Welke automaat?

Er zijn toch verschillende types automaatbakken?

 
 
 
 
 
v70dj
 
Avatar
 
Subject:

Welke automaat?

 · 
Posted: 19.12.2010 - 10:35  ·  #1
Goedemorgen,

Op dit moment ben ik aan het oriënteren welke V70 ik wil aanschaffen. Benzine of diesel en even belangrijk, welke automaat? Ik zie nl dat er verschillende types zijn? Klopt dat? De een spreekt over een geartronic en de ander noemt het niet.
Ik neig erg naar een D5 en dan mag deze best wel 180 dznd km hebben gedraaid.

Maar een T5 behoort ook tot de opties. Nu zie ik wel dat deze in aanschaf goedkoper is.

Nu heb ik een paar vragen aan jullie experts:
- zijn er verschillende automaatbakken?
- is de T5 onderhoudsgevoeliger en daarom goedkoper (minder gewenst)?
- rijdt een T5 1 op een emmer of kan die ook zuinig zijn voor een benzine?

Een lang verhaal, maar graag jullie advies in deze.
Ps, mocht je een geschikte v70 weten, mailen mag altijd.
Ps2: ik rijd ongeveer 15000 km per jaar. Met die aantallen zit er weinig verschil tussen de kosten van gebruik tussen een diesel of benzine. Vandaar dat ik naar beide kijk.

Gr. Dirk
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 21.12.2010 - 05:19  ·  #2
Beste Dirk,

Voor zover mijn kennis reikt...
Bij een T5 rijdt je ongeveer 1:10 , en dan geef je niet buitensporig veel gas maar kom je ook niet over als een slak, dus gewoon normaal.
Geef je vol gas, tsja dan kan het aardig zuipen..

Maar dat is bij een D5 ook.. daar kan ik op de meter ook 1:1 halen... :P
Alleen haal je daar bijv. weer 1:25 á 1:30 mee als je 80km/u rijdt..

Zelf rijd ik een D5, maar ik zie me niet uit de kosten komen bij 15.000km per jaar. Zelfs met 40.000km per jaar is de 'winst' nog maar net te halen.
Het is niet alleen de diesel die je tankt (die steeds duurder wordt) maar ook de belachelijk dure wegenbelasting á €130,- per maand.

De rest van je vragen heb ik geen antwoord op.. maar nu heb je iig een reactie ;)
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 26.05.2012 - 18:56  ·  #3
Volgens mij telt ook mee dat een dieselmotor langer meegaat en minder storingsgevoelig is. Als de auto goed onderhouden is, kan een dieselmotor zo maar 5 ton zonder problemen lopen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 26.05.2012 - 19:02  ·  #4
...
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 26.05.2012 - 23:04  ·  #5
Ik kan je alleen met zekerheid vertellen dat er in mijn D5 van 2007 (oude model) een Geartronic met 6 versnellingen vooruit ligt. In oudere V70's kom je ook 4 en 5 bakken tegen.

Zelf heb ik ook getwijfeld tussen benzine en diesel. Heb uiteindelijk gekozen voor diesel. Ik ben van plan een jaar of 10 met de auto te doen. Daarna staat er zo'n 3 ton op de teller. Ik verwacht dat de restwaarde van een diesel dan wat beter zal zijn.

Verder heb ik nog nooit diesel gereden en dat wilde ik ook eens meemaken :-)

Tom
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 55
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 00:54  ·  #6
Over het algemeen is het natuurlijk zo dat diesels een hogere restwaarde hebben omdat ze in het algemeen veel meer km's kunnen maken dan een benzine uitvoering. (Volvo is met zijn benzine motoren die veel km's aankunnen eerder een uitzondering dan een regel).

Daarom zal een diesel van bijv. 4 jaar oud met 160.000 op de teller aanzienlijk meer moeten opbrengen dan de benzine uitvoering. Een diesel koper zal 160.000 als relatief laag ervaren terwijl een benzine koper dit als redelijk veel km's beschouwd (weer even in het algemeen).

Of dit nu een realistisch beeld is of niet maakt niet uit, zo kijkt de consument er tegen aan en dat bepaald de prijs.

@ Turbotom: restwaarde is misschien interessant bij wat jongere auto's maar als jij 10 jaar met je auto wilt doen dan heb je straks een diesel met 300.000 van 15 jaar oud van het model wat 22 jaar daarvoor is uit gekomen. Daar hoef je niet teveel meer van te verwachten qua restwaarde, diesel of benzine.
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 09:40  ·  #7
Dan zou ik toe willen voegen...
Kijk eens naar LPG.
Als een volvo altijd op bezine heeft gereden...
En je legt er LPG 3 in.....
Kun je goedkoop een mooie [ benzine} auto kopen.
En er daarna goedkoop mee rijden....

En restwaarde....
Dat is echt wat de gek er voor geeft....
Ik heb een S60D5 automaat..
Toen ik hem kocht zag ik ze in priojsklasse tussen de 5 en 12.000 euri.....
Bij de 1 met 3 maanden garantie??? Met meer KM
En bij de ander zonder garantie met weinig KM.... was de goedkoopste..[ jij mag raden welke ik kocht??]
Heb een D5 maar zou achteraf ook met een T5 op LPG hebben willen rijden, echt veel goedkoper.........

Dus restwaarde?
Rijden moet ie, met weinig inderhoud.........
En er plezier aan beleven...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 10:54  ·  #8
...
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 11:42  ·  #9
Quote door Bert69

@ Turbotom: restwaarde is misschien interessant bij wat jongere auto's maar als jij 10 jaar met je auto wilt doen dan heb je straks een diesel met 300.000 van 15 jaar oud van het model wat 22 jaar daarvoor is uit gekomen. Daar hoef je niet teveel meer van te verwachten qua restwaarde, diesel of benzine.


Ik heb ook geen overspannen verwachtingen van de restwaarde over 10 jaar. We zijn het er over eens dat een diesel met drie ton op de klok in de ogen van 'de consument' (waar ik er zelf overigens ook één van ben O-) ) een meer courante auto is dan een vergelijkbare benzineversie. Verkoop of inruil zal dan makkelijker zijn en mogelijk wat meer opleveren.

Maar waar hebben we het over? Eerst die 2 ton er maar eens bij rijden en misschien wil ik 'em dan helemaal niet meer kwijt..............

Ben verder van mening dat alle bespiegelingen over toekomstige kosten en opbrengsten niet zo veel zin hebben. 'Onze' overheid :devil: heeft met toekomstige aanpassingen van BTW, accijnzen en/of belastingen veel meer invloed dan onze huidige keuze voor benzine, diesel of LPG.

Tom
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 12:33  ·  #10
Quote door Laguna-S60

Quote door Franksvolvo

Dan zou ik toe willen voegen...
Kijk eens naar LPG.
Als een volvo altijd op bezine heeft gereden...
En je legt er LPG 3 in.....
Kun je goedkoop een mooie [ benzine} auto kopen.
En er daarna goedkoop mee rijden....


En dat moet je dus juist nu NIET gaan doen met een volvo van na 1999....


Want???
Kijk eens hoeveel ouwe volvo's rondrijden met een LPG dop???
En juist een benzine motor die 150 heeft gelopen, zal op gas ook nog wel een tonnetje of wat halen.....
Goedkoop...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 12:42  ·  #11
...
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 12:44  ·  #12
bifeul kop erop.......???
Als ie dan evt omzeep zou gaan.........
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke automaat?

 · 
Posted: 28.05.2012 - 12:55  ·  #13
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0