter/testwinnaar...

55 ipv 60 hoog betekent overigens dat ik iets meer tellerafwijking (2% extra ongeveer) geaccepteerd heb maar dat vind ik niet erg (scheelt weer een bekeuring) en scheelt toch weer 80 tot 100 euro op een set.

Wat betreft de verschillen tussen de S80 en de S60/V70: begint me steeds meer duidelijk te worden! De S80 is meer op comfort afgestemd, heeft meer ruimte voor de passagiers (vooral op de achterbank tov de S60) en bijvoorbeeld ook andere stoelen. Dat laatste vind ik jammer want ik vind de S60/V70 stoelen nog lekkerder zitten. Die lijken overigens erg op de S80 stoelen van 2004 en later. Zijn dat dezelfde?

Anyway, blijft een fijne auto! En ondertussen ook op zoek naar een wintbanden set ivm Oostenrijk plannen met oud & nieuw :-)

Fijne dag!
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 15.09.2013 - 12:23  ·  #173
Good Year "Performance Grip" staat ook hoog aangeschreven... Ikzelf overweeg het ook om die eens te proberen na de Primacy 3.
Succes. 8-)
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 15.09.2013 - 13:49  ·  #174
Ik heb er na nogal wat cup ervaring/ellende met Michelin en Pirelli Zero P6 nu Vredestein ultrac cento 245/40 r18 onder laten zetten. Zijn erg stil. Ben benieuw of deze ook gaan cuppen bij zo'n 20.000 km. Het gekke is dat de Pirelli Zero P6 onder mijn Porsche niet cuppen. Wat de Vredestein net als de Pirelli heeft is at ze na een tijdje staan platte vlakke hebben. Di is na 10 minuten weg. Op zich wel irritant. Verder zijn die Vredesteins prima banden. Goede wegligging in snelle bochten en goede afwatering. Aanrader.
arnold_w
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 08:58  ·  #175
Ik heb er in juli 2013 4 nieuwe Continental ContiSportContact 5 banden in de maat 225/45/17 op laten leggen.
Inmiddels een kleine 3000km verder zijn de banden wel gezet en kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Geluid is gemiddeld, verbruik niet veel anders dan de vorige banden (is denk ik ook moeilijk te vergelijken), maar ze sporen gewoon erg goed, liggen erg strak op de weg en sturen prettig. In het begin wat stug, maar je moet ze wel eerst wat inrijden.

Deze kwamen in de laatste test als beste uit de bus en dus maar besteld.

Lange duur test kan ik nog niets over zeggen, zal nog drie jaar duren voor ze aan hun eind zijn.
EdwardP
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: camerafilterwebsho…
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 09:44  ·  #176
Rijd nu met Dunlop Sport Fast Response, maar die zijn aan vervanging toe. Misschien red ik het nog tot de winterbandenwissel, maar dan moet ik er volgend voorjaar toch aan geloven.

Autoweek heeft ook zomerbanden getest.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 10:35  ·  #177
Ik heb inmiddels de S60 voorzien van Vredesteins Quatrac 3 (225/45-17 uit m'n hoofd) We hadden die band al op de 306 Break van m'n wederhelft en daar voldoen ze uitstekend. Op de Volvo zitten ze inmiddels ook al dik 4000 km en ik ben er heel goed over te spreken: ruimschoots grip in de regen, prima stuurgedrag, heel af en toe een piepje bij fors optrekken (al zal dat meer aan de combinatie 2.5T/rechtervoet liggen)

Dus voor mij geen bandenwissels meer, ik ben over op allseason banden.
jevendik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 12:59  ·  #178
Quote door OttoV

Ik heb inmiddels de S60 voorzien van Vredesteins Quatrac 3 (225/45-17 uit m'n hoofd) We hadden die band al op de 306 Break van m'n wederhelft en daar voldoen ze uitstekend. Op de Volvo zitten ze inmiddels ook al dik 4000 km en ik ben er heel goed over te spreken: ruimschoots grip in de regen, prima stuurgedrag, heel af en toe een piepje bij fors optrekken (al zal dat meer aan de combinatie 2.5T/rechtervoet liggen)

Dus voor mij geen bandenwissels meer, ik ben over op allseason banden.

Ik hoop dat de Quatracs 3 bij jou niet gaan cuppen... Op mijn S80 is het cupgeluid werkelijk alles overstemmend en zeer irritant, zowel voor als achter (zijn al een x gewisseld). Cuppen schijnt bij 4 seizoenen banden sneller voor te komen door de bredere dwarsgroeven en het zachtere rubber.

Voor mij nooit meer 4-seizoenen banden: als je ze in het voorjaar aanschaft en in december nog maar 4 mm overhebt, is de winterfunctie al verdwenen. In principe zijn 4-seizoenen banden voor NL'se winters een aardig compromis maar ik zou er niet een besneeuwde Oostenrijkse bergpas mee over willen. En omdat je banden na flink wat kilometers vaak toch tussentijds moet laten balanceren, vind ik de wissel ook geen ramp. Nou ja, zo heeft ieder zijn overwegingen natuurlijk. Jammer dat de perfecte 4-seizoenen band (nog) niet bestaat wat mij betreft.

PS Ik heb de uitlijning nog niet laten controleren dus cuppen kan daaraan liggen
jevendik
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 13:03  ·  #179
Quote door EdwardP

Rijd nu met Dunlop Sport Fast Response, maar die zijn aan vervanging toe. Misschien red ik het nog tot de winterbandenwissel, maar dan moet ik er volgend voorjaar toch aan geloven.

Autoweek heeft ook zomerbanden getest.

Hoi Edward, de opvolger van de Fast Response (de Bluresponse) staat bij mij ook nog op de shortlist. Vraagje: ben je tevreden over de slijtvastheid van de Dunlop's? Het zijn namelijk testwinnaars maar op het gebied van slijtage zijn ze volgens Autoweek minder dan bijvoorbeeld de Vredestein Sportrac 5. Ben benieuwd!
EdwardP
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: camerafilterwebsho…
Subject:

· 
Posted: 16.09.2013 - 14:03  ·  #180
Joris, de banden lagen er op toen ik de auto begin vorig jaar kocht.
Nadat m'n winterbanden eraf gegaan zijn heb ik 12.000 km. gereden en in die tijd zijn de Dunlops van 6 naar 2 mm. gegaan :sick:
Dus slijtvast, mwah niet echt.
Wegligging is wel prima.

Selected quotes for multi-quoting:   0