Thijs heeft in zijn R voor zover ik weet Premium speakers incl de subwoofer. Heb ik ook trouwens. Dat klinkt al een klok! Al wordt bij deze modellen de sub ook dmv luidsprekerdraden aangesloten, in de versterker zit dus een High-Low converter. Hij bromt ook wat mee met mannen stemmen, dat is wat minder.
Maar tezamen met de Dynaudio speakers in de x70 classic is de audio van de S60 I, V70N, XC70 en S80 I verreweg het beste wat Volvo heeft gemaakt. Behalve dat het kwalitatief gewoon goed spul is, is het ook nog eens achteraf toe te voegen. Heb je dus Base audio in je V70N, dan kun je dit relatief makkelijk opwaarderen naar High Performance of Premium Sound.
Vanaf de C30/S40/V50 en S80 II/V70NN etc is het bergafwaarts gegaan met de audio van Volvo. Base performance is minder dan de Base performance van de P2 modellen, High Performance idem dito. Premium sound is in de nieuwere modellen overigens best wel goed, maar voor het formaat auto eigenlijk niet toereikend. Het grote nadeel van de nieuwere modellen is dat er niets te upgraden valt. Waar je bij de P2 nog van Base naar Premium kunt gaan, valt er bij de P3 niets aan te passen. Alleen de speakers kun je (beperkt) aanpassen, want dat is het enige wat niet onder controle hangt van het MOST netwerk.
Bij de P2 modellen is het in sommige gevallen echter wel verstandig om bij aanpassingen in de hardware, de software ook aan te laten passen. De software stelt niet veel voor, het is enkel een aanpassing in de equalizer, de tonale balans etc, maar dat kan juist wel het verschil zijn. Als ik mijn eigen HU850 omruil met een andere uit een auto zonder Premium sound, hoor ik dat gelijk.
Het kan bij onvrede dus aan te raden zijn om de software aan te laten passen. De dealer weet hier niet heel veel van, er is een specifieke werkwijze, die elders op het forum beschreven staan.
Bij pre-facelift modellen is de nood van software minder, want die radio's hebben een verborgen menu waarin je wat equalizer aanpassingen kunt doen. De facelift modellen hebben geen verborgen menu.
Op voorhand, voordat je een andere radio koopt of je radio opwaardeert naar een beter type, weet je echter nooit welke configuratie die radio heeft.
Een HU650 met base speakers, die je uitbreidt met een versterker en High Performance speakers, zal zonder de 'officiele' software toch goed klinken. Maar een HU850 met High Performance software (software wordt geladen in de radio) klinkt op een Premium speakersysteem gewoon niet zo mooi als het zou moeten. Daar is de juiste software op z'n plaats.
Eigenlijk is het in de praktijk zo dat men software gaat laden wanneer men niet tevreden is over het geluid. Wel tevreden? Dan niet aankomen...