Op welk merk zomerbanden rijden jullie

V70

Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Op welk merk zomerbanden rijden jullie

· 
Posted: 19.07.2017 - 12:13  ·  #496
Quote door R-W

Quote door Dirk342

Quote door R-W

Zijn de tegenwoordige banden dan zo anders (vwb druk) dan in het produktiejaar van onze Volvo's? In mijn tankklep staat als max spanning bij volle belading 2.6bar en daar staat 225/45-17 ook in genoemd. Ik zie nu in de verschillende bandenspanningstabellen als adviesdruk ergens tussen de 2.9 en 3.2bar voor deze maat.
Ja dus, het rubber is o.a. sterk verbeterd, etc. Bij 9 van de 10 huidige / moderne banden is de druk hoger als voorheen. Daardoor kloppen de adviesdrukken bij o.a. tankstations en in je tankklepje gewoon niet meer.

Dat de band an sich verbeterd is, snap ik, en dat er een verschuiving is naar 'echte' zomerbanden door het normaal worden van het gebruiken van winterbanden, is ook bekend. Wat ik me afvraag is of de rest van de auto, m.n. de ophanging, ook berekend is op deze hogere druk? Ergens moeten toch de klappen opgevangen worden, dat zal deels zijn door het zachtere rubber maar dat lijkt me niet de ~25% druktoename te compenseren?

Zou het kunnen zijn dat de banden van een zachtere compound zijn en daardoor meer druk nodig hebben? Dus bijvoorbeeld vroeger kwam 60% van de draagkracht uit het rubber en 40% uit de luchtdruk, en dat is nu bijvoorbeeld 40% rubber en 60% luchtdruk geworden?? (getallen zijn fictief, heb geen flauw idee wat de waarden zullen zijn)
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.07.2017 - 13:19  ·  #497
Quote door Walterj

Quote door Tenck

Heeft iemand ervaring met Cooper Zeon 4xs sport banden?

In de ANWB en ADAC tests kwamen ze op de 2 plek (ook getest in de maat die ik moet hebben) en ik ben wel geneigd ze als vervanger van de Nokians SUV Line die er nu onderzitten te gaan aanschaffen. Ik vind de Nokian een erg fijne band, lekker stijf en weinig geluid maar het verbruik is wel wat hoger naar mijn gevoel.

Volgens de info hier is men wel tevreden;

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Cooper/Zeon-4XS.htm

En de Nokian scoort beduidend slechter daar. Thanks voor de link!
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 19.07.2017 - 13:27  ·  #498
Quote door Tenck

Quote door Walterj

Quote door Tenck

In de ANWB en ADAC tests kwamen ze op de 2 plek (ook getest in de maat die ik moet hebben) en ik ben wel geneigd ze als vervanger van de Nokians SUV Line die er nu onderzitten te gaan aanschaffen. Ik vind de Nokian een erg fijne band, lekker stijf en weinig geluid maar het verbruik is wel wat hoger naar mijn gevoel.

let je wel even op hoe die score tot stand gekomen is? (spoiler: Cooper: 6 reviews met 29k mls ervaring tegenover Nokian Line SUV met , jawel, 1 review en 15k mls ervaring)
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 19.07.2017 - 14:15  ·  #499
Quote door R-W

Quote door Tenck

Quote door Walterj

Quote door Tenck

let je wel even op hoe die score tot stand gekomen is? (spoiler: Cooper: 6 reviews met 29k mls ervaring tegenover Nokian Line SUV met , jawel, 1 review en 15k mls ervaring)

Ja, dat viel me op nadat ik dit had gepost en het even iets aandachtiger ging lezen.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 21:43  ·  #500
Ha allen,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op wat er zoal mogelijk is in 17inch banden en ben in de overweging om voor de maat 215/45/17 te gaan. Wat ik belangrijk vind aan banden:
- Kwalitatief / a-merk
- Goede wegligging/remweg bij nat wegdek
- Goede rijeigenschappen (o.a. stevige wang, geen gezwabber bij hoge snelheid bochten)
- Een beetje efficient in brandstofverbruik is ook wel fijn.
- Prijs is ook niet geheel onbelangrijk. Hoeft geen dubbeltje/eerste rij te zijn, maar 100+ euro/band is ook niet nodig

Overige zaken zoals slijtage en rolgeluid vind ik minder interessant.

