Geen enkel, zichzelf respecterend automerk, hanteert dit nog ! Volvo had qua AWD's beter bij Audi en Subaru kunnen kijken want die weten wel (!!) hoe ze zo'n systeem moeten maken.
Audi maakt gebruik van precies het zelfde haldex systeem als Volvo ?
Audi TT quattro manual Vehicles with All Wheel Drive must always have tires of the same size .
Also avoid tires with different tread depths.
en Subaru heeft dit in de handleiding All four wheels should be fitted with
tires of the same size, type, and brand;
furthermore, the amount of wear
should be the same for all four tires.
Pruts, jullie hebben gelijk ! Mijn verhaaltje gaat niet op met die rottige Volvo AWD's (blijf het een vreselijk brak systeem vinden, iedere Volvo AWD en een vreselijk domme kezue van Volvo want ze kunnen gewoon geen goede AWD's bouwen) maar wel voor iedere FWD of RWD auto.
Het grootste probleem bij Volvo zit hem vaak in de rolomtrek van de wielen. Geen enkel, zichzelf respecterend automerk, hanteert dit nog ! Volvo had qua AWD's beter bij Audi en Subaru kunnen kijken want die weten wel (!!) hoe ze zo'n systeem moeten maken.
Ok Dirk, dus met mijn FWD de winterbanden op dezelfde plek terug monteren. Klopt dat?
Met een FWD (of RWD) altijd de beste banden. lees meeste profiel, achterop monteren. Bij een AWD van Volvo gaat dir idd niet helemaal op, dit terwijl gebleken is dat de AWD's van Audi en Subaru daarin toegefelijker zijn. Ondanks dat wat ze voorschrijven theoretisch.
Edit; moet dit misschien even wat anders formuleren en uitleggen waarom. De beste banden achterop is puur voor aquaplaning (meest voorkomende). Als je de beste banden voorop hebt liggen en je krijgt aquaplaning dan komt de kont van de auto (met de slechtste banden) je gewoon voorbij. Zonder en goede slipcursus te hebben gevolgd hou je de auto niet meer onder controle. Heb je nu de beste banden achterop liggen gebeurt er het volgende bij aquaplaning *je merkt aquaplaning, je schrikt en laat het gas los, de achterwielen met de beste banden blijven je auto volgen m.a.w. eigenlijk in de tijd dat je door hebt en het gas los hebt 'drukken' de achterwielen je al door die aquaplaning heen*. Ergo, auto blijft bestuurbaar.
Idd gebruikt Audi momenteel ook dat Haldex systeem (waar ik dus niet wild van ben), echter als ik over AWD praat bij Audi bedoel ik de Ur Quattro met het middendiff uit de DKW Munga, of de eerste Toyota Celica AWD. Dat waren voor mij persoonlijk, tesamen met de Subaru's, de enige echte AWD qua personenauto's die gewoon echt goed waren. Een van de systemen van de Range Rover uit de jaren '80 was qua AWD echt goed, ze rotten alleen onder je ster vandaan. Maar qua AWD, in principe, probleemloos.
Het kan dus wel om echt goede AWD's te bouwen maar met de komst van de Halldex gebeuren (en de rest van die rottige electronica eromheen) is het alleen maar minder geworden in mijn ogen. Helaas want een goede mechanische AWD is goud waard in mijn opinie.
In mijn FWD situatie, heb ik 4 zgan winterbanden. Die monteer ik op dezelfde wijze terug. Als de tijd daar is, gaan de voorbanden weg, de achterbanden naar voren en nieuwe banden achterop. Thx!
Het is heel leuk om op YouYube de verschillende varianten van 4x4 te bekijken. Permanente 4x4 heeft vaak de voorkeur bij gebruikers. Mooie/ beste systemen zijn Quattro van Audi en het 4x4 van Subaru. (...).
Haldex van Volvo en van "de mindere goden" van Audi werkt anders en heeft een ander doel. Het is (was) meer een veiligheids optie dan een functionele optie. In principe zijn alleen de voorwielen aangedreven tenzij metingen van het systeem AWD nodig vinden. Denk hierbij aan verminderde grip. Ook hier is YouTube weer onmisbaar. Topgear legde het Haldex systeem uit, gebruik makend van een S60R. Hoe het staat met de betrouwbaarheid van de elektronica weet ik niet, maar inmiddels is de zoveelste generatie beschikbaar. Enige verbetering zal toch wel zijn doorgevoerd?
