Welke automaat zit erin?

 
 
 
 
 
gdekeijzer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: noizzz.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 12:54  ·  #1
In een zoektocht naar een vervangen benzineversie loop ik met de volgende vraag.
Ik zoek een V70 vanaf 2015/2016 (200K kms). De 1.6 T4 of 2.0 T4.

Nu lees ik her en der dat je de PowerShift automaat beter links kan laten liggen en dat er vanaf 2015 (correct me if i'm wrong) de Geartronic wordt geleverd.
Waar of waaraan kun je zien of het een Geartronic of PowerShift automaat is?
Of is er een algemene stelregel.

Dank
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 103
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 13:04  ·  #2
Om even iemand te quoten van het forum hier: (Winterwijkposse)

Lijstje bron: diverse forums

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F)
203 pk (2.0T)
240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

4 cillinder motoren vanaf 2014
en in de laatste modeljaren vanaf 2014 werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk
T5 245 pk

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk


Automaat:
V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic

Alles wat een powershift heeft moet je met een grote boog er om heen lopen werd er gezegd
gdekeijzer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: noizzz.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 13:08  ·  #3
Ah, top. Die had ik wel gevonden, alleen met andere blik naar gekeken.

Dus in short:
T4 dus altijd Powershift
En T5 na 01-2014 pas Geartronic

Kan ik mn zoekopdracht aanpassen. Thanx
gdekeijzer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 52
Homepage: noizzz.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 13:11  ·  #4
Maar, uhm, zijn die Powershift echt zo slecht?
Of moet je een revisie van 4000 euro gewoon meenemen in je aankoopoverweging?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 18:24  ·  #5
Quote door mrsillywalks

Om even iemand te quoten van het forum hier: (Winterwijkposse)

Lijstje bron: diverse forums

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F)
203 pk (2.0T)
240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

4 cillinder motoren vanaf 2014
en in de laatste modeljaren vanaf 2014 werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk
T5 245 pk

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk


Automaat:
V70
- 2.0T: Powershift
- 2.5T: Geartronic
- T4: Powershift
- T5: Powershift voor 12/2013
- T5: Geartronic vanaf 01/2014
- 3.2: Geartronic
- T6: Geartronic

Alles wat een powershift heeft moet je met een grote boog er om heen lopen werd er gezegd


Klopt.

Ik ben ook met een wijde boog om de powershift heen gegaan.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 18:25  ·  #6
Quote door gdekeijzer

Maar, uhm, zijn die Powershift echt zo slecht?
Of moet je een revisie van 4000 euro gewoon meenemen in je aankoopoverweging?


Als je minimaal 4000 eraf kunt kletsen…..

Zou ik nog voor een geartronic gaan.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Welke automaat zit erin?

 · 
Posted: 29.01.2024 - 18:44  ·  #7
Tsja, het is wel echt andere techniek.
De geartronic is een 'ouderwetse' automaat met koppelomvormer (en lock-up). Betrouwbaar(der), maar niet zuinig (tenzij je alleen maar snelwegverkeer doet in de 6e met lockup, dan maakt het niet uit, maar met stads- of fileverkeer erbij loopt het verbruik aardig op). Helaas heeft de geartronic geen vervangbaar filter en ondanks dat het niet in de gebruikershandleiding staat is periodieke vervanging van de atf wel aan te raden (elke 60-80.000km).

De Powershift is een dubbelclutch bak, moderner design, gelijkaardig aan de DSG van Volkswagen en kornuiten, bij mijn weten. Dus die zijn sneller met schakelen en efficiënter (minder verliezen in de aandrijflijn), maar het schijnt dat de Powershift bakken nogal eens kapot gaat. Mogelijk gaan ze langer mee als ze wel regelmatig en tijdig hun oliewissels gehad hebben, maar daar kan ik niet over meepraten, en dat moet de vorige eigenaar dan al kunnen aantonen. Zonder dat zou ik er gezien de slechte reputatie wel hard over twijfelen.
Maar ja, als ze echt allemaal kapot zouden gaan, zouden ze intussen weinig meer te vinden zijn als occasions zou je denken, gezien de hoge kost om de bak te vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0