Twee banden waar ik nu bij uitkom zijn de "Vredestein Ultrax XL Satin" en de "GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE". Welke zouden jullie hiervan aanraden of welke andere band zou een aanrader zijn? Indien dat laatste, dan graag ook onderbouwd waarom.

In hoeverre maakt trouwens de snelheidsindicator nog invloed op de rijeigenschappen? Zo zie ik bijvoorbeeld bij een van de online shops een prijsverschil bij de Vredestein waarbij het enige verschil de indicator is, te weten een V (240/kmh) of Y (300/kmh), waarbij die laatste de goedkopere band is. Kwa snelheden gaat het me niet uitmaken, dat haalt de auto toch niet, ik ben dus meer benieuwd of het in verdere eigenschappen nog uitmaakt.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 21:55  ·  #501
voor 17 inch schrijft volvo 225 45 17 voor.

ik rij zelf op de Vredestein Ultrac Satin 225/45 R17 91 Y.
Gezocht via bandenspotter.nl
uiteindelijk 2 voor 128 euro dacht ik met een goede dotcode

Ze zijn stil goede grip en kunnen water goed afvoeren.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 22:44  ·  #502
Waarom juist die 2? Satin zijn comfortgerichte banden bijv. Tests zijn te vinden op tyrereviews.co.uk.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 22:52  ·  #503
Ik rij met tevredenheid op vredestein utrac satin weet t verschil niet met de satin XL (extra load?) 225/45/17 91Y ong 70 euro per kale band je zou 94Y kunnen nemen heb je nog stijvere wang.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 22:53  ·  #504
Zo staan ze idd omschreven. maar goed ik rij dan ook volvo voor mn comfort 8-)
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2018 - 23:01  ·  #505
Quote door R-W

Waarom juist die 2?

Ik had gezocht op de combi grip bij nat en brandstofverbruik en daar scoren deze twee goed op.

Daarbij maakt het naar mijn idee ook erg veel uit of je een band, in de zelfde maat, op een lichte(re) moderne auto of een wat oudere zware (zoals een 20 jaar oude v70) en ook dat zie je in tests niet terug en moet je dus op zoek naar ervaringsdeskundigen.
Ik ga wel eens die site, waar je naar verwijst, opzoeken.
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.08.2018 - 08:04  ·  #506
Mijn V70T5 staat Michelins: 225/45/17. Rijdt heel comfortabel en of het ene merk écht zuiniger rijdt dan een ander merk dat weet ik niet. Je kunt volgens mij alleen maar zuiniger rijden als een band harder is. En een hardere band geeft minder comfort en grip. Maar gaat wel weer langer mee.
En goed vergelijken is erg lastig. Dan moet je ongeveer tegelijk in twee auto’s kunnen rijden. En dat lukt gewone stervelingen niet. Daarom is er ook zoveel discussie over banden.

‘s Winters rijd ik op Continetals. Bevalt me ook prima.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2018 - 08:30  ·  #507
Een goed vergelijk is zeker lastig, daarom dat ik ook op zoek ben naar gebruikerservaringen, dan kan ik zelf de voor/tegen afweging maken.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 17.08.2018 - 09:37  ·  #508
Ik heb een maandje geleden nieuwe velgen gekocht en heb daar Fulda's sportcontact om laten zetten in de maat 235-40-18. Heb er nu ongeveer 2000Km mee gereden en moet zeggen dat ze me tot dus ver donders goed bevallen, beter dan verwacht.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2018 - 10:05  ·  #509
Ach ja banden, daar komt toch ook veel emotie om de hoek kijken.
bartv70
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 17.08.2018 - 20:48  ·  #510
Heb sinds paar weken Falken ZE 310EC eronder. Gelijk de vuurdoop naar Italië.
FANTASTISCH, heerlijk stil. En betaalbaar.
Zeker vergeleken met mijn oude michellins. Poika zei het al bij mijn apk dat ze behoorlijk aanwezig waren.

Selected quotes for multi-quoting:   0