Voordeel van Haldex is de besparing van brandstof en daarmee de uitstoot met als gevolg een gunstige invloed op de prijs. Mijn ervaringen met een Audi Q3 in de maximale storm op de afsluitdijk zijn louter positief.
Het AWD systeem zoals toegepast bijvoorbeeld in een V60 of V70NN vind ik nog steeds brak te noemen. Ken er sowieso al 2 waarvan het achterdiff al is gereviseerd, er gezeik is gewest met de tussen- / cardanas en die auto's zijn allemaal nog niet zo oud. Volvo was hierin mooi niet thuis en die mensen hebben de boel laten reviseren door een of ander bedrijf in Drachten, meen ik. Over de kosten zullen we het maar niet hebben en ik kan mij haast niet voorstellen dat hun de enige zijn hierin.....
Je kunt natuurlijk ook gewoon pech hebben , een vriend van mij mocht de tussen bak laten reviseren van een Toyota landcruiser net over 2 ton op de teller . Dat maakte hem ~6000 euro lichter.
Maar ja, een XC70 is ook geen echte offroad voertuig, al hoe wel hij bij mij toch wel wat gaat voelen. Ik vind het een aardige oplossing, combi tussen 4x4 en toch nog enigszins economisch rijden. Als je een recentelijke Subaru Outback koopt met automaat kun je alleen maar een CVT bak krijgen en daar lees ik geen goeden verhalen over. Ik heb al een Outback gehad en die heeft mij meer dan 10000 euro gekost aan afschrijving en onderdelen ( zelf gesleuteld mag nog 2000 euro bij als je het de dealer lat doen), en ik heb hem 2 jaar gehad en 25000km gereden. ( 155dkm op de teller. koppakkingen, 2 steekassen, airco, en de automaat ging heel moeilijk van de P naar zijn 1 ) Ik hoop echt, en verwacht het ook dat de XC70 dit een stuk beter doet.
Begrijp mij goed aub, ik vind zowel de V70 als de XC70 echt schitterende auto's en het rijd ook gewoon goed, zelfs als je de tussenas eronder uit trekt. Ik vind het persoonlijk alleen geen echt 'handige' keuze van Volvo om mee te doen aan die AWD rage en al helemaal niet met dit systeem. Ben jarenlang een groot fan van Mercedes geweest en reed / had ook het liefst geen ander merk, ook daar ben ik helemaal van teruggekomen want wil ze nu nog niet gratis hebben (bij wijze van) en dit is al een aantal jaar zo. Dat het ook met Mercedes gewoon goed kan gaan is met een auto van een klant hier van toepassing; een C180 uit '93 en het ding blijft maar gaan zonder al te gekke issue's met ruim 6 ton op zijn mik. Daar tegen over staat dan een ML serie van nog geen jaar oud en die staat vaker in de garage als dat hij op de weg is. Een vriend en vriendin van mij rijden respectievelijk met een Maybach en een Mclaren, beide gewoon super en nooit iets mee aan de hand. En hij heeft als hobby auto een Testarossa met Fiat Panda deuren- en contactslot (3x raden wie die erin heeft gezet) erin, maar ook met dat ding is het meer sleutelen als rijden.....
En dat geld natuurlijk voor ieder merk. Maar ik denk dat we teveel off-topic gaan nu.
Heeft er iemand ervaring met Hankook zomerbanden onder een Volvo V70?
Ik heb van de week een set Thor velgen gekocht, nu zijn die banden aan vervanging toe.
Ik zit er aan te denken om die erop te laten leggen.
Welke bandenmaat is dan het meest logisch?
Zoals eerder gemeld heb ik er Nankangs onder liggen. Spijkerhard en ze bevallen eigenlijk toch ook best wel
Toch zou ik de volgende keer gaan kijken naar Hankook. Onder de DAF heb ik ze ook gehad, -ik weet het, appels met peren vergelijken- en daar bevielen ze echt heel goed.