Grappig, thuis luister ik louter en alleen stereo naar een goede opname op een redelijk dure installatie, maar juist in de auto heb ik 'm wel op 3CH/surround staan, omdat in deze veel te kleine ruimte stereo niet uit de verf komt. De plaatsing van zang en instrumenten (staging) kan alleen fatsoenlijk als je de juiste luisterafstand hebt tov je luidsprekers in een goede luisteromgeving met goede akoestiek. In de auto zit je er bijna bovenop en dan ook nog eens a-symmetrisch, tenzij je met je kont op het middenconsole gaat zitten
Je zit dus eigenlijk te dicht tegen de linker speakers aan en daardoor krijg je nooit het geluidsbeeld dat je zou willen hebben.
Als je de surround weergave aanzet komt de zang uit de center luidspreker en krijgt de rest van de muziek meer lucht waardoor ik het toch net wat lekkerder vind klinken alsof je in een grotere ruimte luistert. Wel lijkt de dynamiek en de lage tonen wat minder dan in stereo, maar dat is enigszins te compenseren met de equalizer.
Dat CD's niet zijn opgenomen in muti-channel klopt, maar ze bevatten wel degelijk surround informatie. En ook al zou je geluidsbron DD 5.1 of DTS af kunnen spelen, de huidige Volvo radio's ondersteunen dat toch niet en zal het dus worden ge-downsampled tot Dolby surround wat ongeveer net zo klinkt als een stereo CD of TV-uitzending in surround sound.
Ik ben een redelijke zeikerd op het gebied van audio en moet zeggen dat ik dagelijks met plezier naar deze uitstekende installatie luister.
Heb dan wel de Premium audio, dus dat zal best bijdragen aan het plezier.