Quote door R-W
Quote door Dirk342
Quote door R-W
Zijn de tegenwoordige banden dan zo anders (vwb druk) dan in het produktiejaar van onze Volvo's? In mijn tankklep staat als max spanning bij volle belading 2.6bar en daar staat 225/45-17 ook in genoemd. Ik zie nu in de verschillende bandenspanningstabellen als adviesdruk ergens tussen de 2.9 en 3.2bar voor deze maat.
Dat de band an sich verbeterd is, snap ik, en dat er een verschuiving is naar 'echte' zomerbanden door het normaal worden van het gebruiken van winterbanden, is ook bekend. Wat ik me afvraag is of de rest van de auto, m.n. de ophanging, ook berekend is op deze hogere druk? Ergens moeten toch de klappen opgevangen worden, dat zal deels zijn door het zachtere rubber maar dat lijkt me niet de ~25% druktoename te compenseren?
Zou het kunnen zijn dat de banden van een zachtere compound zijn en daardoor meer druk nodig hebben? Dus bijvoorbeeld vroeger kwam 60% van de draagkracht uit het rubber en 40% uit de luchtdruk, en dat is nu bijvoorbeeld 40% rubber en 60% luchtdruk geworden?? (getallen zijn fictief, heb geen flauw idee wat de waarden zullen zijn)