@oscarp50,
je V70 is van de vorige eeuw, maar gelukkig gaat dit type ook eeuwig mee,
alleen als je nog atf resten van lang geleden in je bak heb is inderdaad
drain en fill niet toereikend, de scheut nieuwe atf wordt meteen uitgeput
in de bak door de hoeveelheid zuur en sludge die er waarschijnlijk nog inzit,
en de nieuwe atf kan zelfs nog weer aangekoekte sludge losbreken en in omloop
brengen, zoals BigDog hierboven ook al aangaf,
wat wij doen met de V70 classics is van onder zo veel mogelijk aftappen en dan met de spoelmachine een overdosis nieuwe atf impompen wat zich dan mengt met de overgebleven oude atf en voorzover te veel is er dan weer wordt uitgepompt,
dus verse atf erin en een mengsel van oud en nieuw komt er dan nog uit,
bv 4 liter op alle mogelijke manieren aftappen (van onder en onder aan de koeler en dmv koppelomvormer leiding naar koeler ) en dan 8 liter inpompen, daarna kwartiertje rijden om zoveel mogelijk te mengen en sludge los te laten komen, dan dit verhaal nog 2 maal herhalen,met in totaal 24 liter nieuwe atf verbruikt, voldoend aan de gewone
dexron3 standaard, dus gewone huistuinenkeuken atf.
bij de v70 vanaf 2000 is de bak gevoeliger en geavanceerder en met een hoogwaardigere atf, sludge en vuil spelen minder een rol, ook omdat deze auto's nog nieuwer zijn, bij
deze types gaat het erom zoveel mogelijk oude atf te verwijderen zodat er ook veel harde metaaldeeltjes verdwijnen uit de bak, en zodat zoveel mogelijk nieuwe atf met toevoegingen in de bak komen,
net als bij de classic, alleen kan de classic beter tegen metaalgruis in de atf, heeft simpeler minder gevoelig kleppenhuis op de bak, maar komt wel sneller in de problemen met sludge die de werking van het kleppenhuis belemmert, als de atf oud wordt,
terwijl in de nieuwe types Volvo V70 de kleppenhuizen uitslijten door harde metaal deeltjes van slijtage in de atf,
classics kan je dus met spoelen soms goed reparen terwijl met de moderne types
het meestal om mechanische slijtage gaat, en daar is spoelen dan vooral belangrijk als preventieve maatregel bij,
de classic rijdt makkelijk 2 ton door op oude atf maar als je dan gaat verversen doe het dan gelijk radicaal zodat ook de sludge eruit komt samen met de verzuurde atf,
groet,
varioclean