welk type AT in V70 uit 1998

ATF spoeling

 
 
 
 
 
Oscar P 50
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

welk type AT in V70 uit 1998

 · 
Posted: 14.10.2014 - 15:01  ·  #1
gisteren gekeken naar DIY filmpjes op youtube over spoelen en verversen/vervangen van de olie uit de automaat. Het betrof een xc70 uit 2002 en een van iets later. De procedure die getoond werd zou ik met vertrouwen kunnen uitvoeren. ECHTER ik heb een v70 uit 1998, is daar veel verschil tussen? simpel gezegd, dezelfde procedure uitvoeren alleen de slangen koppelingen ed kunnen verschillen. Wat zijn de specificaties vwb de olie (type merk) voor deze volvo?

gr oscar
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: welk type AT in V70 uit 1998

 · 
Posted: 16.10.2014 - 09:31  ·  #2
Zou je niet beter met een forumsponsor in zee gaan? Als je veel olie moet kopen om hetzelfde resultaat te bereiken lijkt het mij financieel gezien verstandiger om het door hen uit te laten voeren.
Bovendien vertellen ze er ook leuke dingen bij die je voor schade in de toekomst behoeden.

En met een beetje geluk is er vast binnenkort een forumspoeldag, prijs iets lager en heel veel gezelligheid er gratis bij.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: welk type AT in V70 uit 1998

 · 
Posted: 16.10.2014 - 14:09  ·  #3
Een drain and fill, zoals op youtube staat is een wezenlijk ander ding dan een automaatflush zoals de forumsponsoren die uitvoeren. Ik heb geen automaat, maar wel bij TPR mijn stuurhuis gespoeld, nĂ¡dat ik een drain and fill had gedaan (volgorde was logisch, probleem was echter iets anders).

er kwam na de drain and fill toch behoorlijk bruine olie uit, terwijl die nieuw was en groen had moeten zijn. Punt is: het spoelen kun je zelf gewoon niet doen. Bovendien gebruiken de forumsponsoren nog middeltjes om mini/microschade te herstellen die door ijzerslijpsel etc. veroorzaakt is.

Kortom. Eens met Lupo roffel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welk type AT in V70 uit 1998

 · 
Posted: 16.10.2014 - 18:33  ·  #4
Drain and fill...., ik zou hier voorzichtig mee zijn.
De olie verversen is een, maar de reinigende werking van de nieuwe ATF is een ander verhaal.
De nieuwe ATF zal verder gaan met reinigen, waardoor er nadien nog meer vuil los gaat komen.
Bedenk dat deze ook op plaatsen kan gaan zitten waar jij dit niet wilt.
Het voordeel van een flush is dat er reiniger wordt gebruikt, welke het vuil oplost.
Sludge en andere afzettingen worden er in een keer uitgespoeld.
Bij sterk vervuilde bakken kan het zelfs zijn dat de behandeling een vervolg krijgt (zijn wel de extreme gevallen).
Het is waarschijnlijk iets duurder, maar je loopt duidelijk minder risico.
Reparaties aan automaten zijn duur, dus voorkomen is beter en goedkoper dan genezen.
Overigens, wij hebben inderdaad forumsponsoren, deze zijn gedacht als toegevoegde waarde.
De spoeldagen waren hier een goed voorbeeld van.
De keuze is aan jou.
Succes gewenst.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: welk type AT in V70 uit 1998

 · 
Posted: 17.10.2014 - 21:16  ·  #5
@oscarp50,

je V70 is van de vorige eeuw, maar gelukkig gaat dit type ook eeuwig mee,
alleen als je nog atf resten van lang geleden in je bak heb is inderdaad
drain en fill niet toereikend, de scheut nieuwe atf wordt meteen uitgeput
in de bak door de hoeveelheid zuur en sludge die er waarschijnlijk nog inzit,
en de nieuwe atf kan zelfs nog weer aangekoekte sludge losbreken en in omloop
brengen, zoals BigDog hierboven ook al aangaf,

wat wij doen met de V70 classics is van onder zo veel mogelijk aftappen en dan met de spoelmachine een overdosis nieuwe atf impompen wat zich dan mengt met de overgebleven oude atf en voorzover te veel is er dan weer wordt uitgepompt,
dus verse atf erin en een mengsel van oud en nieuw komt er dan nog uit,

bv 4 liter op alle mogelijke manieren aftappen (van onder en onder aan de koeler en dmv koppelomvormer leiding naar koeler ) en dan 8 liter inpompen, daarna kwartiertje rijden om zoveel mogelijk te mengen en sludge los te laten komen, dan dit verhaal nog 2 maal herhalen,met in totaal 24 liter nieuwe atf verbruikt, voldoend aan de gewone
dexron3 standaard, dus gewone huistuinenkeuken atf.

bij de v70 vanaf 2000 is de bak gevoeliger en geavanceerder en met een hoogwaardigere atf, sludge en vuil spelen minder een rol, ook omdat deze auto's nog nieuwer zijn, bij
deze types gaat het erom zoveel mogelijk oude atf te verwijderen zodat er ook veel harde metaaldeeltjes verdwijnen uit de bak, en zodat zoveel mogelijk nieuwe atf met toevoegingen in de bak komen,

net als bij de classic, alleen kan de classic beter tegen metaalgruis in de atf, heeft simpeler minder gevoelig kleppenhuis op de bak, maar komt wel sneller in de problemen met sludge die de werking van het kleppenhuis belemmert, als de atf oud wordt,

terwijl in de nieuwe types Volvo V70 de kleppenhuizen uitslijten door harde metaal deeltjes van slijtage in de atf,

classics kan je dus met spoelen soms goed reparen terwijl met de moderne types
het meestal om mechanische slijtage gaat, en daar is spoelen dan vooral belangrijk als preventieve maatregel bij,

de classic rijdt makkelijk 2 ton door op oude atf maar als je dan gaat verversen doe het dan gelijk radicaal zodat ook de sludge eruit komt samen met de verzuurde atf,

groet,

varioclean
 
Selected quotes for multi-quoting:   0